۲۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۲:۳۰
کد خبر: 82036976
T T
۰ نفر
بي نظمي در ضربان قلب عاملي براي سكته هاي مرگبار / فيبريلاسيون قلب را جدي بگيريم

شيراز - ايرنا - مديرگروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكي شيراز با بيان اينكه مردم بايد بي نظمي در ضربان و تپش قلب را جدي بگيرند گفت : ضربان نامنظم و تپش قلب عاملي براي سكته هاي مرگبار مغزي است ، متاسفانه بسياري از شهروندان از اين عارضه قلبي خود اگاهي ندارند يا نسبت به آن بي اعتنا هستند .

دكتر محمد علي بابايي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت : پركاري‌ تيروييد ، نارسايي‌ احتقاني‌ قلب‌ ، بيماري‌ روماتيسمي‌ قلب‌ كه‌ در نتيجه‌ تب‌ روماتيسمي‌ ايجاد مي‌شود ، تصلب‌ شرايين) در رگ‌هاي‌ قلبي‌، با يا بدون‌ سابقه‌ سكته‌ قلبي مي تواند عاملي براي عارضه تپش و بي نظمي كار قلب باشد .
وي اضافه كرد : با راهكارهاي پيشگيرانه مي توان روند جلوگيري از وقوع سكته هاي مغزي منجر به مرگ را دنبال كرد و سكته ها را كاهش داد.
دكتر بابايي افزود: در حال حاضر 15تا 20 درصد سكته هاي مغزي در كشور، به ويژه از سن ميانسالي تا سنين بالا به دليل فيبريلاسيون دهليزي اتفاق مي افتد؛ بنابراين با انجام كارهاي پيشگيرانه مي توانيم تعداد سكته هاي مغزي را كاهش دهيم.
وي اضافه كرد: آنچه كه مهم است بدانيم، اين است كه فيبريلاسيون دهليزي در بيشتر موارد بدون علامت رخ مي دهد و افراد به فيبريلاسيون دهليزي عادت مي كنند و اگر به پزشك مراجعه نشود و معاينه و نوار قلب انجام ندهند، ممكن است از وقوع فيبريلاسيون دهليزي بي اطلاع بمانند و اين مورد، زمينه تشكيل لخته خوني در دهليز چپ قلب و پس از آن حركت اين لخته خوني به سمت شريان مغزي و سكته مغزي را فراهم سازد.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز ادامه داد: فيبريلاسيون دهليزي احتمال بروز سكته مغزي را پنج مرتبه يعني 500درصد افزايش مي دهد، بنابراين با آگاهي از وقوع فيبريلاسيون دهليزي در يك فرد به ظاهر سالم و استفاده از داروهاي ضد لخته مي توانيم از وقوع سكته مغزي كه منجر به مرگ و مير بيشتر مي شود، جلوگيري كنيم.
مديرگروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: پيشگيري در اين زمينه بسيار مهم است و بايد به طور مرتب معاينه هاي مربوط را انجام دهيم و از وقوع اين بيماري و يك فاجعه جلوگيري كنيم.
دكتر بابايي اضافه كرد : تپش قلب، تنگي نفس، خستگي و سرگيجه مي تواند از نشانه هاي فيبرسلاسيون دهليزي باشد، افرادي كه در زندگي روزمره به دفعات دچار اين حالت ها مي شوند به مراكز قلبي و يا همكاران ما در پزشك خانواده مراجعه كنند و با معاينه هاي قلبي و گرفتن نوار قلب بيماري را تشخيص داده و كارهاي درماني مناسب را انجام دهند.
فيبريلاسيون‌ دهليزي‌ ( atrial fibrillation ) عبارت‌ است‌ از يك‌ نوع‌ ضربان‌ قلب‌ كاملاً نامنظم‌ ، لغت‌ فيبريلاسيون‌ به‌ معني‌ حالت‌ لرزش‌ رشته‌هاي‌ عضلاني‌ قلب‌ است‌ ، آن‌ قسمت‌هايي‌ كه‌ درگير مي‌شوند عبارتند از عضله‌ قلب‌؛ دهليز قلب‌ محفظه‌اي‌ از قلب‌ كه‌ به‌ بطن‌ چپ ، محفظه‌ اصلي‌ راه‌ مي‌يابد و سيستم‌ هدايت‌ الكتريكي‌ قلب‌ است .
6113/ 5054