۳۰ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۲۴
کد خبر: 82039734
T T
۰ نفر
رفع دیدگاه های جنسیتی در عرصه ورزش، مطالبه بانوان كردستانی

سنندج- ایرنا- در چند سال اخیر شاهد روند رو به رشد حضور بانوان كردستانی در رشته های مختلف ورزشی و كسب موفقیت های ملی و بین المللی توسط آنان بوده ایم و این مهم موجب شده است كه نیازها و دغدغه های آنان روز به روز بیشتر شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان كردستان یكی از مستعدترین استان های كشور در حوزه ورزش به شمار می آید و ورزشكاران این استان هر ساله در مسابقات ملی و بین المللی عناوین بسیاری را برای استان به ارمغان می آورند.
طی سال های اخیر روند رو به رشد ورزش بانوان كردستانی همه نگاه ها را به انان معطوف كرده است و با وجود اعتبارات ناچیز در حوزه بانوان شاهد درخشش خارق العاده آنان در لیگ های برتر كشوری بوده ایم.
ایرنا میزگردی را برای اطلاع رسانی بیشتر در خصوص دغدغه بانوان ورزشكار استان و راهكارهای تقویت حضور آنان در این عرصه با حضور عهدیه دولت آبادی رئیس اداره ورزش بانوان دستگاه ورزش كردستان به همراه سروه ضرغامیان سرمربی تیم بسكتبال بانوان شهرداری سنندج و سمیرا علی رمایی كاپیتان تیم هندبال بانوان شهرداری سنندج برگزار كرد كه ماحصل آن را در ذیل می خوانید.
***ایرنا: تعداد بیمه شدگان حوزه بانوان چند نفر است و آیا بر اساس شاخص های وزارت ورزش و جوانان با میانگین پوشش ورزشی بانوان كشور فاصله داریم؟
دولت آبادی: تا پایان سال گذشته 19 هزار نفر از بانوان ورزشكار استان ساماندهی شدند و بیمه ورزشی آنان تكمیل شده است اما متاسفانه نسبت به جمعیت كشور آماری نداریم و این درصدها در اختیار ما قرار نگرفته است.
در اداره كل ورزش و جوانان واحدی به نام آمار نداریم و این امر موجب شده است كه هر كدام از بخش ها آمار مرتبط به خودشان را داشته باشند و جمع بندی این آمارها زمان گیر است اما با این وجود آمارها توسط هر حوزه ای منسجم است.
***ایرنا: عملكرد ورزش بانوان در سال 94 نسبت به سنوات قبل از آن چگونه بوده است و در چه بخش هایی هم ضعیف بوده ایم؟
دولت آبادی: عملكرد سال 94 در حوزه ورزش كردستان بسیار پربار بوده است و توسط وزارتخانه و استانداری مورد تجلیل قرار گرفتیم.
در رشته های مختلف به ویژه رشته های تیمی شاهد درخشش فوق العاده بانوان كردستانی بودیم و در سه رشته هندبال، بسكتبال و فوتبال علاوه بر حضور در لیگ های برتر كشوری موفق به كسب عناوین برتر هم شدیم.
كسب نایب قهرمانی لیگ برتر هندبال، عنوان هفتمی لیگ برتر بسكتبال و صعود به رده های میانی لیگ برتر در رشته فوتبال از موفقیت های رشته های تیمی بانوان كردستانی در سال 94 بوده است.
در رشته دو میدانی نیز عناوین انفرادی متعددی را كسب كردیم و در رشته های رزمی همچون كاراته اردوی تیم ملی را میزبانی كردیم و مربی اعزامی به خارج از كشور داشتیم.
كسب عنوان در رشته دوچرخه سواری در بخش های كراس كانتری و كوهستان، تیراندازی میزبانی مسابقات قهرمانی كشور تیراندازی در رشته های ریكرو و كمپاند، میزبانی مجامع كونگ فو و قهرمانی كشور بانوان از دیگر موفقیت های ورزش بانوان كردستان در سال 94 بوده است.
در كنار این موفقیت ها ، در رشته های آبی متاسفانه نتوانسته ایم صاحب مقام باشیم و هنوز نتوانسته ایم قایق رانی را فعال كنیم.
***ایرنا: مهمترین مشكلات حوزه بانوان چیست و برای رفع آن ها باید چه كار كرد؟
دولت آبادی: اصلی ترین چالش متاسفانه به فراخور برنامه فدراسیونی این است كه نماینده هیات بانوان در مجامع هیات ها حضور ندارند و این در حالی است كه در سطح كشوری دعوت می شوند اما در كردستان این دیدگاه محدودیت جنسی وجود دارد و ما به عنوان متولی حوزه بانوان نمی توانیم در رایزنی و هماهنگی با نایب رئیسان بانوان هماهنگ باشیم.
