۳۰ فروردین ۱۳۹۵، ۱۳:۵۵
کد خبر: 82040224
T T
۰ نفر
عفو بین الملل خواستاراقدام فوری اتحادیه اروپا برای كمك به پناهجویان شد

تهران- ایرنا- سازمان عفو بین الملل، خواستار اقدام فوری اتحادیه اروپا برای كمك به 46 هزار پناهجوی گرفتار در یونان شد.

به گزارش خبرگزاری «بلگا» بلژیك، این سازمان غیردولتی دفاع از حقوق بشر امروز (دوشنبه) از كشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست به یونان كمك كنند تا مسئولیت 46 هزار مهاجر و پناهجوی گرفتار در این كشور را كه در فقر و فلاكت زندگی می كنند، بپذیرد.
عفو بین الملل از یونان خواست هر چه سریعتر نظام پناهندگی خود را بهبود بخشیده و به همه افرادی كه در این كشور مانده اند اجازه دهد تا از اقامتگاه و حمایت اجتماعی برخوردار شوند.
این سازمان در گزارش امروز خود، ایجاد ساز و كار ثبت هدفمند اطلاعات و شناسایی افراد با نیازهای ویژه را یك اولویت معرفی كرد.
در این گزارش آمده است: اكنون كه نگاه ها به اجرای توافق اخیر اتحادیه اروپا با تركیه دوخته شده است، بیش از 46 هزار مهاجر و پناهجوی گرفتار در یونان در وضعیت تاسف آوری زندگی می كنند و این خطر وجود دارد كه به دست فراموشی سپرده شوند.
در این گزارش، با تاكید بر لزوم اجرای برنامه اسكان مجدد اتحادیه اروپا برای متقاضیان پناهندگی آمده است: 31 اقامتگاه موقت كه با حمایت اتحادیه اروپا در یونان احداث شد، در زمانی كوتاه پر شده و تاسیسات بهداشتی این اماكن با ازدحام بیش از حد جمعیت، بسیار كم و ناكافی است.
سازمان عفو بین المللی معتقد است كه كمك نكردن اتحادیه اروپا به اسكان مجدد متقاضیان پناهندگی به وخیم تر شدن بحران منجر شده است.
این سازمان همچنین اقدام سیاستمداران اروپا را در حل و فصل مساله مهاجران و پناهجویان در یونان خواستار شد و تاكید كرد در غیر این صورت، فاجعه ای انسانی رخ خواهد داد.
از 7 مارس 2016(17 اسفند) با بسته شدن مرز مقدونیه به روی پناهجویان، راه اصلی ورود آنها به كشورهای بالكان برای عزیمت به كشورهای اروپای شمالی مسدود شد و هزاران مهاجر و پناهجو در یونان گرفتار شدند.
موسسه كمك رسان «آكسفام» در تازه ترین گزارش خود به مناسبت نخستین سالگرد غرق شدن 800 نفر از پناهجویان در جزیره «لامپدوسا»ی ایتالیا، اتحادیه اروپا را به ناتوانی در حفظ و حراست از جان پناهجویان متهم كرد.
در این گزارش، تصمیم رهبران اروپا برای تغییر و كاهش عملیات نجات دریایی در مدیترانه، عامل غرق شدن بیش از 1500 نفر از پناهجویان اعلام شده است.
بحران پناهجویان از موضوع های اصلی نشست دو روزه وزیران امور خارجه، دفاع و توسعه اتحادیه اروپا است كه قرار است امروز در لوكزامبورگ برگزار شود.
اروپام ** 9053**1485**1517
۰ نفر