۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۳۶
کد خبر: 82076635
T T
۰ نفر

ايران رتبه 25 نرخ باروري را در كشورهاي منطقه داراست

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۳۶
کد خبر: 82076635
ايران رتبه 25 نرخ باروري را در كشورهاي منطقه داراست

اراك - ايرنا - مديركل دفتر آمار و اطلاعات جمعيتي و مهاجرت سازمان ثبت احوال كشور گفت: ايران رتبه 25 نرخ باروري در بين 26 كشور منطقه را داراست..

علي اكبر محزون روز دوشنبه در اولين هم انديشي سيماي جمعيت استان مركزي در آينده در اراك افزود: 570 هزار ولادت در سال 94 در كشور به ثبت رسيده كه بيشترين ثبت مواليد در استان هاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان و كمترين ثبت مواليد در استان هاي گيلان، مازندران و مركزي بوده است.
وي بيان كرد: بعد خانوار در ايران از پنج نفر در سال 60 به سه نفر در سال 90 كاهش يافته و سهم فرزند آوري در سن بالاي 30 سال از 27 و نيم درصد در سال 84 به 40 و سه دهم دردصد در سال 94 افزايش يافته است.
مديركل دفتر آمار و اطلاعات جمعيتي و مهاجرت سازمان ثبت احوال كشور ادامه داد: سهم سالمندي نيز از سال 65 تا 90بين سه تا پنج و هفت دهم درصد افزايش يافته است.
محزون عنوان كرد: رصد مستمر سياست هاي جمعيتي در ابعاد كمي و كيفي و ايجاد ساز و كار مناسب و تدوين شاخصه هاي بومي توسعه انساني و انجام پژوهش هاي جمعيتي و توسعه انساني امري ضروي است.
وي با اشاره به نامگذاري روز ملي جمعيت در تقويم ايران گفت: هدف از اين نامگذاري ضرورت رصد مستمر اجراي سياست هاي ابلاغ شده از سوي رهبر معظم انقلاب، انعكاس و ارزيابي برنامه هاي اجرايي مربوط به حوزه جمعيت است.
مديركل دفتر آمار و اطلاعات جمعيتي و مهاجرت سازمان ثبت احوال كشور اضافه كرد: در چهار دهه گذشته فضاي جهاني جمعيت به گونه اي بود كه انفجاري ترين مساله دنيا بحث جمعيت شناخته شده بود اما در سال هاي اخير اين فضا در كشورهاي غربي به زمستان جمعيتي تغيير يافته است.
محزون اظهار كرد: بر اساس آخرين آمار موجود جمعيت جهان حدود هفت ميليارد و 350 ميليون نفر و جمعيت جمهوري اسلامي ايران 79 ميليون و 750 هزار نفر اعلام شده است.
وي عنوان كرد: 71 درصد جمعيت مولد بالقوه فعال از نظر اقتصادي در ايران در سن 15 تا 64 سال است كه اين يك فرصت طلايي است.
نماينده ولي فقيه در استان مركزي و امام جمعه اراك نيز در اين نشست گفت: برخي استان هاي كشور در زمينه نرخ باروري در شرايط نيمه بحران و بحران هستند كه تدبير حكيمانه در آنها امري ضروري است.
آيت الله قربانعلي دري نجف آبادي افزود: استان مركزي در اين راستا جزو استان هاي در مرز بحران است كه به معناي واقعي نيازمند تدبير است و بايد نرخ باروري اين استان افزايش يابد.
وي بيان كرد: افزايش جمعيت يك مسئله استراتژيك است و نبايد از آن غافل بود و افرادي كه در اين مسير كوتاهي كنند گناهكار محسوب مي شوند.
نماينده ولي فقيه در استان مركزي ادامه داد: اگر روند جمعيتي به اين شكل پيش رود تمام زحمات 500 ساله شيخ بهايي ها از بين خواهد رفت.
آيت الله دري نجف آبادي بيان كرد: البته افزايش جمعيت بايد متعادل و متوازن باشد و توجه به اين مهم نيز امري ضروري است.