هم اكنون 40 هیات ورزشی استان دارای نایب رئیس هستند اما متاسفانه در بسیاری مواقع نایب رئیسانی انتخاب می شوند كه حوزه بانوان هیچگونه اشرافیتی در خصوص توانمندی های آنها ندارد و حتی تعدادی از آن ها غیر ورزشی هستند و نمی توانند در راستای اهداف هیات ورزشی فعالیت كنند.
مبحث دیگری كه می توان به عنوان مشكل حوزه ورزش بانوان قلمداد كرد نبود بودجه و اعتبارات اختصاصی به این حوزه است.
اعتباری در دست ما نیست و همواره شرمنده بانوان ورزشكار هستیم و هیچ اعتباری نداریم و اگر كمك های ویژه مدیركل در خصوص تیم های ورزشی بانوان نبود شاید بسیاری از موفقیت های سال 94 برای استان به ارمغان نمی آمد.
متاسفانه دیدگاه محدودیت جنسی در ورزش كردستان قابل حل نیست و شاهد بی مهری های فراوانی نسبت به بانوان ورزشكار در بدنه هیات های ورزشی هستیم و این امر موجب به انزوا كشیده شدن بانوان ورزشكار در بدنه هیات های ورزشی شده است.
همچنین هیات پزشكی هیچ خدمتی به بانوان ارائه نمی كند و این مهم را می توان به عنوان یك چالش محسوب كرد چرا كه بخش بیمه می تواند كمك كار باشد.
در بدنه اداری نیز تنها دو نفر كارشناس در حوزه بانوان مشغول به كار هستند و كمبود نیرو در شهرستان ها و اداره كل نیز از دیگر مشكلات ورزش بانوان در كردستان است.
جمعیت بانوان روبه افزایش است و نیاز به سالن های ورزشی بیشتر وجود دارد و عدم تبعیض مسائل جنسیتی در بحث استفاده از اماكن ورزشی در بحث ماده 88 یكی از ضروری ترین امور است.
طرح هایی هم برای توسعه ورزش بانوان داریم كه یكی از آن ها ایجاد دهكده های سلامت است و همه شهرستان ها حق دارند كه از امكانات استفاده كنند و در این راستا نیز همراهی شهرداری ها و استانداری ها را نیازمندیم تا این طرح ها چه در حوزه ورزش همگانی و چه قهرمانی به سرمنزل مقصود برسد.

***ورزشكاران زن كردستانی الگویی موفق برای آقایان ورزشكار هستند
سروه ضرغامیان سرمربی تیم بسكتبال شهرداری سنندج و مربی برگزیده بانوان كشور نیز در ادامه این میزگرد به تشریح دستاوردها، فعالیت ها و دغدغه های بانوان بسكتبالیست كردستانی پرداخت.
*** ایرنا: بسكتبال بانوان یكی از موفقیت ترین تیم های ورزشی استان در سال 94 بوده است، به نظر شما دلایل این موفقیت ها چه چیزهایی بوده است؟
ضرغامیان: تصدی مدیركلی ورزش و جوانان كردستان توسط حامد جولایی جزو بزرگترین اتفاق هایی است كه برای ورزش كردستان در سال های 93 و 94 افتاد و چالش های برخی هیات ها از جمله بسكتبال با مدیریت وی مرتفع شد و آن هیات ها به آرامشی نسبی رسیدند.
در سال 94 با هدایت مدیر امور بانوان ورزش و جوانان و حمایت های مدیركل شاهد كسب موفقیت هایی در حوزه بسكتبال بانوان بودیم.
در این سال بانوان بسكتبالیست صاحب باشگاه شدند و تیم های پایه شكل گرفت و مقام اول نونهالان، سوم نوجوانان و امید، دوم لیگ باشگاه های نوجوانان را كسب كردیم و در جمع بندی كل تیم های پایه نیز مقام دوم كشور را به دست آوردیم.
زمانی این موفقیت ها شكل گرفت كه نه نایب رئیس داشتیم و نه تشكیلات منجسمی به نام هیات داشتیم و اگر مدیركل ورزش و جوانان نبود حتی هیچ اعزامی را نمی توانستیم انجام دهیم.
به نظر من تیم بانوان می تواند الگوی مناسبی برای موفقیت تیم آقایان باشد اما متاسفانه هر هیاتی كه سر كار می آید موفقیت ها و دستاوردهای بانوان را در نظر نمی گیرد و نگاه خود را معطوف آقایان می كند.
