۲۷ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۱۷
کد خبر: 82035544
T T
۰ نفر
واكنش تند پكن به حضور نظامی آمریكا در دریای جنوبی چین

پكن - ایرنا - چین در واكنشی تند نسبت به برنامه های نظامی مشترك فیلیپین و آمریكا و انجام رزمایش در دریای جنوبی، اعلام كرد كه اصرار دو كشور بر انجام چنین فعالیت های خطرناكی باعث نآرامی و بر هم خوردن صلح و ثبات در منطقه شرق آسیا می شود.

به گزارش ایرنا، موضع گیری شدید چین در واكنش به سفر روز گذشته (پنجشنبه) اشتون كارتر وزیر دفاع آمریكا به فیلیپین صورت می گیرد كه در آن گفته بود: آمریكا قصد دسترسی به پایگاه های نظامی مانیل را دارد.
وزارت امور خارجه چین در بیانیه امروز - جمعه - خود آورده است كه پكن به هیچ كشوری اجازه نمی دهد حق حاكمیت و تمامیت ارضی آن را مورد تهدید قرار داده و نقض كند.
فیلیپین و آمریكا همچنین اعلام كرده اند كه از این پس مشتركا قصد انجام گشت زنی های مقرر در دریای جنوبی را دارند و قبلا نیز چنین كاری انجام داده اند.
اعلام این گشت زنی ها برای چین تصمیمی نگران كننده است و وزارت خارجه این كشور آن را یك خطر بالقوه دانسته و افزوده است كه پكن این تحركات را تحمل نخواهد كرد.
«لوكانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت كه تبادلات نظامی كشورها نباید طرف ثالث را تهدید كند.
«فیلیپین و آمریكا نباید حق حاكمیت چین را نقض كنند، هیچ اقدامی نباید مانع پیشبرد صلح و امنیت در دریای جنوبی باشد و اقدامات كشورها نباید عامل تشدید تنش ها در این منطقه بشود.»
اینها جملاتی بود كه سخنگوی دستگاه دیپلماسی كشور چین در این ننشست خبری خطاب به آمریكا و فیلیپین، متحدان نظامی در منطقه ای كه شرایط آرامی ندارد، عنوان كرد.
آنطور كه روزنامه چاینا دیلی چین هم نوشته است: اولین دور گشت زنی های مقرر دو كشور ماه گذشته و دومین بار نیز ماه جاری میلادی انجام شده است.
آمریكا و فیلیپین همچنین در حال اجرای یك رزمایش مشترك 10 روزه هستند كه امروز جمعه در حضور وزیران دفاع دو كشور پایان می یابد.
موسسه تحقیقات نیروی دریایی چین اعلام كرده است كه آمریكا اجازه نخواهد داد تا صلح و ثبات در دریای جنوبی برقرار شود.
این موسسه افزوده است: این كشور در حال برگزاری رزمایش با مانیل است و بزودی در راستای تقویت نیروهایش در دریای جنوبی به بیش از 5 پایگاه نظامی فیلیپین دسترسی می یابد.
به باور ناظران سیاسی؛ اجرای این توافقنامه میان مانیل و واشنگتن و حضور دائمی آمریكا در نزدیكی یكی از ناآرام‌ترین كانون‌های بحرانی جهان می تواند خطر رویارویی نظامی را در این منطقه افزایش دهد.
وزارت دفاع چین هم امروز با صدور بیانیه ای اعلام كرد كه آمریكا و فیلیپین به دنبال نظامی سازی در دریای جنوبی هستند اما یادآور شد كه چین از حق حاكمیت و حقوق دریایی خود در منطقه دفاع می كند.
وزارت دفاع چین این بیانیه را بلافاصله پس از آن اعلام كرد كه رسانه های خبری گزارش دادند آمریكا در نظر دارد نیروها و هواپیماهای خود را روانه فیلیپین كرده و گشت زنی های دریایی و هوایی مشترك با نیروهای نظامی این كشور در دریای جنوب افزایش دهند.
پكن مدعی مالكیت بر كل دریای جنوبی چین است، اما ویتنام، فیلیپین، مالزی، تایوان و برونئی هم كشورهایی هستند كه ادعای مالكیت بخش‌هایی از این دریا را دارند.
آساق**1597