وي گفت: از پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون در امر مبارزه با بيماري هاي واگيردار، بهداشت خانواده و به ويژه كاهش نرخ مرگ و مير كودكان و مادران خدمات فراواني شده است.
امام جمعه اراك اضافه كرد: بخشي از مرگ و ميرهاي نوزادان ،امروز طبيعي است اما بخشي از سقط جنين ها كه آمار بسيار بالايي را شامل مي شود غير طبيعي است و بايد برخوردهاي لازم در اين راستا صورت گيرد.
آيت الله دري نجف آبادي عنوان كرد: مهاجرت يكي از عوامل تاثير گذار در جمعيت است كه اين مهم نيز مديريت ويژه را طلب مي كند و بايد موضوع مهاجرت هاي داخلي نيز مورد توجه جدي قرار گيرد.
وي اظهار كرد: يكي از مباحث بسيار مهم در بحث آمار جمعيت ايران تصادفات رانندگي است كه با وجود اجراي طرح هاي مختلف و تدابير گوناگون روزانه بسياري از افراد توانمند و نخبه كشور در اين حوادث جان خود را از دست مي دهند.
نماينده ولي فقيه در استان مركزي ادامه داد: افزايش سن ازدواج و سن باروري دو مشكل اساسي است كه اگر براي آن چاره انديشي نشود به طور قطع با مشكلات جدي در آينده روبرو خواهيم شد.
آيت الله دري نجف آبادي بيان كرد: داشتن يك فرزند شايسته مهمتر از داشتن يك حقوق چند ميليوني است و خانواده ها بايد امروز حداقل سه فرزند داشته باشند.
وي گفت: اشتغال و درآمد از ديگر مشكلات است كه در روند جمعيتي ايران تاثرگذار بوده و توجه به اين امر از ضروريات و واجبات است.
امام جمعه اراك اضافه كرد: خانواده، مقدس ترين نهاد در اسلامي است و زنان جامعه خانه داري، همسر داري و فرزند داري را مقدم بر هر كاري بدانند و مراقبت اين اصل باشند.
معاون سياسي و امنيتي استانداري مركزي نيز گفت: ايجاد انگيزه و سياست هاي تشويقي فرزند آوري براي كاركنان به ويژه زنان شاغل و پوشش بيمه اي و درمان رايگان ناباروري براي زوج هاي نابارور امري ضروري است.
شكرالله حسن بيگي افزود: افزايش مراكز مشاوره رايگان براي زوجين جوان در جهت پيشگيري از طلاق و افزايش مهارت هاي زندگي، سازگار كردن محيط كار با فرزندآوري به ويژه براي زنان و اطلاع رساني مستمر در خصوص عوامل تهديد كننده ناباروري و ترويج ازدواج آسان از ديگر ضروريات است.
وي بيان كرد: جمعيت استان مركزي بايد به صورت علمي مورد تحليل و كاوش قرار گيرد و در اين راستا راهكارهاي موثري ارائه شود.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تهران نيز در اين نشست با پرداختن به موضوع تغييرات جمعيتي و عوامل مرتبط با آن در گذشته، حال و آينده گفت: باروري، مرگ و مير و مهاجرت سه متغير تضمين كننده حجم جمعيت است.
دكتر حسن عيني زيناب افزود: اميد به زندگي در سال 90 در ايران براي مردان 71 و يك دهم سال و براي زنان 75 و هفت دهم سال اعلام شده و ميزان مرگ و مير كودكان زير پنج سال در سال 90 در كشور براي پسران به 17 هزار و 989 نفر و براي دختران به 14 هزار و 401 نفر رسيده است.
وي بيان كرد: بحث اميد به زندگي با كاهش 10 درصد مرگ و مير در كودكان زير پنج سال براي مردان به 71 و چهار دهم سال و براي زنان به 75 و 9 دهم سال مي رسد كه توجه به اين مهم ضروري است.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تهران ادامه داد: يكي از بحث هاي مهم در مهاجرت نبود داده ها، خروج ايرانيان با تحصيلات و سرمايه انساني بالا و ورود مهاجرين با سرمايه انساني پايين (تحصيلات پايين) است.