می توان گفت كه یكی دیگر از عوامل موفقیت بسكتبال بانوان وجود شخصیت بزرگی به نام خانم جلویزانی بود كه در برهه های گذشته نایب رئبس هیات را برعهده داشتند و در سال 94 با وجود این كه در هیات مسئولیتی نداشتند به عنوان رابط بین فدراسیون و دختران ورزشكار توانستند بیشترین كمك را به ما برسانند.
*** ایرنا: حمایت های شهرداری و تشكیل تیم بسكتبال بانوان توسط این نهاد تا چه اندازه توانست به ارتقای این رشته ورزشی كمك نماید؟
*** ضرغامیان: در شروع لیگ فصل 94 دغدغه حضور داشتیم چون بسكتبال اسپانسرهای فوق العاده خوبی نسبت به رشته های دیگر دارد و می توان گفت حضور باشگاه شهرداری تنها امتیازی بوده كه تیم های بانوان را دور هم گرد آورده است اما از نظر حمایت مالی نسبت به سایر رقبا بسیار ضعیف هستیم.
بسیاری از تیم های رقیب ما حمایت های مالی داشتند كه حتی برای تیم های آقایان كردستانی نیز در حد رویا است و اعتبارات تیم ما حتی نسبت به تیم های حاضر در سوپرلیگ هم پایین ترین اعتبار بوده است.
كل هزینه تیم ما پول جذب یك بازیكن خارجی است و سطح اختلاف تیم های موجود در سوپر لیگ را همین بازیكنان خارجی و حمایت های هنگفت مالی تعیین می كنند.
متاسفانه با مشكلات مالی كه دامنگیر شهرداری شده است فكر كنم در سال 95 حمایت خود را از تیم های باشگاهی حذف كند و با چشم هزینه به این تیم ها نگاه كند.
بدون شك وجود تیم شهرداری هم توانسته است نام شهر سنندج و استان كردستان را در سطح كشور مطرح تر كند و هم به فرهنگ این شهر هم كمك كند.
هم اكنون كه با حضور آقای فخری شهردار جدید سنندج شاهد تحولات خوبی در سطح شهر و مدیریت امور شهری هستیم امیدواریم به چشم هزینه به تیم های باشگاه شهرداری نگریسته نشود و شاهد بالندگی روزافزون این باشگاه فرهنگی ورزشی باشیم.
امیدواریم كه دیگر فعالان اقتصادی استان نیز وارد عرصه باشگاه داری شوند و ظرفیت های ورزشی استان را در سطوح ملی و بین المللی بالنده تر ببینیم.
*** ایرنا: به نظر شما تیم شهرداری سنندج به جای سردرگمی برای ماندن یا نبودن باید الان در چه مرحله ای می بود؟
*** ضرغامیان: متاسفانه وقتی مشكلات مالی برای شهرداری پیش می آید بر روی روحیه بازیكنان تاثیرگذار است و عدم پرداخت تعهدات مالی موجب كم انگیزه شدن بازیكنان شده است.
باشگاه شهرداری در سه سال اخیر روند رو به رشدی داشته است اما متاسفانه هم اكنون به سد ایستایی برخورد كرده است چرا كه برای سال 95 باید از سال 94 شروع به برنامه ریزی می كردیم و ساختارها را منسجم می كردیم اما متاسفانه اقدامی صورت نگرفته است.
در فصل 95 هم مشخص نیست كه باشگاه شهرداری در لیگ حضور دارد یا نه و این صدمه بزرگی را وارد كرده است چرا كه بیشتر تیم های رقیب وارد مرحله آماده سازی شده اند.
پس از ماه رمضان مسابقات رده های سنی و لیگ نوجوانان را خواهیم داشت و امیدواریم در سال 95 انتخابات هیات جدید با نقش آفرینی ورزشكاران و پیشكسوتان به نحو احسن برگزار شود و بهاری باشد برای ورزش بسكتبال كردستان و دیگر شاهد مشكلات و دغدغه های چند سال اخیر نباشیم.
***هندبال بانوان موفق ترین تیم تاریخ كردستان در لیگ های كشوری
سمیرا علی رمایی كاپیتان تیم هندبال بانوان شهرداری سنندج و مربی تیم دسته دومی هندبال كشور نیز در ادامه این میزگرد به تشریح فعالیت ها، موفقیت ها و دغدغه های بانوان هندبالیست استان پرداخت.
