۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۰:۵۹
کد خبر: 82078736
T T
۰ نفر
قنات قصبه گناباد در تهديد جدي ساخت و ساز غير مجاز و آلودگيهاي شهري و صنعتي

گناباد- ايرنا- سرپرست پايگاه قنات قصبه گناباد گفت: اين قنات به عنوان تنها اثر استان خراسان رضوي در فهرست آثار جهاني با تهديد جدي ساخت و سازهاي غير مجاز و آلودگي هاي شهري و صنعتي مواجه است.

به گزارش ايرنا، نگار سرتيپ زاده روز سه شنبه در جلسه بررسي مسائل و مشكلات قنات قصبه گناباد افزود: آلودگي هاي برخي واحدهاي توليدي و افزايش ساخت و سازها در حريم اين قنات به عنوان تهديد جدي در حال افزايش است.
وي اظهار كرد: ورود فاضلات شهرك شهرجو و برخي واحدهاي مرغداري و گاوداري نيمه صنعتي گناباد به داخل قنات قصبه مظهر اين قنات را با آلودگي جدي مواجه كرده است.
وي گفت: مسير فعلي تا مظهر قنات به هيچ عنوان مناسب و از استانداردهاي لازم برخوردار نيست و بايد با اختصاص اعتبار مناسب نسبت به احداث مسير ديگر در اين منطقه اقدام كرد.
سرتيپ زاده افزود: بناي موجود سازه قنات قصبه گناباد از استحكام مناسب برخوردار نيست و سال گذشته با صرف سه ميليارد ريال نسبت به استحكام بخشي موردي قسمتهايي از اين قنات اقدام شد و زمينه جذب گردشگر در تعطيلات نوروزي براي بازديد از اين قنات فراهم آمد.
وي اظهار كرد: به دنبال بازديد كارشناسان سازمان يونسكو و كسب موافقت نخست براي ثبت قنات قصبه گناباد در فهرست آثار جهاني اين سازمان در سال گذشته، مراحل ثبت اين اثر در حال اتمام است و تيرماه سالجاري اين مهم محقق مي شود.
وي گفت: قنات قصبه گناباد از جنبه هاي گوناگون به خصوص فناوري، مديريتي، فرهنگ عامه و مناظر طبيعي مي تواند به عنوان مهمترين جاذبه گردشگري گناباد و حتي خراسان رضوي و كشور مطرح باشد و ثبت آن در يونسكو روند آن را تسهيل مي كند.
سرپرست پايگاه قنات قصبه گناباد گفت: ثبت جهاني اين قنات به عنوان يك عامل مهم تامين آب منطقه از 2500 سال پيش تاكنون با وجود تداوم پديده خشكسالي طي سالهاي اخير، كاهش رطوبت، بارندگي و منابع آب سطحي از اهميت بسيار برخوردار است.
محمد علي نبي پور فرماندار گناباد هم ضمن تاكيد بر توجه بيشتر مسئولان و دست اندركاران ذيربط نسبت به رفع مسائل و مشكلات پيش روي ثبت جهاني قنات قصبه از تشكيل هيات امناي اين قنات براي رسيدگي جدي به اين امر از هفته آينده خبر داد.
شهردار گناباد هم گفت: به دليل فقدان نظارتهاي لازم برخي از شهروندان از مظهر قنات قصبه براي استحمام و حتي شستن قالي و پتو استفاده مي كنند كه اين امر آلودگي آن را به شدت افزايش داده است.
علي تقوي افزود: براي كاهش اين معضل اقدامهاي مطالعاتي براي احداث مسير گردشگري قنات قصبه گناباد توسط شهرداري انجام شد كه چون با طرح جامع تفصيلي اين شهر مغايرت داشت، اصلاح و دوباره در مرحله اجرا قرار گرفت.
قنات قصبه گناباد يكي از پديده هاي حيرت انگيز ساخته دست بشر و نمادي از سازگاري انسان با طبيعت در كوي شرقي گناباد محلي مشهور به برج علي ضامن در داخل رسوبهاي ريزدانه آغاز شده و طول آن به بيش از 33 كيلومتر مي رسد.
اين قنات از يك رشته اصلي و شش رشته فرعي تشكيل شده كه در مجموع 427 ميله چاه دارد و عميق ترين آنها به حدود 300 متر مي رسد.
قنات قصبه از 2500 سال قبل و در زمان هخامنشيان براي تامين آب شرب در منطقه گناباد ايجاد شده و همچنان در تامين آب اين منطقه نقش آفرين است.
قطعه سفالهاي پراكنده در اطراف دهانه چاههاي اين قنات حاكي از اين است كه رشته قصبه واقع در كانال اوليه اصلي قنات بوده كه در زمان هخامنشيان حفر شده و به دنبال آن رشته هاي ديگر قنات در مواقع خشكسالي حفر شده اند.
ريزش پي در پي قنات پيشينيان را به يافتن راه چاره اي ترغيب كرد كه طي آن در فاصله 683 متري، قنات را به دو شاخه تقسيم كنند تا در صورت ريزش و بسته شدن يكي از كانالها آب از ديگري خارج شده و در داخل انباشته نشود.
قنات قصبه گناباد از نظر موقعيت و قدمت يكي از بهترين مكانهاي گردشگري اين شهر محسوب مي شود و هر سال گردشگران بسيار به خود جذب مي كند.
شهرستان گناباد داراي 250 اثر تاريخي و معنوي است كه از اين تعداد 142 اثر به ثبت آثار ملي رسيده است.
چهار موزه باستانشناسي، مردم شناسي، آب و موزه روستايي زعفران هم در گناباد براي بازديد علاقه مندان داير است.
گناباد در 287 كيلومتري جنوب مشهد قرار دارد.
2095/ 6053