به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اعزامی ایرنا به منطقه آزاد بندرانزلی، رضا مسرور
در نشست خبری افزود: در سال 1392 و آغاز به كار دولت یازدهم ارزش صادرات محصولات تولیدی منطقه آزاد بندر انزلی حدود دو میلیون دلار بود كه در سال 1393 به هشت میلیون دلار و در سال 1394 به 42 میلیون دلار بالغ شد كه رشد 379 درصدی داشته است.
وی با بیان اینكه رویكرد اقتصاد مقاومتی در سال جاری نیز ادامه دارد و یكی از حوزه های مهم مورد توجه در اقتصاد مقاومتی توسعه صادرات است، افزود: امسال اجرای پروژه های راكد از سرگرفته می شود.
مسرور گفت: برنامههای ما در حوزه صادرات یك برنامه میانمدت است، یعنی هم سعی در برطرف كردن موانع داریم و هم مشوقهای جدیدی برای تولیدكننده سایر نقاط كشور در نظر گرفتهایم تا به توسعه صادرات كمك كنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد بندرانزلی به رشد صادرات در سال 1394 اشاره كرد و گفت: پنج مركز تجاری جدید در این منطقه در حال ساخت است. با وجود این كه صدور پروانههای ساختمانی در سال 1394 در كل كشور منفی بود، در منطقه آزاد انزلی 17 درصد رشد داشت و میزان سرمایهگذاری نیز با 62 درصد رشد همراه بود و 19 هزار میلیارد ریال (یك هزار و 900 میلیارد تومان) جلب سرمایه داشتیم.
وی از شكل نگرفتن شركتهای مدیریت صادرات به عنوان مشكل صادرات ایران نام برد و افزود: این مشكل در منطقه آزاد انزلی با تشكیل نخستین شركت مدیریت صادرات از سوی بخش خصوصی برطرف می شود.
مسرور مطابق نبودن استاندارد محصولات تولیدی كشور با كشورهای دیگر را مشكل پیش روی صادرات عنوان كرد و گفت: باید زمینههای لازم برای تولید و صادرات محصولات با استانداردهای كشورهای منطقه را فراهم كنیم تا كالاهای ایرانی در مبادی ورودی این كشورها با مشكل مواجه نشوند.
وی با بیان این كه نسبت به بازار مهم كشورهای حاشیه خزر غفلت كردیم، افزود: براساس آمار اعلام شده مركز توسعه تجارت ایران ارزش مبادلات روسیه با كشورهای دیگر در سال 2014 حدود 760 میلیارد دلار بوده ، اما مبادلات این كشور با ایران كمتر از یك میلیارد دلار ثبت شده است. بنابراین بازار روسیه، بازار مناسبی است كه باید از آن استفاده كنیم.
مسرور ایجاد و تكمیل زیرساخت های لازم برای فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری را مهمترین عامل موفقیت یك منطقه آزاد دانست و افزود: این سازمان در سال گذشته بیش از 80 درصد از درآمدهای خود را به میزان حدود یك هزار میلیارد ریال به احداث و تكمیل پروژه های عمرانی اختصاص داد كه نسبت به سال 1393 بیش از 57 درصد رشد داشته است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد بندر انزلی با اشاره به پروژه های عمرانی این منطقه گفت: در دو سال گذشته، این سازمان موفق به تكمیل و بهره برداری از ساختمان اداری سازمان، مركز نمایشگاه ها و همایش های بین المللی منطقه، تقاطع غیرهمسطح شهید نامجوی مكمل مجتمع بندری كاسپین، احداث بزرگترین مركز تفریحات دریایی در شمال كشور به عنوان زیرساخت گردشگری منطقه شده است.
** اهمیت كریدور شمال - جنوب (نستراك)
مسرور با اشاره به مزیتهای منطقه آزاد انزلی گفت: یكی از این مزیتها قرار گرفتن در مسیر كریدور بینالمللی شمال - جنوب (نستراك) است كه از آن بهعنوان كریدور حمل و نقل قرن بیست و یكم آسیا - اروپا یاد میشود.
این كریدور بندر ولسینكی در شمال اروپا را از طریق روسیه به بنادر شمال و جنوب دریای خزر، بنادر خلیجفارس و سپس به كشورهای جنوب و شرق آسیا متصل میكند.
