۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۳۹
کد خبر: 82079600
T T
۰ نفر
استاندار فارس: روابط عمومی ها مردم را در جریان مشكلات پیش روی دولت قرار دهند

شیراز- ایرنا- استاندار فارس، از روابط عمومی ها خواست ضمن بازتاب اقدامات و خدمات دولت تدبیر و امید به جامعه مردم را در جریان مشكلات پیش روی دولت قرار دهند تا انتظار مردم متناسب با توان دولت شكل گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید محمد علی افشانی، روز چهارشنبه در جشنواره روابط عمومی های برتر استان فارس در شیراز، افزود: روابط عمومی های این استان اگر در این زمینه از عملكرد خود راضی هستند و به خودشان نمره قبولی می دهند باید بیشتر مطالعه كنند.
وی بیان كرد: امروز دولت تدبیر و امید در شرایطی بسیار دشوار كار می كند و با بدهی بیش از 450 هزار میلیارد تومان مواجه هست و باید گفت تقریبا تمام درآمد دولت صرف حقوق و یارانه می شود.
او اظهار كرد: با تمام این مشكلات دولت كوشیده تا پروژه های عمرانی در كشور متوقف نشود اما این پروژه های محدود هم با اوراق مالی اداره می شود.
افشانی اضافه كرد: اگر انتظار مردم متناسب با منابع در اختیار دولت شكل نگیرد، روابط عمومی ها وظیفه خود را به خوبی انجام نداده اند و ضروری است كه آنها خدمات دولت را بدون كوچكترین بزرگ نمایی به جامعه منتقل كنند تا مردم امیدوار شوند.
وی گفت: اگر روابط عمومی ها بتوانند مردم را شاد و امیدوار كنند بی شك گام موثری برای پیشرفت و توسعه این استان و همچنین در سطح ملی برداشته اند چرا كه اساسا انسان امیدوار است كه می تواند خطر بپذیرد و سرمایه گذاری كند و در نهایت در حوزه كسب و كار موفق باشد.
استاندار فارس افزود: بدون تردید از یك انسان مایوس و نا امید كاری بر نمی آید و بنابراین لازم است كه روح نشاط و امید در كالبد جامعه دمیده شود.
افشانی، عصر كنونی را عصر ارتباطات دانست و گفت: امروز، دنیای ارتباطات جایگزین بسیاری از فضاهای قبلی شده و ارتباطات حرف اول و آخر را می زند و اگر این ارتباطات توام با دانش و آگاهی باشد بسیار اثربخش تر خواهد بود.
استاندار فارس بیان كرد: كسانی كه در این حوزه كار می كنند خوب می دانند كه بدون ارتباطات در دنیای امروز امكان ادامه فعالیت وجود ندارد و بنابراین امروزه دسترسی به اطلاعات مبنای قدرت است.
افشانی اضافه كرد: با توجه به اهمیت این موضوع، روابط عمومی ها باید نسبت به استفاده از شیوه های نوین ارتباطات و استفاده از ابزارهای نوین برای ارتباطات در حوزه های مختلف آگاهی داشته باشند.
استاندار فارس، صحت و سرعت را دو مشخصه و ویژگی مورد نیاز برای اطلاعاتی كه قرار است به جامعه منتقل شود دانست و گفت: اگر یك خبر دیرتر از زمان خودش منتقل شود چه بسا به شكل ناقص و وارونه در جامعه منتشر شود و حتی اگر بعد از آن خبر صحیح هم منتشر شود ممكن است آن خبر دیگر شنوده و مخاطبی نداشته باشد.
او افزود: بنابراین سرعت در انتقال اطلاعات یك امر ضروری است كه باید به آن توجه شود و افزون بر این در كنار سرعت انتقال اخبار، صحت آن نیز یك اصل مهم و تاثیرگذار است.
وی بیان كرد: اگر روابط عمومی ها به صحت اطلاعاتی كه منتشر می كنند واقف نباشند و یك یا دو بار اشتباه كنند، دیگر كسی اخباری كه توسط آن روابط عمومی منتشر می شود را باور نمی كند.
استاندار فارس افزود: بنابراین روابط عمومی ها باید نسبت به درستی و صحت اطلاعات و اخباری كه می خواهند منتشر كنند اطمینان پیدا كنند.
افشانی با اشاره به نیاز روابط عمومی ها به اعتماد مردم گفت: روابط عمومی ها باید بدانند كه اگر توانستند اعتماد مردم را نسبت به اطلاعات و اخباری كه بازتاب می دهند جلب كنند، موفقیت ازآن آنها خواهد بود.
