۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۰۸
کد خبر: 82061787
T T
۰ نفر

ناشران شهرستانی از نداشتن یارانه كتاب می گویند

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۰۸
کد خبر: 82061787
ناشران شهرستانی از نداشتن یارانه كتاب می گویند

تهران- ایرنا- برخی از ناشران شهرستانی حاضر در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران خواستار اختصاص یارانه كتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهرستانی ها شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه كتاب ایرنا، برخی از ناشران شهرستانی نداشتن یارانه كتاب را آفتی بزرگ در انتشار كتاب های مختلف دانستند و خواستار رسیدگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این موضوع هستند.
براساس گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال گذشته 250 میلیارد تومان برای یارانه كتاب در سراسر كشور اختصاص یافت.
این در حالی است كه مصطفی رامندی نماینده موسسه صلات كه در نمایشگاه كتاب 95 شركت كرده است به خبرنگار ایرنا در این زمینه می گوید: یارانه كتاب تاكنون برای موسسه ما كه انتشار كتاب های دینی و ادیان را به عهده دارد تعلق نگرفته است.
وی ادامه می دهد: این در حالی است كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر ماه از انتشارات مختلف كتاب خریداری می كند ولی چنین درخواستی تاكنون برای خرید كتاب از موسسه صلات نشده است.
وی با اشاره به اینكه خرید كاغذ یكی از مهمترین مشكلات ناشران است اظهار می دارد: در سال های پیشین از 87 تا 90 اوضاع كاغذ برای ناشران خوب بود ولی در حال حاضر ما كاغذ را آزاد و با قیمت زیادی می خریم.
رامندی تصریح می كند: با توجه به اینكه بیشتر كاغذ خارجی برای انتشار كتاب استفاده می كنیم اما فروش كتاب ها حتی با تخفیف 20 درصدی نیز برای ما درآمدی ندارد.
وی می افزاید: حوزه نشر رونق اقتصادی خوبی برای ناشران شهرستانی ندارد و حتی نویسندگانی كه تنها درآمدشان از طریق كتاب است نیز دیگر مانند گذشته رغبتی برای تولید آثار ندارند.
صیاد دره شوری ناشر قشقائی شیراز نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: تعلق نگرفتن یارانه كتاب آسیب های زیادی به ناشران شیرازی وارد كرده به طوری كه ناشران و حتی مولفان برای فروش كتاب هایشان مجبور هستند به سازمان های مختلف، مراكز تجاری و حتی سوپر ماركت ها مراجعه كرده و كتاب خود را به فروش برسانند.
وی اظهار می دارد: این امر شان و حرمت نویسنده و حتی پاسداشتن علم و قلم را از بین می برد در حالی كه مولفان حدود سه – چهار سال را صرف نوشتن كتاب می كنند.
دره شوری با اشاره به اینكه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تسهیلات ویژه ای را برای ناشران شهرستانی فراهم كند، می افزاید: مساله پایین بودن سرانه مطالعه فقط مختص تهران نیست و این سطح ملی را در بر می گیرد.
بسیاری از ناشران شهرستانی در كنار كتاب فروشی به كارهای دیگری مشغول هستند در حالی كه باید آنقدر تسهیلات و امكانات برای ما فراهم باشد تا حرمت قلم و كتاب را با سودآوری زیاد زیر سوال نبریم.
این ناشر قشقائی با اشاره به اینكه كاغذ را با قیمت بالا تهیه می كنیم تصریح می كند: به عنوان مثال برای انتشار یك كتاب 85 صفحه ای بیش از پنج میلیون تومان هزینه در بر می گیرد.
دره شوری از متولیان فرهنگی و دست اندركاران حوزه نشر می خواهد كه به وضعیت یارانه كتاب ناشران شهرستانی سامان دهد.
یكی از ناشران شهرستانی كه نخواست نامش عنوان شود نیز می گوید: وضعیت حوزه كتاب بسیار نابسامان است وقتی كه ناشران برای تولید و گردآوری یك كتاب مشكلات فراوانی دارند چطور می شود فرهنگ كتاب و كتابخوانی را در میان آحاد مردم نهادینه كرد.
وی تصریح می كند: مشكلات حوزه نشر از جمله نداشتن یارانه كتاب ، عدم خرید كتاب از سوی وزارت ارشاد و غیره بسیار است و متاسفانه در كشور ما بیشتر كتاب های سفارشی درآمد و سود زیادی دارند.
وی با بیان اینكه ناشران شهرستانی همواره مورد بی مهری مسوولان فرهنگی قرار می گیرند اظهار می دارد كه در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب متولیان فرهنگی به غرفه های ناشران شهرستانی مراجعه كرده و دغدغه های آنان را در حوزه نشر مورد توجه قرار دهد.
فراهنگ **9022**1085**3061**1569