۲۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۴۶
کد خبر: 82031529
T T
۰ نفر
نُت هاي چكناواريان بر روي بوم نقاشي به نمايش در مي آيد

تهران- ايرنا- نمايشگاه نقاشي‌هاي لوريس چكناواريان، رهبر اركستر و آهنگساز نامدار ايران، در خانه‌ٔ هنرمندان ايران برگزار مي‌شود.

به گزارش روز سه شنبهٔ گروه فرهنگي ايرنا، به نقل از روابط عمومي خانه‌ٔ هنرمندان ايران، نمايشگاه نقاشي‌هاي لوريس چكناواريان، آهنگساز برجستهٔ موسيقي ايران، با عنوان «موسيقي روي بوم» دوشنبه، 30 فروردين ماه، ساعت 17 در نگارخانهٔ استاد مميز خانه‌ٔ هنرمندان ايران گشايش مي‌يابد.
در اين نمايشگاه، 30 اثر نقاشي با تكنيك اكريليك روي بوم، همراه با نمايش فيلم از اثرهاي استاد لوريس چكناواريان در معرض ديد مخاطبان قرار مي‌گيرد.
لوريس چكناوريان، آهنگساز و رهبر اركستر نامدار ايران، سال 1316 در بروجرد به دنيا آمد. او تحصيلات موسيقي خود را از سال 1332 در هنرستان عالي موسيقي آغاز كرد. مدتي بعد به وين عزيمت كرد و تا سال 1340 در فرهنگستان موسيقي اين شهر به تحصيل آهنگسازي و رهبري اركستر اشتغال داشت.
وي سپس به ايران بازگشت و ضمن تدريس در هنرستان عالي موسيقي و ترتيب دادن نمايشگاهي از سازهاي ملي در انستيتو گوتهٔ تهران، تصدي صداخانهٔ ملي هنرهاي زيباي كشور را عهده دار شد. چكناواريان در اواخر سال 1342 رهسپار اتريش شد و در سالزبورگ كار آهنگسازي را ادامه داد.
اين رهبر اركستر دو سال بعد به آمريكا رفت و چندين سال در دانشگاه ميشيگان به ادامهٔ تحصيل در رشته‌هاي آهنگسازي و رهبري اركستر پرداخت. وي در سال 1349 به ايران بازگشت و افزون بر برگزاري كنسرت‌هايي با اركستر سمفونيك تهران، اركستر مجلسي، اركستر تلويزيون ملي ايران و ...، ارهاي پر شماري آفريد كه بيش تر آن ها در تالار رودكي سابق (وحدت فعلي) اجرا شد.
چكناواريان در سال 1351 به رهبري اركستر اپراي تهران منصوب شد. وي پس از انقلاب در ارمنستان اقامت گزيد و در ايروان به فعاليت‌هاي هنري خود ادامه‌ داد. در كارنامهٔ كاري چكناواريان، آهنگسازي فيلم هم ديده مي‌شود. موسيقي فيلم‌هايي چون تنگسير (امير نادري)، من ايران را دوست دارم (خسرو سينايي)، پرتو يك حماسه (منوچهر طياب)، بيتا (هژير داريوش) و بشارت منجي (نادر طالب‌زاده) از جمله اثرهاي چكناوريان در حوزهٔ موسيقي فيلم است.
چكناواريان از سال 1989 تا 2000 رهبري اركستر فيلارمونيك ارمنستان را برعهده داشت و بيش تر در ارمنستان به سر مي‌برد. وي به مدت سه سال نيز براي اجراهاي خيريه با اين اركستر در وين بود. اواسط دههٔ هفتاد او به ايران آمد و در اجراهاي گوناگوني رهبر مهمان اركستر سمفونيك تهران بود.
نمايشگاه نقاشي‌هاي لوريس چكناواريان با عنوان «موسيقي روي بوم» تا پنجم اردي بهشت ماه برپا است و علاقه‌مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي‌توانند همه روزه از ساعت 14 تا 21 به نگارخانهٔ استاد مميز خانه‌ٔ هنرمندان ايران مراجعه كنند.
فراهنگ**3067**1569