۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۱۷
کد خبر: 82065856
T T
۰ نفر
تقاضاي بي مورد مادران باردار براي عمل سزارين ناشي ناآگاهي آنهاست

شهركرد- ايرنا- رييس دانشگاه علوم پزشكي، خدمات بهداشتي و درماني چهارمحال وبختياري گفت: تقاضاي بي مورد مادران باردار براي عمل جراحي سزارين ناشي از ناآگاهي و بي اطلاعي اين افراد است.

به گزارش ايرنا، مرتضي هاشم زاده روز يكشنبه در همايش ترويج و فرهنگ سازي زايمان طبيعي در جمع مادران باردار،‌ همسران و خانواده هاي آنان از آمار بالاي سزارين هاي غيرضروري در كشور اظهار نگراني كرد.
وي با اشاره به برخي عوارض سزارين براي مادر و نوزاد، افزود: مادران بايد نسبت به مزاياي زايمان طبيعي و برتري آن نسبت به عمل جراحي سزارين آگاهي يابند تا خود تمايل به انجام زايمان ايمن پيدا كنند.
هاشم زاده با اشاره به موفقيت اين دانشگاه در امر ترويج زايمان طبيعي، گفت: هم اكنون به طور ميانگين 5درصد از آمار زايمان سزارين در سطح مراكز درماني استان كاسته شده است.
رييس دانشگاه علوم پزشكي، خدمات بهداشتي و درماني چهارمحال وبختياري با اظهار تاسف از تمايل و اصرار مادران باردار براي انتخاب روش جراحي سزارين براي وضع حملشان افزود: اين امر ناشي از عدم آگاهي مادران نسبت عوارض سزارين است.
هاشم زاده ادامه داد: اين در حالي است كه در كشورهاي دنيا حداكثر آمار سزارين 15 تا 20 درصد است و درصورتي مادر تحت عمل جراحي قرار مي گيرد كه پزشك متخصص تشخيص دهد.
وي با اشاره به خدمات دولت در قالب بسته حمايتي ترويج زايمان طبيعي و كاهش آمار سزارين در برنامه تحول نظام سلامت، افزود: بهسازي بخش هاي ليبر از اولويت هاي برنامه ارتقاء هتلينگ بيمارستان ها است.
به گفته هاشم زاده، در حال حاضر بهسازي بخش هاي ليبر بيمارستان هاي ولي عصر(عج) بروجن و هاجر(س) شهركرد به اتمام رسيده و مورد بهره برداري قرار گرفته است و ساير بيمارستان ها نيز در حال انجام است.
مدير مركز روابط عمومي و اطلاع رساني دانشگاه علوم پزشكي، چهارمحال و بختياري نيز اهداف همايش 'ترويج و فرهنگ سازي زايمان طبيعي'‌ را افزايش آگاهي براي زايمان طبيعي و توانمند سازي مادران باردار براي داشتن زايمان طبيعي و ايمن با تاكيد بر ارتقاء سلامت مادر و نوزاد و بررسي فرزندآوري از ديدگاه اسلام و آشنايي شركت كنندگان با عوارض سزارين عنوان كرد.
عباس بحريني افزود:تجليل از ماماهاي برتر شاغل در سه حوزه بهداشت، درمان و آموزش و جمعي از فعالان برنامه ترويج زايمان طبيعي در استان و ارائه مباحث آموزشي توسط پزشكان متخصص زنان و زايمان و ماماهاي شاغل در مراكز درماني از اهداف اين همايش بود.
به گزارش ايرنا، در حاشيه اين همايش نمايشگاه دستاوردهاي ترويج زايمان طبيعي در بيمارستان هاي استان با شعار 'زنان و نوزادان، قلب مامايي' برگزار و در پايان به ترتيب بيمارستان هاي شهداء لردگان، سيد الشهداء فارسان و هاجر(س) شهركرد بعنوان مراكز نمونه معرفي شدند.
8125/2097