۲۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۰۸
کد خبر: 82027180
T T
۰ نفر

15 هزار تن میوه كیوی در آستارا تولید شد

۲۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۰۸
کد خبر: 82027180
15 هزار تن میوه كیوی در آستارا تولید شد

آستارا- ایرنا- رئیس اداره جهاد كشاورزی آستارا اعلام كرد: سال گذشته ، 15 هزار تن میوه كیوی از باغات این شهرستان برداشت شده است .

ایرج شیاركار روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا ، تعداد باغداران محصول كیوی آستارا را 750 نفر اعلام كرد و گفت: این افراد در 500 هكتار از اراضی این شهرستان به كشت باغ كیوی اقدام كرده اند.
وی افزود: سال گذشته به علت مساعد بودن هوا ، میوه كیوی در آستارا در حد مورد انتظار و با كیفیت قابل قبول تولید شده است.
رئیس اداره جهاد كشاورزی آستارا متوسط عملكرد تولید محصول كیوی در هر هكتار از باغات منطقه را 30 تن عنوان و بیان كرد: سال گذشته برابر با مدت مشابه سال 93 ، 15 هزار تن محصول كیوی به ارزش اقتصادی 300 میلیارد ریال در این شهرستان تولید و به بازارهای مصرف داخلی و كشورهای حوزه دریای خزر صادر شد.
وی اظهار داشت: بیشتر خریداران محصول كیوی این شهرستان تجار استان های تهران ، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی هستند كه محصول را پس از بسته بندی به كشورهای طرف تجاری ایران از جمله روسیه ، آذربایجان ، اوكراین ، تركیه ، عراق ، سوریه و نیز كشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌كنند.
شیاركار ادامه داد: هم اینك هر كیلوگرم كیوی به صورت انبوه 20 هزار ریال به فروش می‌رسد.
وی اضافه كرد: كارشناسان باغداری مدیریت جهاد كشاورزی آستارا در همه ایام سال آماده هرگونه همكاری با باغداران كیوی در زمینه توجیه فنی و جلوگیری از خسارت آفت‌ها هستند.
وی توزیع سم ، كود ، ارائه خدمات فنی و مهندسی باغبانی و ارائه تسهیلات بانكی برای احداث مخزن آبیاری را از مهمترین خدمات جهاد كشاورزی آستارا برای باغداران این منطقه عنوان كرد.
كشت كیوی در غرب گیلان از دهه 70 رواج یافت و با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی در دهه 80 نیز برخی شالیكاران با تغییر مزرعه خود به باغ كیوی به تولید این میوه روی آرودند.
شهرستان آستارا با 86 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و در همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
7105/6070