۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۳:۴۹
کد خبر: 82053825
T T
۰ نفر
افزایش عدالت آموزشی یكی از اهداف برنامه انسداد مبادی بیسوادی است

سنندج- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش كردستان گفت: دسترسی تمامی كودكان به امكانات آموزشی و افزایش عدالت آموزشی در دو محور كمی و كیفی از مهم ترین اهداف برنامه انسداد مبادی بی سوادی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صدیقه عبداللهی روز پنجشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان در سنندج با بیان اینكه برنامه انسداد مبادی بیسوادی اردیبهشت ماه سال گذشته در شورای آموزش و پرورش استان مطرح شد افزود: در همین راستا با تاكید استاندار كردستان و همكاری دستگاه های اجرایی ، مجموعه اقدماتی در طول سال پیگیری و انجام شد.
وی دستیابی به پوشش 85 درصد نوآموزان پیش دبستان را یكی از برنامه های محوری استان در سال 94 اعلام كرد و افزود: هم اكنون تعداد 19 هزار و 625 نو آموز در هزار و 703 كلاس دوره پیش دبستان مشغول فعالیت هستند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش كردستان اظهار كرد: عملكرد استان در پوشش نو آموزان از پیش بینی انجام شده افزایش داشته و رقم 88 درصد محقق شده است، در حالیكه میانگین پوشش كشوری در این دوره 52 درصد است.
وی با اشاره به پوشش نو آموزان دوره پیش دبستان به عنوان اولویت استانی افزود: تعداد سه هزار و 800 نفر از نو آموزان در قالب طرح ویژه از بهمن ماه 94 تحت پوشش برنامه های استانی قرار گرفته اند و سرمایه گذاری خاصی در این خصوص به ویژه در مناطق روستایی صورت گرفته است.
عبداللهی دستیابی به نرخ جذب كودكان لازم التعلیم شش ساله پایه اول ابتدایی را برنامه محوری دیگر استان عنوان كرد و با بیان اینكه در این راستا پوشش 99.9 درصد هدف گذاری شده است، از تحقق كامل این هدف خبر داد.
وی با بیان اینكه میانگین پوشش كشوری دانش آموزان شش ساله پایه اول ، 97.9 درصد است وضعیت استان را در این خصوص مطلوب و جزو استانهای برتر كشوری اعلام كرد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش كردستان اظهار كرد: نرخ پوشش كودكان لازم التعلیم دوره ابتدایی استان نیز 99.7 درصد پیش بینی شده است كه این هدف نیز محقق و میانگین پوشش كشوری این دوره 96.6 درصد است.
عبدالهی جلوگیری از ترك تحصیل دانش آموزان را از دیگر برنامه های انسداد مبادی بی سوادی استان اعلام كرد و گفت: كار گروه های تخصصی استانی و كمیته های شهرستانی به همین منظور تشكیل و جلسات مستمر به صورت ماهانه با حضور شركای درون و برون سازمانی برگزار و در راستای موضوع بحث و تبادل نظر شده است.
وی برگزاری كلاس آمادگی یك ماهه با شركت پنج هزار و 150 نو آموز در 260 كلاس را از دیگر اقدامات استان در این راستا عنوان كرد.
معاون آموزش ابتدایی كردستان موضوع نگهداشت كودكان لازم التعلیم را از دیگر برنامه های انسداد مبادی بی سوادی استان اعلام كرد و گفت: در همین راستا 118 سری كتاب درسی، 381 دست نوشت افزار، 744 دست پوشش و غیره در اختیار دانش آموزان جامعه هدف قرار گرفته است.
وی به آمار كودكان تارك و بازمانده نیز اشاره كرد و با بیان اینكه بازمانده از تحصیل به كسی اطلاق می شود كه به سیستم آموزشی وارد نشده است گفت: در همین راستا 152 كودك شناسایی شدند كه تعداد 143 نفر آنان جذب و فقط 9 نفر جذب نشده اند.
به گفته وی در بخش تارك تحصیل نیز، تعداد 604 دانش آموزان تارك دوره ابتدایی شناسایی و 441 نفر آنان جذب شدند.
وی عملكرد كلی استان را در این خصوص شناسایی 928 نفر تارك و بازمانده از تحصیل عنوان كرد كه از این تعداد 756 نفر جذب آموزش شده اند و 172 نفر كودك شناسایی شده و هنوز جذب نشده اند.
وی اقدامات انجام شده در راستای جذب كودكان لازم التعلیم را نیز تشریح كرد و با بیان اینكه ثبت نام كودكان شش ساله به صد درصد رسیده است از تشكیل 94 كلاس زیر نرم و شش كلاس یك نفره و اجرای طرح های روستا مركزی به منظور پوشش كامل دانش آموزان دوره ابتدایی خبر داد.
7348/1904