وی افزود: ترانزیت كالا از طریق این كریدور نسبت به مسیر كانال سوئز كاهش 40 درصدی زمان حمل و نقل و صرفهجویی 30 درصدی از نظر هزینه دارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد بندرانزلی درباره اهمیت كریدور شمال - جنوب گفت: این كریدور مستلزم یك نهضت است. چون درآمدهای ترانزیتی را میتوانیم كم كم جایگزین درآمدهای نفتی كنیم منتها برای توسعه كریدور شمال - جنوب باید زیرساختها را تكمیل و با كشورهای حاشیه خزر و منطقه تعامل خوبی برقرار كنیم.
وی افزود: حدود یك میلیارد تن كالا از كانال سوئز عبور میكند و اگر بخواهیم سه درصد از این میزان (30 میلیون تن) را از كریدور شمال - جنوب عبور دهیم، به توسعه زیرساختها در بندر كاسپین و بنادر دیگر نیاز داریم.
**برگزاری اجلاس بازرگانی كشورهای حاشیه خزر
مسرور ضمن اشاره به برگزاری اجلاس بازرگانی پنج كشور حاشیه خزر در اردیبهشت ماه سال گذشته ، گفت، امسال قصد داریم اجلاس شورای همكاری مناطق آزاد را در منطقه آزاد انزلی برگزار كنیم.
این مقام ارشد سازمان منطقه آزاد بندرانزلی گفت: برنامهریزی های لازم برای برگزاری این اجلاس انجام شده و امید است در اواخر نیمه اول سال جاری بتوانیم اجلاس شورای همكاری را در ایران داشته باشیم.
مسرور با اشاره به برگزاری نشست سفیران چهار كشور حاشیه دریای خزر در منطقه آزاد بندرانزلی و انعقاد توافقنامه با منطقه آزاد لوتوس آستراخان روسیه و اكتائو قزاقستان، ابراز امیدواری كرد این تفاهمنامه ها به تسهیل و توسعه روابط اقتصادی تجار ایرانی با این كشورها كمك كند.
وی گفت، سازمان منطقه آزاد انزلی در نظر دارد با میزبانی پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی كشورهای حاشیه دریای خزر و برگزاری نشست های تخصصی با سفیر و كنسول روسیه نسبت به رفع مشكلات تجار ایرانی در بنادر روسیه اقدام كند.
**ایجاد مسیر تجاری ایران و چین
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به طرح ایجاد مسیر تجاری میان ایران و چین نیز گفت: این مسیر تجاری از ارومچی در غرب چین شروع شده و از طریق خط ریلی چین- قزاقستان به بندر اكتائو در این كشور می رسد و با طی مسیر در دریای خزر به بندر انزلی وصل می شود، مسیری كه زمان و هزینه كمتری نسبت به مسیر موجود از طریق دریای زرد، اقیانوس هند و بندرعباس در جنوب ایران دارد.
مسرور گفت، با بهره برداری از بزرگترین بندر ایران در دریای خزر، ظرفیت صادراتی و به ویژه ترانزیتی كشور چند برابر می شود.
**مجتمع بندری كاسپین
مسرور گفت: مجتمع بندری كاسپین بهعنوان بزرگترین بندر در حال ساخت كشور در مسیر كریدور شمال - جنوب واقع شده است. این مجتمع بندری از نوع بنادر نسل سوم با تكنولوژی مدرن و امكانات دریایی پیشرفته با پسكرانهای وسیع است كه میتواند خدمات لجستیكی مانند انبارداری، فرآوری، توزیع كالا، محموله و نیز ایجاد صنایع دریایی چون كشتیسازی و فعالیتهای با ارزش افزوده بالا را ارایه دهد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد بندر انزلی به بیان مختصاتی از مجتمع بندری كاسپین پرداخت و افزود: این مجتمع بندری با 22 پست اسكله، توانایی تخلیه و بارگیری 15 میلیون تن كالا را در یك شیفت كاری دارد و با تكیه به پس كرانه بزرگ خود قابلیت انبارداری و سایر خدمات بندری، ترانزیتی دارد. فاصله دو بال موج شكن آن 2600 متر خواهد بود و حوضچه آرامش آن بالغ بر 200 هكتار می شود.