وی، تشخیص و فهم صحیح از نیازهای جامعه را از دیگر وظایف روابط عمومی ها دانست و افزود: نیاز سنجی یكی از وظایف مهم روابط عمومی هاست بنابراین، روابط عمومی ها باید نیاز جامعه را تشخیص دهند و با دانش و آگاهی و بر اساس نیازهای موجود در جامعه، اخبار را به مدیران سازمان ها و پاسخ و اقدام مدیران را نیز به مخاطبان كه مردم هستند منتقل كنند.
استاندار فارس، شنیدن صدای مردم به موقع و در زمان مناسب را نیز از موارد مهمی برشمرد كه روابط عمومی ها باید به آن توجه داشته باشند اما باید به این موضوع نیز به خوبی توجه كرد كه همیشه فریاد بلند و بوق های تبلیغاتی صدای مردم نیست و بین رسانه و بوق های تبلیغاتی تفاوت وجود دارد.
افشانی ادامه داد: بسیاری تصور می كنند می توانند افكار جامعه را شكل دهند اما مشاهده می كنند كه خواست جامعه چیز دیگری است و این بدان معناست كه باید تفاوت و اختلاف رسانه با بوق تشخیص داده شود.
وی بیان كرد: كسانی كه می خواهند به جامعه جهت دهند باید متناسب با نیاز و خواست واقعی جامعه این كار را انجام دهند چرا كه مردم بسیار آگاه هستند.
استاندار فارس، انعكاس به موقع مشكلات و نیاز مخاطبان برای تصمیم سازی و تصمیم گیری به ویژه برای مدیران را از دیگر وظایف روابط عمومی ها دانست و افزود: یك مدیر در حوزه فعالیت خودش باید بداند كه امروز در این حوزه چه مشكلاتی وجود دارد و برای رفع آن مشكل باید تصمیم سازی و تصمیم گیری كند و این كار با اطلاعات درستی كه روابط عمومی ها منتقل می كنند میسر است البته مشروط به اینكه روابط عمومی ها به كار خود آگاه باشند.
وی، ضمن تاكید بر لزوم توجه روابط عمومی به قدرت نفوذ ابزارهای نوین افزود: امروز ابزار بسیار كاراتر از افراد است اما به شرطی كه این ابزار در اختیار انسان های توانمند باشد چرا كه هیچ ابزاری جای انسان را نمی گیرد.
او گفت: اگر كسی كه این ابزار را در اختیار دارد نداند كه چگونه باید از آن ابزار استفاده كند ممكن است حتی بدون اینكه متوجه باشد از آن علیه خودش و جامعه استفاده كند.
استاندار فارس، ارزیابی میزان رضایتمندی مردم را از دیگر وظایف روابط عمومی ها برشمرد و افزود: شاخص ارزیابی موفقیت با عدم موفقیت ما در خدماتی كه برای مردم و جامعه انجام می دهیم در نهایت رضایت مردم است و روابط عمومی ها باید میزان این رضایتمندی را تشخیص دهند.
او اظهار كرد: محتوای اخبار و اطلاعات بیرونی باید توسط روابط عمومی ها جمع آوری و به مدیران منتقل شود و پس از آن تصمیمات مدیران نیز در اختیار جامعه و مردم قرار گیرد و در نهایت مدیران در جریان واكنش ها و بازتاب های جامعه قرار گیرند.
وی، ضمن تاكید بر لزوم به روز بودن فعالان حوزه روابط عمومی افزود: برخی فكر می كنند كه وقتی در جایی مشغول فعالیت شدند باید جزوه دوران دانشگاهی را بردارند و بر اساس آن كار كنند در حالی كه در دنیای امروز دانش بشری آنقدر متغیر است و تغییر می كند كه لازم است نیروی انسانی به طور دائم و مستمر اطلاعات خود را به روز كند.
وی گفت: هر زمان كه بحرانی در جامعه حادث می شود این روابط عمومی ها هستند كه می توانند فضای جامعه را آنگونه كه به نفع مردم است سازمان دهند.
او افزود: در زمان بحران، دستپاچگی و دادن خبرهای ضد و نقیض و سردرگم كردن مردم یكی از مشكلات عدیده در مبارزه با حوادث و كنترل مدیریت بحران هاست.
استاندار فارس اضافه كرد: بنابراین اطلاع رسانی در زمان بحران و درست عمل كردن یك ضرورت است كه باید از سوی روابط عمومی ها مورد توجه قرار گیرد.
27 اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده است.
6122 /6118