۳۱ فروردین ۱۳۹۵، ۹:۳۷
کد خبر: 82041173
T T
۰ نفر
هشدار جدي يك استاد دانشگاه نسبت به ساخت وساز در حريم رودخانه ها

ساري _ ايرنا - فوق دكتري مهندسي عمران – هيدروليك محيط زيست از دانشگاه جورجيا تك آمريكا با توجه به وقوع احتمال سيلاب ها در اينده , نسبت به ساخت وساز در حريم رودخانه ها هشدار داد.

دكتر عزيز عابسي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در بابل ، ورود دستگاههاي اجرايي براي جلوگيري ازساخت و سازهاي غيرمجاز در حريم رودخانه ها را به طور جدي خواستار شد.
وي كه استاد دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل نيز است , اظهارداشت: بدليل اينكه اطراف همه رودخانه ها ساخت و ساز شده است خيلي زود با كمترين باران آسيب پذير مي شويم، كاهش پوشش گياهي و ساخت و سازها حتي پاي كوه دماوند و نيز تنگ شدن رودخانه ها از مواردي است كه وقوع سيلاب را تشديد مي كند.
به گفته وي اگر شهرداري ها و در مازندران بويژه استانداري به اين موضوع ورود و در تخريب ساخت و سازهاي غير مجاز اقدام نكند، پيامدهاي زيست محيطي و تخريب شهرها را شاهد خواهيم بود.
وي بيان كرد: ساخت و سازهاي غير مجاز سبب طغيان رودخانه ها و نيز وقوع سيلاب باعث از بين رفتن شغل هاي بومي در مازندران خواهد شد كه متاسفانه در سيلاب اخير در استان به خصوص در شهرستان بابل باعث از بين رفتن خزانه هاي برنج شده است كه استمرار سيلاب اجازه كشت برنج و داشتن زمين هاي كشاورزي را به مردم نخواهد داد.
وي افزود: زهكشي هايي كه قرار است سيلاب هاي شهري را تخريب كنند، فعال نيستند چرا كه نمونه آن در 'ارباب رود 'و' آقارود' بابل قابل مشاهده است كه دچار تنگي مقطع شده اند.
اين استاد دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل ادامه داد: شهرداران نبايد اجازه ساخت و سازها در حريم رودخانه را بدهند و بايد آزاد سازي صورت گيرد چرا كه آب و فاضلاب شهري نيز در اين زمينه كم كاري هايي را داشته است.
وي اظهارداشت: متاسفانه داده هاي آب و فاضلاب شهري به روز نيست و با آب منطقه اي هماهنگي ندارد لذا بايد پيش بيني و هشدار سيل را داشته باشيم كه در صورت عدم آزاد سازي حريم رودخانه ها بايد شاهد سيلاب هاي شهري نيز باشيم.
وي با بيان اينكه خطر طغيان رودخانه ها و وقوع سيلاب فروردين 95 از وقوع زلزله نيز بيشتر بوده است؛ گفت: سد سازي ها خوب است ولي بايد به اندازه خودش باشد چرا كه در سطح استان مازندران مخازني كه قرار است، اب را جمع كند، بزرگ است و سدها نيز زياد است.
اين فوق دكتري مهندسي عمران – هيدروليك محيط زيست در ادامه با اشاره به اينكه تعداد سدها در مازندران زياد است؛ اظهارداشت: سد سازي نفي نمي شود ولي سد سازي نبايد بيش از توان رودخانه ها با اين همه هزينه هاي سنگين احداث شود.
وي در باره مهار آبهاي سطحي نيز بيان داشت: الزامي نيست همه آبهاي سطحي در مازندران مهار شود و اگر رودخانه ها بسته شود ماهيان نمي توانند به بالادست بروند مضاف براينكه بخشي از اب رودخانه ها بايد براي انزلي و ميانكاله رها شود.
وي با بيان اينكه در حال حاضر مديريت منابع آب مهم است نه كارهاي سازه اي و سد سازي ؛ گفت: اگر تا 20 سال اينده ساخت و سازهاي غير مجاز و نيز روش هاي جديد اعم از استحصال و يا استفاده مجدد از آب فاضلاب براي آبخيزداري و غيره مورد توجه قرار نگيرد، كشاورزي، توريست و اكو توريست در استان مازندارن تعطيل و سواحل نيز پوشيده از سازه هاي مختلف خواهد شد.
در پي بارش شديد باران و وقوع سيلاب در اوايل اسفندماه سال گذشته و نيز روز 13 فروردين ماه جاري در بابل بيش از 100 ميليارد ريال به اين شهرستان در بخش هاي مسكن، كشاورزي، راهها و غيره خسارت وارد شد.
شهرستان 520 هزار نفري بابل داراي شش بخش، هفت شهر و نيز داراي 600 روستا است.ك/3
7328/1899