وی با بیان اینكه قرار گرفتن این منطقه در مسیر نوستراك، نزدیكی به پایتخت و تعاملات بین المللی انجام شده با كشورهای حوزه خزر به همراه شرایط مناسب آب و هوایی، امتیازاتی است كه توجه سرمایه گذاران را جلب كرده است، افزود: هیات های اروپایی و آسیایی متعددی علاقمند به سرمایه گذاری در این منطقه هستند. توافق های اولیه آن نهایی نشده اما مهمترین توافق صورت گرفته با محوریت سرمایه گذاری در مجتمع بندری كاسپین است كه امیدواریم به زودی این مذاكرات به امضای قرارداد منجر شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به هدف تبدیل بندر كاسپین به هاب (قطب)منطقه اشاره كرد و گفت: با راهاندازی بورس منطقه، آمادهسازی زیرساختهای ریلی و بندری، راهاندازی كریدور شمال – جنوب و بهرهبرداری از بندر كاسپین؛ منطقه آزاد انزلی هاب كالاهای استراتژیك كشورهای حوزه مشترك المنافع شوروی سابق CIS خواهد شد.
مسرور فعال كردن احداث بزرگترین بندر ایران در دریای خزر را مهمترین پروژه زیرساختی منطقه آزاد بندرانزلی عنوان كرد و افزود: این پروژه اكنون در مسیر تكمیل قرار گرفته است و با مهندسی ارزش یك هزار میلیارد ریال هزینه احداث آن كاهش یافت كه موجب سرعت در ساخت شد.
وی ادامه داد: احداث موج شكن شرقی آن از سال 1393 تاكنون 72 درصد پیشرفت فیزیكی داشته و همزمان ساخت یك پست اسلكه آن از سوی این سازمان آغاز شده است. ساخت 4 پست اسكله دیگر نیز با سرمایه گذاری سه هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی آغاز شده كه امید است یك پست آن درنیمه دوم 1395 به بهره برداری برسد.
وی بهره برداری از بزرگترین بندر ایران در دریای خزر را موجب افزایش توان صادراتی به ویژه ترانزیتی كشور دانست و افزود: بندر كاسپین نقش مهمی را در مبادلات بین المللی ایران با كشورهای حاشیه خزر ایفا خواهد كرد.
مسرور دو پروژه مهم ملی «بندر كاسپین» و «توسعه خط آهن قزوین - رشت به بندر انزلی» را در اولویت برنامه های توسعهای منطقه دانست و افزود: البته این خط آهن به صورت كامل به رشت متصل نشده و این پروژه سال 95 مراحل تكمیلی خود را طی می كند كه امید است پس از آن، این خط به انزلی برسد. مراحل اولیه آزادسازی اراضی مسیر به منظور ساخت مسیر ریلی در حال انجام است.
وی با بیان اینكه با اتصال این بندر به شبكه ریلی كشور، گام موثری در فعال سازی كریدور شمال - جنوب برداشته می شود، گفت: با توجه به قرار گرفتن ایران در مسیر ترانزیتی -تجاری شمال جنوب (نوستراك)، با تكمیل زنجیره های حمل و نقل، زمینه درآمدزایی برای كشور به میزان درآمدهای نفتی فرآهم می شود، در نتیجه این مهم هزینه نیست بلكه سرمایه گذاری برای درآمدزایی ملی است.
به گزارش ایرنا، منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ كشورهای حاشیه دریای خزر، تركیه و كشورهای حاشیه خلیجفارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر كریدور بینالمللی شمال - جنوب، دارا بودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با كشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، كراسنودسك در تركمنستان، اكتائو در قزاقستان و باكو در آذربایجان، دسترسی از طریق راههای مناسب به بازارهای مصرف كشورهای CIS، نزدیكی به فرودگاه بینالمللی رشت از جمله مزایای منطقهآزاد انزلی است.
اقتصام ** 1070 ** 3053 **1561
مدیرعامل منطقه آزادانزلی:توسعه صادرات رویكرد مهم دولت یازدهم است
۳۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱۲:۱۵
کد خبر:
82041529
![مدیرعامل منطقه آزادانزلی:توسعه صادرات رویكرد مهم دولت یازدهم است مدیرعامل منطقه آزادانزلی:توسعه صادرات رویكرد مهم دولت یازدهم است](https://img9.irna.ir/old/Image/1395/13950131/82041529/N82041529-70671271.jpg)
بندر انزلی- ایرنا- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی توسعه صادرات را مهمترین رویكرد دولت یازدهم و عامل موفقیت یك منطقه آزاد خواند و گفت: در مناطق آزاد به ویژه در منطقه آزاد انزلی توجه زیادی به بحث صادرات و تولید صادرات محور شده است.