۲۵ فروردین ۱۳۹۵، ۱۷:۲۶
کد خبر: 82033763
T T
۰ نفر

انتشار كتابي به يادگار از نهضت جنگل در گيلان

۲۵ فروردین ۱۳۹۵، ۱۷:۲۶
کد خبر: 82033763
انتشار كتابي به يادگار از نهضت جنگل در گيلان

رشت- ايرنا- معاون فرهنگي حوزه هنري گيلان از انتشار كتاب' مشاهير گيلان' اثري منتشرنشده از زنده ياد ابراهيم فخرايي سرپرست امور فرهنگي نهضت جنگل خبرداد ،كه از سوي اين نهاد انتشار يافته است.

محمد پرحلم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:كتاب يادشده تاليف پژوهشگر گيلاني زنده ياد ابراهيم فخرايي و بازخواني و ويرايش هادي ميرزانژاد و با همكاري غلامرضا فروتن از سوي حوزه هنري گيلان توسط انتشارات فرهنگ ايليا منتشر شده است.
وي گفت: در كتاب يادشده شرح حال ده ها تن از مشاهير نامي گيلان و مطالبي ناگفته و تصاويري كمتر ديده شده از آنان درج شده است.
وي ادامه داد: اگرچه اين كتاب اثري جامع ،در معرفي و شناخت نام آوران گيلان نيست و مي توان نام هاي ديگري بر مدخلهاي آن افزود، اما اهميت آن بيشتر در اطلاعاتي است كه فخرايي در مورد معاصران خود در اختيار نهاده و شايد در هيچ نوشته ديگري در دسترس نباشد.
پرحلم اظهاركرد: زنده ياد ابراهيم فخرايي از جمله انديشمندان گيلاني است كه اين ضرورت را دريافته بود؛ و او در اين اثر مي كوشد كه رجال مشهور و مطرح اين منطقه را معرفي كند.
وي تصريح كرد: با توجه به اينكه نهضت جنگل يكي از مهمترين جنبش هاي انقلابي در 100 سال اخير است دراين كتاب بسياري رجال انقلابي و مذهبي سده اخير معرفي شده اند كه كمتر به شرح احوال آن ها پرداخته شده است.
ابراهيم فخرايي متولد 1278 رشت بود كه آثاري همچون سردار جنگل ،گيلان در جنبش مشروطيت، گيلان در گذرگاه زمان، گيلان در قلمرو شعر و ادب و گزيده ادبيات گيلكي از او به چاپ رسيده است.
وي در 16 بهمن 1366 در اثر كهولت سن درگذشت و در آرامگاه سليمان داراب رشت به خاك سپرده شد.
نهضت جنگل به رهبري ميرزا كوچك خان جنگلي در گيلان شكل گرفت؛ ميرزا يونس معروف به ميرزا كوچك در سال 1298 در رشت متولد شد، و با توجه به آنكه پدرش به ميرزابزرگ معروف بود، به وي ميرزا كوچك لقب دادند.
وي در نوجواني براي تحصيل علوم ديني قدم به مدارس مذهبي گذاشت و مدارج علمي را طي كرد و در سال 1326 در گيلان به صفوف آزاديخواهان پيوست و براي مقابله با محمدعلي شاه روانه تهران شد.
در تاريخچه مبارزات آزاديخواهانه مردم ايران ، قيام ميرزا كوچك خان جنگلي از جمله نهضت هايي است كه با انديشه اسلامي و ضداستعماري شكل گرفت، و روز 11 آذر 1300 هجري شمسي ميرزا كوچك خان جنگلي پس از سال ها مبارزه عليه خيانت هاي قاجار و استبداد رضاخاني، به شهادت رسيد.
آرامگاه ميرزا كوچك خان جنگلي معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت در محله سليمان داراب واقع شده است.
/6070/1881