۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۳۲
کد خبر: 82074838
T T
۰ نفر

حاشیه نشینی معضل 21 ساله بندر چابهار

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۳۲
کد خبر: 82074838
حاشیه نشینی معضل 21 ساله بندر چابهار

چابهار- ایرنا- حاشیه نشینی یكی از معضلات مهم و مشكلات اساسی در طول 21 سال گذشته شهر چابهار است كه پس از ایجاد منطقه آزاد و راه اندازی واحدهای تولیدی بزرگ و كوچك شكل گرفته و روز به روز بر جمعیت حاشیه نشین آن افزوده شده است.

به گزارش ایرنا براساس آمارها چابهار با بیش از 50 هزار نفر حاشیه نشین یكی از مناطقی است كه در مقایسه با جمعیت خود بیشترین شمار حاشیه نشینی را در كشور دارد و حتی جمعیت سكونتگاههای غیر رسمی آن از جمعیت حاشیه نشینی مراكز برخی استانها بیشتر است.
جمعیت زیادی از افراد جویای كار از شهرها و روستاهای مختلف استان سیستان و بلوچستان به امید اشتغال و زندگی بهتر به چابهار كوچ كرده اند و در مناطق كمب مراد آباد، عثمان آباد، جنگلوك، كمب للو، تیس، رمین و غیره در حاشیه شهر ساكن شده اند.
معمولا افراد ساكن در مناطق حاشیه نشین چابهار كارگر و از قشرهای كم درآمد و ضعیف جامعه هستند كه توان مالی برای تهیه زمین در داخل شهر و ساخت مسكن مقاوم را ندارند.
شماری از ساكنان مناطق حاشیه ای شهر چابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به بیان دلایل مهاجرت و مسائل و مشكلات موجود پرداختند.
علی جدگال یكی از ساكنان «كمب مرادآباد» گفت: حدود 19 سال قبل به علت نبود اشتغال در روستا و برای تامین معاش خانواده از بخش دشتیاری برای كارگری به چابهار آمدم و در این منطقه ساكن شده ام.
وی افزود: متاسفانه برخی مسئولان به ویژه نامزدهای شوراهای اسلامی شهر در زمان رای گیری و انتخابات با وعده های حل مشكلات برق، مدرسه، آب سالم و بهداشتی، طرح هادی و تعیین تكلیف زمین ها آرای مردم را جمع می كنند و پس از آن خبری از پیگیری مشكلات نیست.
وی ادامه داد: صدها بار به مسئولان مراجعه كرده ایم ولی مشكلی از مردم حل نشده است.
امینه ملك رئیسی یكی دیگر از ساكنان سكونتگاه غیررسمی كمب نیز گفت: 18 سال قبل به همراه خانواده برای كسب و كار از شهرستان سرباز به چابهار آمدیم.
وی با بیان اینكه برق و مدرسه از مهمترین مشكلات اساسی مردم حاشیه نشین است، افزود: از یك تیربرق در نزدیكی منطقه كمب بیش از یكصد سیم غیراستاندارد و غیر قانونی وصل و از روی زمین، دیوار و درختان به خانه ها هدایت شده است كه در زمان بارندگی ها چند نفر از مردم و حیوانات اهلی دچار برق گرفتگی و كشته شده اند.
علی ابیر یكی از جوانان حاشیه نشین خاطرنشان كرد: هیچ مدرسه ای در منطقه حاشیه نشینی دایر نشده است و مردم مجبورند فرزندان خود را به داخل شهر ببرند و یا اینكه بابت نداشتن هزینه ترك تحصیل كنند.
رئیسی یكی دیگر از ساكنان مناطق حاشیه شهر می گوید: آب به وسیله گالن و فرغون آورده می شود و هیچگونه آب لوله كشی در این مناطق وجود ندارد.
مسلم بشكار از جوانان و فعال مسائل اجتماعی شهر چابهار افزود: مناطق حاشیه نشینی چابهار پناهگاهی برای افراد معتاد به مواد مخدر و بزهكار شده است و با خیال راحت در طول روز در داخل شهر به كارهای خلاف مشغول می شوند و سپس در حاشیه شهر انواع مواد مخدر مصرف می كنند.
وی ادامه داد: انتظار می رود مسئولان چابهار و استان سیستان و بلوچستان فكری اساسی برای حل مشكلات حاشیه نشینان بكنند تا یكبار برای همیشه مشكلات مردم محروم و كم درآمد مناطق كمب مراد، كمب للو، جنگلوك، رمین و غیره مرتفع شود.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چابهار به دلیل اتصال به آبهای اقیانوسی و داشتن بنادر و منطقه آزاد موقعیت مناسبی برای تجارت و فعالیت های اقتصادی دارد.
احمدعلی موهبتی با بیان اینكه مسئولان كشوری برای حل معضلات حاشیه نشنیان چابهار به صورت جدی ورود پیدا نكرده اند، افزود: عزم جدی مسئولان كشوری می تواند در مدت كوتاهی مشكلات ساكنان حاشیه شهر را حل كند.
