۱۵ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۰۵
کد خبر: 82020589
T T
۰ نفر

حمايت از 27 طرح پژوهشي نوين در حوزه علوم شناختي

۱۵ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۰۵
کد خبر: 82020589
حمايت از 27 طرح پژوهشي نوين در حوزه علوم شناختي

تهران - ايرنا - ستاد توسعه علوم و فناوري‌هاي شناختي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در سال 94 از 27 طرح پژوهشي اين حوزه حمايت كرد

به گزارش گروه علمي ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري،پيشرفت و توسعه علوم و فناوري‌هاي شناختي، كم و بيش همچون ساير علوم، حاصل تركيبي متناسب از پژوهش­هاي بنيادي و كاربردي است. شايد بتوان مسئله اصلي و مركزي اين حوزه را شناخت كامل مغز-ذهن همراه با كاركردهاي آن دانست.
در واقع به نظر مي­رسد دست يافتن به راه­حل­ها و ابزارهاي شناخت-محورِ جامع و مانع تابعي از ميزان دانش ما از ساختار و عملكرد مغز-ذهن است.اما تا رسيدن به اين نقطه آرماني مي­توان و بايد، همراه با تحقيقات بنيادي و توسعه فناوري، با استفاده از دانش و فناوري­هاي موجود به ارتقاي كيفيت زندگي آحاد جامعه همت گمارد. زيرا بسياري از معضلات فردي و اجتماعي ريشه­هاي شناختي داشته و آسيب­هاي محيطي مخرب نيز با تحت تاثير قرار دادن قابليت­هاي شناختي، همه شئون زندگي افراد و جامعه را تحت تاثير قرار مي­دهند.
از اين رو ستاد توسعه علوم و فناوري­هاي شناختي سياست­ها و اولويت­هاي كلان خود در تحقيقات بنيادي و كاربردي به همراه توسعه فناوري را در بازه سال­هاي 92-94در چارچوب اهداف چهار گانه شناخت مغز و ذهن، ارتقا و بازتواني قابليت­هاي شناختي، كاهش اثرات آسيب­ها و مخاطرات محيطي و اجتماعي بر قابليت­هاي شناختي و توسعه فناوري­هاي شناختي جهت ارتقاي كيفيت زندگي آحاد جامعه را در چهار دسته مطالعات كاربردي، مطالعات پايه؛ توسعه فناوري و توسعه زير ساخت تعريف كرده است.
ستاد در سال 94 حمايت از طرح‌هاي پژوهشي مختلف را بر اساس اولويت‌ها انجام داد و در اين سال 27 طرح پژوهشي از حمايت ستاد برخوردار شدند طرح‌هايي كه بسياري از آنها براي نخستين در كشور انجام مي‌شود و در مرزهاي دانش قرار دارند ،از اين تعداد 33 طرح در فراخوان شهريور 94 تصويب شده است كه تاكنون با 3 طرح قرارداد بسته شده است.
همچنين در فراخوان شهريور 93، 14 طرح تصويب شده است كه با 13 طرح در سال 94 قراداد بسته شده است و در فراخوان اسفند 92 با 8 طرح در سال 94 قرارداد بسته شده است.
طراحي، توسعه و ارزيابي يك سيستم fNIRS آزمايشگاهي 16 كاناله، كنترل حركت ربات با استفاده از سيگنالهاي نوروني قشر موتوري، مغزنگاري مغناطيسي برپايه حسگرهاي اتمي، تهيه بانك تصاوير هيجاني ايراني و تدوين ويژگي‌هاي شناختي آن‌ها، طراحي و ساخت يك سيستم كاشتني/پوشيدني براي ثبت الكتريكي غشايي از مغز، مكان ‌يابي منابع مغزي با استفاده از داده‌هاي الكتروانسفالوگرام، اثر تحريك كورتكسFEF در انسان بر روي توجه بينايي و تأثير پيوند سلولهاي بنيادي عصبي بر چرخه خواب و بيداري بعد از آسيب دوطرفه هسته لوكوس سرولئوس در موش صحرائي عناوين برخي از اين طرح‌هاي پژوهشي تصويب شده، هستند.
هدف ستاد در حمايت از طرح‌هاي پژوهشي و توسعه فناوري در حوزه علوم و فناوري‌هاي شناختي، در سه حوزه، حمايت از مطالعات پايه در زمينه موضوعات روز و مرتبط با مشكلات جامعه كه در طولاني مدت امكان رسيدن به توسعه فناوري و كاربرد را داشته باشند.
حمايت از طرح‌هاي پژوهشي توسعه فناوري كه به يك محصول قابل كاربرد براي گروه‌هاي هدف در جامعه مي انجامد. حمايت از طرح هاي پژوهشي و توسعه فناوري كه زيرساخت براي انجام طرح هاي ديگر مرتبط و مورد نياز حوزه را فراهم مي‌كند است.
امكان ارسال طرح براي اساتيد عضو هيات علمي دانشگاه‌ها و يا مديران شركت‌هاي دانش‌بنيان به عنوان مجري اصلي طرح‌ فراهم است و فرآيند بررسي طرح‌ها در دو مرحله‌انجام مي‌شود، در مرحله نخست موضوع و خلاصه‌اي از طرح مورد بررسي قرار گرفته و نتايج حاصله (تائيد يا رد) به تيم مجري منعكس مي‌‌شود. طرح‌هاي تائيد شده در مرحله اول با لحاظ اصلاحات مورد نظر داوران به مرحله دوم ارسال مي‌شوند. در صورت تاييد طرح توسط كميته‌هاي علمي ستاد، طرح مورد حمايت قرار مي‌گيرد. لازم به ذكر است قرار داد طرح‌ها با دانشگاه‌ها و مراكز علمي مربوطه منقعد مي‌گردد و بودجه طرح از طريق ابلاغ اعتبار به دانشگاه‌ها پرداخت مي‌شود.
همچنين كارگروه پژوهش ستاد در سال 94، 10 مقاله علمي و پژوهشي داخلي، 93 مقاله ISI و 106 پايان نامه ارشدو دكتري را مورد حمايت قرار داد.
علمي **1354**1440
۰ نفر