۲۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱۴:۱۱
کد خبر: 82027567
T T
۰ نفر
آيين بزرگداشت شهيد سپهبد علي صياد شيرازي در مهاباد برگزار شد

مهاباد- ايرنا- آيين بزرگداشت هفدهمين سالگرد شهادت امير سپهبد علي صياد شيرازي در مسجد جامع مهاباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، در اين آيين جمعي از اقشار مختلف مردم مهاباد شامل روحانيون، فرهنگيان، بازاريان و كسبه اين شهر، مسئولان و كاركنان دستگاههاي اجرايي، فرماندهاني نظامي و انتظامي و جمعي از سربازان و پرسنل تيپ 364 ارتش جمهوري اسلامي ايران در مهاباد حضور داشتند.
در ابتداي اين آيين بزرگداشت قاريان برتر مهاباد به تلاوت آيات قرآن كريم پرداختند و شركت كنندگان با قرائت فاتحه با روح بلند اين شهيد والامقام و ديگر شهداي انقلاب اسلامي تجديد پيمان كردند.
در اين آيين معاون فرمانده قرارگاه عملياتي ارتش در شمالغرب با اشاره به رشادت ها و دلاوري هاي امير صياد شيرازي گفت: اين شهيد والامقام در طول حيات پر افتخار خود خدمات شايسته اي در راه ايران اسلامي به ويژه در مناطق غرب كشور و در دوران جنگ تحميلي انجام داد.
سرتيپ دوم جواد جم افزود: برافراشته شدن پرچم جمهوري اسلامي و نابودي گروههاي معاند در كردستان مرهون خدمات اين شهيد سرافراز در عمليات هاي پاكسازي مناطق غربي كشور است.
وي اظهار كرد: شهيد صياد شيرازي در بين اقشار مختلف مردم نيز از جايگاه والايي برخوردار بود و رهبر معظم انقلاب اسلامي با شركت در آيين تشييع جنازه وي از رشادت ها و بزرگواري هاي اين سردار اسلام قدرداني كردند.
شهيد سپهبد علي صياد شيرازي در روز چهارم خرداد سال 1323 در شهرستان درگز از توابع استان خراسان به دنيا آمد.
پس از طي دوران طفوليت، در گرگان به دبستان منوچهري رفت و دوره متوسطه را تا سال سوم در دبيرستان هاي هدايت و فخرالدين اسعد گرگاني در شهرهاي شاهرود و گرگان طي كرد.
در خرداد سال 1342 از دبيرستان امير كبير در تهران در رشته رياضي ديپلم متوسطه گرفت و يك سال بعد در آزمون ورودي دانشكده افسري پذيرفته شد و به تحصيل علوم نظامي پرداخت و سه سال بعد، در مهر سال 1346 با درجه ستوان دومي در رسته توپخانه فارغ التحصيل شد.
پس از فراغت از تحصيل در شيراز دوره رنجر و چتربازي را با رتبه عالي گذراند و در اصفهان دوره تخصصي توپخانه را سپري و از سال 1348 به لشگر زرهي تبريز پيوست و خدمت رسمي خود را در نيروي زميني آغاز كرد.
امير سرتيپ صياد شيرازي در مهر سال 1368به درخواست رييس ستاد فرماندهي كل نيروهاي مسلح و موافقت مقام معظم رهبري به معاونت بازرسي كل نيروهاي مسلح انتخاب شد و در شهريور سال 1372 با حكم فرمانده معظم كل قوا به سمت جانشيني رييس ستاد كل نيروهاي مسلح منصوب شد و در 16 فروردين سال 1378 همزمان با عيد خجسته غدير خم به دست مقام معظم رهبري به درجه سرلشكري نايل آمد.
سرانجام در روز بيست و يكم فروردين سال 1378 در مقابل درب منزل مسكوني خود در تهران مورد هدف عناصر ضد انقلاب قرار گرفت و به فيض شهادت نائل آمد.
در حاشيه اين آيين و صحن مسجد جامع مهاباد نمايشگاه عكسي از شهيد امير سپهبد علي صياد شيرازي به نمايش گذاشته شده بود كه با استقبال گرم شركت كنندگان مواجه شد.
در اين آيين برشور و تصاويري از شهيد اميرسپهبد علي صياد شيرازي كه توسط روابط عمومي تيپ 364 ارتش جمهوري اسلامي در مهاباد تهيه شده بود، در بين شركت كنندگان در اين آيين توزيع شد.
شهرستان مهاباد با 215 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي واقع شده است.
3020/1905