وی ادامه داد: مسوولان زمانی می توانند مشكلات حاشیه نشینان شهر چابهار را در دستوركار قرار دهند كه خود یك بار از كوچه پس كوچه ها و خانه های مسكونی این افراد دیدن و از نزدیك مسائل و مشكلات را لمس كنند آن گاه متوجه خواهند شد كه مردم با چه مشكلاتی رو به رو هستند.
وی بیان كرد: مسوولان دست اندركار براساس جمعیت چابهار باید برای ارایه خدمات بهداشتی، ساخت مدرسه، آبرسانی و برقرسانی به ساكنان شهری و روستایی تلاش كنند تا مردم با مشكل و كمبود امكانات رفاهی رو به رو نشوند.
فرماندار چابهار گفت: چنانچه چاره اندیشی لازم برای رفع مشكلات ساكنان فعلی این محلات نشود روز به روز جمعیت حاشیه نشینی بیشتر می شود و كار تصمیم گیرندگان سخت تر خواهد شد.
موهبتی افزود: جمعیت حاشیه نشنین در حال حاضر از 50 هزار نفر عبور كرده است و كم كم از جمعیت شهر پیشی خواهند گرفت و بندر چابهار را با چالش جدی رو به رو می كنند.
عضو شورای اسلامی شهر چابهار نیز در نشست با خبرنگار ایرنا گفت: شورای اسلامی شهر و شهرداری چابهار تلاش های زیادی برای حل مشكلات حاشیه نشینان شهر انجام داده اند و عزم اعضای شورای شهر برای پیگیری مشكلات مناطق حاشیه شهر جدی است.
عبدالله كتری زاده با بیان اینكه حل مشكلات حاشیه نشنیان چابهار همكاری بین بخشی و تلاش همه دستگاههای دست اندركار را می طلبد، افزود: برای حل مشكل برق از هر خانوار 15 میلیون ریال برای انشعاب برق اخذ شده است ولی متاسفانه كار با مشكل رو به رو و راكد شده است.
وی بیان كرد: پس از پیگیری و برگزاری جلسات در سال گذشته قرار بود مبلغ 30 میلیارد ریال از محل كمك های نهاد رهبری برای جدول گذاری، بازگشایی معابر و طرح هادی منطقه كمب اختصاص پیدا كند كه این امر نیز در حال پیگیری برای تحقق است.
وی گفت: یك طرح دیگر برای تعیین تكلیف اراضی كمب قرار بود اجرا شود و كلیه ساكنان 200 مترمربع زمین واگذار شود كه در حال حاضر جلوی آن هم گرفته شده است.
عضو شورای اسلامی شهر چابهار خواستار پیگیری و رفع مشكلات مردم حاشیه نشین چابهار شد و افزود: زندگی حاشیه نشینان بدون امكانات رفاهی اسفبار است و در شان و جایگاه بندر راهبردی چابهار نیست.
این در حالی است كه برخی از شهروندان چابهار عامل وقوع معضلاتی چون سرقت، زورگیری، قتل و خرید و فروش موادمخدر را حاشیه نشینان می دانند.
یكی از شهروندان چابهار به خبرنگار ایرنا گفت: در مناطق حاشیه ای شهر افراد بزهكار زیادی سكونت دارند و چون كنترل نمی شوند و نیاز به تامین هزینه موادمخدر دارند روزها و شبها برای سرقت و زورگیری به داخل شهر می آیند و پس از انجام عمل خلاف مجددا به این محلات فرار می كنند.
وی كه از ذكر نامش خودداری كرد، افزود: بساری از حاشیه نشینان نیز انسانهای سالمی هستند اما مشكلات زندگی آنان را مجبور به سكونت در این محلات كرده است.
یكی دیگر از شهروندان كه خود را «ع.ش» معرفی كرد، گفت: مدتی است سرقت ها و زورگیریهای شبانه در چابهار افزایش پیدا كرده كه عامل اصلی آنها نیز ساكنان محلات حاشیه ای شهر هستند.
وی افزود: این قبیل محلات باید ساماندهی و از امكانات رفاهی لازم چون آب، برق، آموزش و بهداشت برخوردار شوند تا هم قابل كنترل باشند و هم از پراكندگی شان به داخل شهر جلوگیری شود.
ع.ش ادامه داد: به نظر من تخریب محلات حاشیه ای باعث می شود كه افراد بزهكار و خلافكار در سطح شهر پراكنده و باعث بروی معضلات جدیدی شوند، بهتر است همان محلات ساماندهی و با برنامه ریزی مناسب كنترل شوند.
شهرستان چابهار با 13هزار و 161 كیلومترمربع وسعت از شمال به شهرستانهای نیكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به دریای عمان(مكران) و از غرب به كنارك متصل است.
این شهرستان زیبا و ساحلی در منطقه مكرانِ بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مركزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 549 آبادی دارای سكنه تشكیل شده است.
چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز این استان قرار دارد.
3043 / 6081
۰ نفر