۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۵۲
کد خبر: 82046302
T T
۰ نفر

دستگاه نمونه‌ برداری از مغز استخوان بومی سازی شد

۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۵۲
کد خبر: 82046302
دستگاه نمونه‌ برداری از مغز استخوان بومی سازی شد

تهران- ایرنا- محقق دانشگاه صنعتی امیركبیر موفق به طراحی و ساخت دستگاه بومی نمونه ‌برداری از مغز استخوان موسوم به 'سوزن بیوپسی بن مرو' شد.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از دانشگاه صنعتی امیركبیر، دكتر نبی اله ابوالفتحی در مورد دستگاه ابداعی خود گفت: سوزن بیوپسی بن مرو برای نمونه برداری از مغز استخوان به منظور تشخیص بیماری ها به ویژه سرطان خون استفاده می شود.
عضو هیات علمی دانشكده مهندسی پزشكی دانشگاه صنعتی امیركبیر توضیح داد: گاهی به تشخیص پزشك، لازم است از ناحیه ای كه مغز استخوان فرد بیمار در آنجا ساخته می شود، نمونه برداری و آزمایش صورت گیرد و این امر به ویژه درمورد افرادی كه مشكوك به سرطان خون هستند و نیاز به انجام مطالعه دقیق تری روی آنها وجود دارد، ضرورت پیدا می كند.
به گفته وی، استخوان های ناحیه لگن و جناغ سینه معمولا برای نمونه برداری از بافت استخوان مورد استفاده قرار می گیرند و طول سوزن بیوپسی بسته به نیاز بازار و جثه فرد در اندازه های مختلف طراحی و استفاده می شود.
ابوالفتحی در مورد نحوه نمونه برداری از مغز استخوان با استفاده از سوزن بیوپسی توضیح داد: ابتدا از طریق سوزن بیوپسی و فشاری كه وارد می كند، سوراخی در استخوان ایجاد و به وسیله سرنگ، نمونه های سلول های مغز استخوان خارج می شود و نمونه بافت اسفنجی استخوان نیز از طریق كانال هایی كه در سوزن تعبیه شده، خارج و به آزمایشگاه فرستاده می شود و پزشك می تواند وضعیت استخوان بیمار را بررسی كند.
وی تصریح كرد: سوزن بیوپسی پس از یك سال و نیم تلاش تحقیقاتی برای اولین بار در ایران بومی سازی شده و هرچند نمونه خارجی دارد اما ما دانش فنی آن را با توجه به نیازهای كشور خودمان توسعه داده ایم.
ابوالفتحی بیان داشت: سوزن بیوپسی كه در مرحله آزمایش حیوانی است، نتیجه بسیار خوبی روی نمونه برداری بافت مغز استخوان گوسفند داشته و آزمایش های مكانیكی و استاندارد را گذرانده و همچنین مدارك لازم برای گرفتن مجوز به اداره تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت ارسال شده است.
محقق این طرح پژوهشی یادآور شد: با توجه به بازار مصرف این دستگاه در ایران و صرف سالانه 34 میلیارد ریال برای تهیه آن از كشورهای مختلف، با این اقدام محصول جدیدی ساخته شده كه علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از كشور، ایجاد اشتغال را نیز به دنبال خواهد داشت.
وی، ایجاد شرایط كارآفرینی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی را یكی از اهداف اجرای این طرح عنوان كرد و گفت: نرخ بیكاری دانش آموختگان دانشگاه ها از نرخ بیكاری دیگر افراد جامعه بالاتر است بنابراین مهم است كه از دانش خودمان، محصول و اشتغال ایجاد كنیم و كارآفرین باشیم.
علمی **1354**1834
۰ نفر