دكتر عيني زيناب اظهار كرد: مهاجرت يك عامل اصلي و مهم در بحث سياست هاي جمعتي است كه بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد.
وي عنوان كرد: نرخ باروري ايران هم اكنون در شرايط بحران نيست اما در شرايط هشدار قرار گرفته است.
مديركل ثبت احوال استان مركزي هم گفت: بر اساس آخرين آمار در سال 94 جمعيت اين استان به يك ميليون و 461 هزار و 81 نفر رسيده است.
يزدان خسروي افزود: از سال 90 كه آخرين سرشماري عمومي نفوس و مسكن در كشور در اين استان انجام شده تا پايان سال 94 حدود 47 هزار و 120 نفر به جمعيت اين استان اضافه شده است.
وي بيان كرد: رشد جمعيت استان مركزي پايين تر از ميانگين رشد جمعيت كشور است كه توجه به اين مهم ضروري است.
مديركل ثبت احوال استان مركزي ادامه داد: استان مركزي جزو سومين استان هاي پير كشور است و جوانترين شهرستان اين استان با ميانگين سني 28 و هفت دهم سال مربوط به ساوه و پيرترين شهرستان با 35 و شش دهم سن مربوط به تفرش است.
خسروي اظهار كرد: سال 94 بالغ بر 23 هزار و 62 ولادت در اين استان به ثبت رسيد كه بيشترين ولادت ها در شهرستان هاي اراك، كميجان و ساوه و كمترين ولادت ها در تفرش، آشتيان و محلات ثبت شده است.
وي گفت: سال گذشته هفت هزار و 547 فوت در اين استان به ثبت رسيد كه بيشترين آمار فوت در شهرستان هاي آشتيان، تفرش و زرنديه و كمترين آما در شهرستان هاي كميجان، شازند و ساوه بوده است.
مديركل ثبت احوال استان مركزي اضافه كرد: استان مركزي در بحث آمار فوتي ها رتبه ششم كشور را داراست و بيشترين علت مرگ و مير در اين استان بيماري هاي قبلي و عروقي، سرطان و بيماري هاي دستگاه هاي تنفسي است.
خسروي عنوان كرد: سال گذشته 12 هزار و 12 مورد ازدواج در استان مركزي به ثبت رسيد كه بيشترين آمار مربوط به شهرستان هاي اراك، ساوه و خمين و كمترين آمار در شهرستان هاي آشتيان، خنداب و تفرش به ثبت رسيده است.
وي گفت: وضعيت طلاق استان مركزي مطلوب نيست و سال گذشته سه هزار و 452 مورد طلاق در اين استان به ثبت رسيده كه به ازاي هر سه و نيم ازدواج يك مورد طلاق رخ داده و استان در اين زمينه رتبه نهم كشور را داراست.
خسروي گفت: در 10 سال اخير روند ثبت ازدواج در اين استان روبه كاهش و طلاق روبه افزايش بوده است.
وي اظهار كرد: در 30 سال گذشته ميزان مواليد اين استان از سال 60 تا 81 با كاهش روبه برو بوده اما از سال 81 به بعد با افزايش مواليد همراه شده اما شيب آن بسيار ضعيف است و كاهش شديد ولادت در اين استان در سال 65 رخ داده است.
خسروي افزود: در بحث ازدواج در 30 سال گذشته نيز بيشترين كاهش ازدواج در سال 65 اتفاق افتاده است.
وي عنوان كرد: ثبت ازداوج در استان مركزي تا سال 90 كمابيش باافزايش و كاهش همراه بوده اما از سال 91 تاكنون با كاهش بيشتري همراه شده است.
مديركل ثبت احوال استان مركزي اضافه كرد: استان مركزي در بحث طلاق از سال 60 تا 73 با روند نزولي اما از اين سال تا سال 93 با روند صعودي همراه بوده است و پس از 20 سال افزايش طلاق سال گذشته ميزان طلاق هاي ثبت شده ، سه درصد كاهش يافت.
در پايان اين نشست از سند سجلي مرحوم آيت الله حاج شيخ حسين زرندي رونمايي شد.
3005/6012
۰ نفر