*** علی رمایی: در شرایطی كه بازیكنان اروپایی وارد لیگ هندبال شده بودند و تجدید عنوان نایب قهرمانی در لیگ برتر با تیمی كاملا بومی و با كمترین حمایت مالی از مهمترین موفقیت های ما در سال 94 بود.
فروردین ماه سال 94 شاهد اعزام پنج بازیكن در قالب تیم ملی به بازی های آسیایی بودیم و خانم نشمین شافعیان نیز به عنوان مربی با تیم ملی اعزام شد.
كسب مقام سوم تیم های نوجوانان و جوانان در سطح كشور و مقام اول منطقه ای توسط تیم نونهالان و كسب عنوان اول مجموع تیم های پایه كشور از جمله موفقیت های تیم های هندبال بانوان استان در سال 94 بود.
*** ایرنا: هندبال بانوان یكی از موفقیت ترین تیم های ورزشی استان در سال 94 بوده است، به نظر شما دلایل این موفقیت ها چه چیزهایی بوده است؟
*** علی رمایی: شهرداری عامل مهمی در موفقیت تیم هندبال بانوان بوده و برای تداوم كار هم حضور این نهاد ضروری است.
در مسابقات نوجوانان كه با حضور 19 تیم و در شهر اصفهان برگزار شد مبینا زمانی به عنوان خانم گل این مسابقات انتخاب شد و نكته حایز اهمیت این بود كه ما با تیم نونهالان توانستیم رتبه اول مسابقات نوجوانان را كسب كنیم.
در مسابقات دسته دوم هم 80 درصد از تیم ما را نونهالان تشكیل می دادند و مابقی نوجوانان و جوانان بودند و این در حالی بود كه تیم های رقیب ما افراد بزرگسال بودند.
مسابقات نوجوانان كه شركت كردیم یك دست از لباس ها را خانواده ورزشكاران و دست دیگر هم با حمایت ورزش و جوانان و شهرداری تهیه شده بود و هزینه ایاب و ذهاب تیم های پایه ما را اداره كل ورزش و جوانان پرداخت كرده بود و حتی در مسابقات دسته دوم بچه های ما با لباس تیم بزرگسالان شركت كردند و ناچار با چسب نواری اسامی تیم بزرگسالان را مخدوش كردیم و این تیم با این شرایط مقام اول را كسب كرد و با تیم نونهالان در مقابل تیم های بزرگسالان صف آرایی كرد.
جالب است بدانید كه حدود شش سال پیش فقط یك اعزام داشتیم و در آن موقع نونهالان چهارم شدند و به دلیل كمبود اعتبارات نتوانستیم طی این سال ها اعزامی داشته باشیم اما در سال 94 پس از سال ها عدم حضور توانستیم در رده های پایه شركت كنیم و به فضل الهی توانستیم این رتبه های برتر را كسب كنیم.
یكی از دلایل موفقیت ما حمایت ویژه خانواده ها از ورزشكاران است و در سال جاری نیز بدون اینكه مبحث اسپانسر مالی را در نظر بگیریم همچون سنوات گذشته تمرین های خود را سر موقع شروع كرده ایم و نمی خواهیم كه آمادگی جسمی و روحی بازیكنان را به بهانه مشكلات مالی مخدوش كنیم.
هیات خوب و منسجمی داریم اما از لحاظ مالی همچون سایر هیات ها مشكل مالی داریم و خوشبختانه با وجود این كمبودها توانستیم در لیگ دسته دوم مقام اول را كسب كنیم و به لیگ دسته اول صعود كردیم و عنوان مربی سال ایران را هم كسب كردیم.
*** ایرنا: مهمترین چالش های پیش روی موفقیت بانوان هندبالیست كردستان و تداوم این افتخارآفرینی ها را چه مواردی می دانید؟
*** علی رمایی: وظیفه ما را در سال 95 بیشتر كرده است، مهرماه لیگ برتر خواهد بود و در آبان ماه هم تیم شهرداری سنندج در مسابقات آسیایی اندونزی شركت خواهد كرد.
سال 95 یك تیم در دسته اول و یك تیم در لیگ برتر خواهیم داشت و تمام سعی خود را برای صعود به لیگ برتر و افزایش سهیمه استان به دو تیم به كار خواهیم گرفت.
اولین مسابقات سال 95 نیز در رده نونهالان خواهد بود و با توجه به اینكه در منطقه ای اول شدیم به عنوان تیم اول منطقه حضور خواهیم یافت.
بهار اردوی تیم ملی خواهد بود و پنج نفر داریم در تیم ملی و در تیم های پایه نیز بدون شك عضو تیم ملی خواهیم داشت.
