۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۸:۴۵
کد خبر: 82060902
T T
۰ نفر
رشته های دانشگاه جامع علمی كاربردی برمبنای آنالیز شغلی تدوین می شود

سنندج- ایرنا- رییس دانشگاه جامع علمی كاربردی كشور با بیان اینكه دانشگاه جامع علمی كاربردی تنها دانشگاه نظام مهارتی در كشور محسوب می شود گفت: تمامی رشته های این دانشگاه بر مبنای آنالیز شغلی تدوین می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمد اخباری شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران استان كردستان در سنندج افزود: از 23 سال گذشته تاكنون دانشگاه علمی كاربردی وظیفه تربیت نیروهای تكنسین، كاردان و كارشناس برای دستگاه های اجرایی خصوصی، دولتی و نیمه دولتی را انجام داده است.
وی با بیان اینكه دانشگاه جامع علمی كاربردی تنها دانشگاه نسل سوم كشور تلقی می شود گفت: سایر دانشگاه ها نسل دوم بوده و عمل آموزش و پژوهش را با هم انجام می دهند اما نسل سوم آموزش، پژوهش و فناوری را با هم تبدیل به دانش بنیان كرده و كار تجاری سازی علم را انجام می دهند.
رییس دانشگاه جامع علمی كاربردی كشور تقاضا محور بودن را یكی دیگر از ویژگی های مراكز علمی كاربردی عنوان كرد و گفت: این دانشگاه بنا بر نیاز روز بازار، نیاز را به رشته تبدیل كرده و بر مبنای آن به تربیت دانشجو می پردازد.
وی با بیان اینكه تمام رشته های این دانشگاه بر مبنای آنالیز شغلی تدوین می شود اظهار كرد: هم اكنون 800 رشته در مراكز این دانشگاه تدریس می شود و هر رشته می تواند چهار شغل را ایجاد كند بر این اساس رشته های موجود در دانشگاه علمی كاربردی سه هزار و 200 شغل را پوشش می دهد.
اخباری ادامه داد: هم اكنون 470 هزار دانشجو در هزار مركز علمی كاربردی مشغول تحصیل هستند و 450 هزار مدرس وظیفه تربیت دانشجویان در چهار گروه صنعت، خدمات، كشاورزی و فرهنگ و هنر را بر عهده دارند.
وی افزود: بر اساس آخرین آمار 32 درصد از دانشجویان این دانشگاه در گروه صنعت، 47 درصد در مدیریت و خدمات، 20 درصد در فرهنگ و هنر و 1.5 درصد نیز در گروه كشاورزی مشغول تحصیل هستند.
به گفته وی 60 درصد از دانشجویان در مقطم كاردانی یا تكنیسن و 40 درصد نیز در مقطع كارشناسی تحصیل می كنند.
رییس دانشگاه جامع علمی كاربردی كشور با اشاره به فارغ التحصیل شدن یك میلیون و 200 هزار دانشجو از مراكز علمی كاربردی گفت: 78 درصد این افراد هم اكنون شاغل هستند اما با توجه به اینكه 40 درصد از دانشجویان ما را شاغلان تشكیل داده اند بیش از 37 درصد از این تعداد فارغ التحصیل بر مبنای مهارت شاغل شده اند.
وی در ادامه اظهار كرد: امروزه بر مبنای اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه وظیفه تربیت نیروی ماهر كشور و كارآفرین كردن آنان را بر عهده داریم و در سالی كه اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده است وظیفه ما دانش بنیان كردن اقتصاد است و باید بتوانیم با مهارت آموزی از هدر رفت منافع و منابع ملی جلوگیری كنیم.
اخباری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه استان كردستان دارای ظرفیت ها و پتانسیل های فراوانی است گفت: بر این اساس برنامه ریزی های لازم در راستای برگزاری دوره های پودمانی كوتاه مدت 6 تا 9 ماهه برای بهره مندی از پتانسیل های استان انجام شده است.
وی افزود: این دوره ها در زمینه های گیاهان دارویی برای تربیت دارویاب، توریسم و اكوتوریسم و تربیت توریسم تخصصی و صنایع دستی و سایر هنرهای دستی برگزار خواهد شد.
رییس دانشگاه جامع علمی كاربردی كشور با بیان اینكه برنامه ریزی هایی در راستای راه اندازی مركز جامع علمی كاربردی در اقلیم عراق انجام شده است اظهار كرد: در این مركز از ظرفیت های استان در راستای تربیت دانشجویان مهارتی در اقلیم استفاده می شود.
هم اكنون 21 مركز جامع علمی كاربردی در استان كردستان دایر است كه 12 مركز آن در سنندج و مابقی در سایر شهرستان های استان قرار دارد و 12 هزار دانشجو در چهار گروه صنعت، خدمات، كشاورزی و فرهنگ و هنر در این مراكز تحصیل می كنند.
/19047348