۲۵ فروردین ۱۳۹۵، ۱۴:۰۱
کد خبر: 82033361
T T
۰ نفر

جاسوسي با اپليكيشن هاي تلفن هوشمند، شگرد جديد هكرها

۲۵ فروردین ۱۳۹۵، ۱۴:۰۱
کد خبر: 82033361
جاسوسي با  اپليكيشن هاي تلفن هوشمند، شگرد جديد هكرها

تهران-ايرنا- رئيس اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا نيروي انتظامي جديدترين شگرد هكرها را جاسوسي با اپليكيشن هاي تلفن هاي هوشمند عنوان كرد.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني پليس فتا، سرهنگ عليرضا آذردرخش با اشاره به روند رو به رشد استفاده از تلفن هاي هوشمند گفت: اگر شما از تلفن‌هاي هوشمند استفاده مي كنيد، احتمالا از برنامه هاي كاربردي موبايل براي بازي، دسترسي به اخبار، كتاب‌ها و آب و هوا نيز استفاده مي‌كنيد اما دسترسي آسان به اين نرم افزارها و ساده بودن دانلود و اغلب رايگان بودن اين برنامه‌ها نبايد منجر به دانلود هر برنامه بدون در نظر گرفتن مسائل امنيتي شود.
وي ادامه داد: بسياري از دارندگان گوشي هاي هوشمند اين روزها با دانلود اپليكيشن هاي مختلف موبايلي از سايت ها و فروشگاه هاي مختلف، خود را در معرض سوء استفاده قرار مي دهند.
آذردرخش گفت: برخي از كاربران نسبت به دانلود حساسيت داشته و به نوعي معتاد به آن هستند و بدون توجه به مشكلات احتمالي همواره اقدام به دانلود برنامه هاي غير ضروري مي كنند.
اين مقام مسئول با اشاره به ارسال ويروس و بدافزار واز طريق دانلود از سايت هاي غير معتبر، ادامه داد: اپليكيشن هاي مورد استفاده و ميزان استفاده كاربران از اين ابزار بسيار مهم است و كاربران بايد در نظر داشته باشند از دانلود اپليكيشن هاي غير ضروري خودداري كنند.
آذردرخش با بيان اينكه برخي اپليكيشن هاي موبايلي موجود در اين سايت ها و فروشگاه ها از كدهاي مخرب استفاده مي كنند و كنترل گوشي كاربر را در اختيار مي گيرند، افزود: فهيمدن اين موضوع نيز بسيار مشكل است چرا كه كدهاي اين اپليكيشن ها با تركيب ميليون‌ها كد مختلف ديگر در سيستم عامل باعث مي شوند از گوشي كاربران جاسوسي صورت گيرد.
وي تاكيد كرد: كاربران ، قبل از دانلود بايد بدانند اين برنامه ها چه دسترسي هايي از كاربران مي گيرند؛ لذا بايد ابتدا از وضعيت دسترسي ها كسب اطلاع كرد و سپس اقدام به دانلود نمود.
رئيس اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا ناجا در پاسخ به اين سوال كه برنامه‌هاي كاربردي به چه نوع داده‌هايي مي‌توانند دسترسي داشته باشند؟ گفت: برخي از نرم افزارها، حين نصب از شما مجوز دسترسي به دفترچه تلفن يا فهرست مخاطبين ايميل، فهرست تماس‌ها، داده اينترنت، داده‌هاي تقويم، داده‌هايي درباره مكان دستگاه و شناسه‌هاي دستگاه و نيز اطلاعاتي درباره چگونگي استفاده از برنامه هاي كاربردي را از كاربر مي گيرند.
سرهنگ آذردرخش تاكيد كرد: برخي از دسترسي ها در راستاي نوع فعاليت اپليكيشن نيست و هيچ ضرورتي ندارد كه به اطلاعات خصوصي و مهم شما دسترسي باشد؛ لذا در صورت مواجهه با اينچنين برنامه ها از نصب كردن آنها خودداري نماييد.
وي نصب آنتي ويروس ها و بروز رساني آنها را بسيار مهم دانست و گفت: قبل از اينكه ويروس ها به سيستم ما نفوذ كنند بايد اقدامات ايمني مناسب را انجام داد و يكي از اين اقدامات مناسب، نصب آنتي ويروس معتبر و بروز مداوم است تا بتوانذ مانع نفوذ بد افزارها به سيستم شود.
آذردرخش از كاربران خواست كه در صورت مواجهه با موارد مشكوك آن را از طريق سايت پليس فتا به آدرسcyberpolice.ir بخش سامانه پاسخگويي به فوريت هاي سايبري به ما گزارش دهند.
اجتمام(1)9105**1776
۰ نفر