با توجه به چهار عنوانی كه كسب كردیم اكنون تمام نگاه ها به سوی هندبال كردستان و شهرستان سنندج است و متاسفانه غیر از مریوان سایر شهرستان ها فعال نیستند و در مسابقاتی كه شركت می كنیم همه تیم ها برای ما برنامه جدید خواهند داشت و بدون شك با برنامه ریزی سال 94 نمی توانیم در مسابقات سال 95 شركت كنیم.
باید به این مهم توجه كرد كه هیات بی پول به نتیجه نمی رسد و برای اعزام یك تیم ورزشی نیازمند رایزنی یك ماه مجموعه كادر فنی در اداره كل ورزش و جوانان هستیم و بیشتر وقت ما به جای اندیشه در تاكتیك و فنون ناچار به رایزنی برای جلب اعتبار هستیم.
حتی برای اعتبارات تیم های رده سنی نیز با این مشكل مواجه شدیم كه با حمایت اداره كل ورزش و جوانان توانستیم به این مسابقات اعزام شویم.
ما به مقام سومی و دومی اكتفا نمی كنیم و می خواهیم در تمامی رده ها اول بشویم و اولین تیمی هستیم كه در آسیایی شركت می كند لذا نیازمند حمایت های مالی بیشتری نسبت به سال 94 هستیم.
مدیریت بسیار بزرگی پشت این تیم است و خانم شافعیان به عنوان مادر هندبال كردستان توانسته اند هندبال را در كردستان و شهر سنندج زنده كنند و پایه گذار این موفقیت ها باشند.
مثل هر سال پیشنهادهایی داریم كه به نام یك استان و شهری دیگر در لیگ های كشوری شركت كنیم اما احساسی كه به تیم داریم باعث شده است كه هیچكس به خاطر پول از تیم خارج نشود و یك جوری در خانواده بازیكنان هم این فرهنگ برای سربلندی استان شكل گرفته است.
خانواده ها به دلیل سلامت حوزه هندبال فرزندان خود را وارد این عرصه كرده اند و با افراد مبتدی حدود 100 نفر را در سنندج پوشش داده ایم و در شهرستان مریوان هم فعال هستیم.
باز هم اعلام می كنم اگر مدیركل ورزش و جوانان و حمایت های وی نبود بدون شك تیم های پایه ما اعزام نمی شدند و این افتخارات محقق نمی شد.
*** ایرنا: به عنوان یك ورزشكار حرفه ای و ملی پوش سابق و مربی كنونی هندبال بانوان كشور چه پیشنهاداتی برای توسعه این رشته و جلب هرچه بیشتر بانوان در استان كردستان دارید؟
*** علی رمایی: متاسفانه در سایر استان ها شاهد حضور خبرنگاران و عكاسان در حین مسابقات هستیم كه این امر موجب ارتقای روحیه ورزشكاران می شود اما ورزشكاران ما در كردستان از این مهم نیز محروم هستند.
توانمندی فیزیولوژیكی ورزشكاران كردستانی موجب شده است كه بتوانیم در رده های مختلف سنی حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم ولی متاسفانه به دلیل عدم توجیه مربیان ورزش مدارس، شاهد هدایت دانش آموزان مستعد به رشته های دیگر هستیم كه استعداد های آنان در بیشتر مواقع تلف می شود.
در سال 94 جایگاه مقامی در كلكسیون افتخارات بانوان هندبالیست كردستان خالی بود و آن هم هندبال ساحلی بانوان بود.
متاسفانه با وجود تیمی منسجم و آماده به دلیل نبود اعتبار مالی نتوانستیم در این مسابقات شركت كنیم و امیدواریم در سال 95 در این مسابقات هم شركت كنیم و برای استان عنوانی برتر را كسب نماییم.
مژگان قهرمانی، سیران احمدی، اسرا زندی، دنیا امانی و شقایق باپیری ملی پوشان ما در رده سنی بزرگسالان بودند كه بدون شك در سال 95 شاهد حضور بازیكنان بیشتری در تیم های رده های مختلف سنی خواهیم بود.
سانس های بیشتری از سالن ها در اختیار ورزشكاران بانو قرار گیرد و سانس های مرده را به ورزشكاران حرفه ای واگذار نكنند.
جذب در نهادها و سازمان های دولتی و عمومی و رفع دغدغه اشتغال از مهمترین دغدغه قهرمانان سنندج و استان است كه چندین سال وقت خودشان را برای سربلندی كشور سپری می كنند اما از نظر حمایتی و جذب آنان در دستگاه ها و نهادها هیچ حمایتی نمی شود.
7351/1904
گزارش از خبات ساعدی
۰ نفر