۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۱۰
کد خبر: 82081578
T T
۰ نفر
وزير دفاع: برنامه هاي دولت براي توسعه سواحل مكران جدي و عملي است

چابهار- ايرنا- وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: برنامه هاي دولت براي توسعه سواحل مكران جدي و عملي است و براي اين مهم گامهاي محكمي برداشته شده است.

به گزارش ايرنا سردار سرتيپ حسين دهقان روز پنجشنبه در نشست اقتصاد مقاومتي با حضور معاون اول رئيس جمهوري در چابهار اظهار داشت: دولت با سرمايه گذاري كلان و اجراي طرح هاي مهم توسعه اي در زمينه بنادر، راه آهن، پتروشيمي و غيره راه را براي توسعه سواحل مكران هموار مي كند.
وي افزود: دولت كارگروه ويژه اي را براي توسعه سواحل مكران تشكيل داده است و رهبر معظم انقلاب نيز بارها بر توسعه اين سواحل راهبردي تاكيد فراوان كرده اند.
وي با بيان اينكه طرح هاي بزرگي نظير پتروشيمي، معادن وغيره نياز به نيروي انساني ماهر و دانشگاهي دارد، خاطرنشان كرد: مسئولان براي ارايه آموزش هاي لازم و تربيت نيروي انساني كارآزموده مراكز فني و حرفه اي را فعال و رشته هاي مرتبط با بازاركار را در دانشگاه ها ايجاد كنند.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ادامه داد: مجوز فرودگاه بين المللي چابهار صادر شده است و بزودي با تلاش سازمان منطقه آزاد سرمايه گذاري براي ساخت فرودگاه انجام خواهد شد.
دهقان خاطرنشان كرد: مسئولان به نوبه خود براي توسعه سواحل مكران تلاش كنند و ما نيز سهم خودمان را براي توسعه آن بكار خواهيم گرفت تا چهره اين منطقه كاملا تغيير كند.
امام جمعه مسجد مكي اهل سنت زاهدان نيز در اين نشست گفت: توجه دولت تدبيرواميد با اجراي طرح هاي بزرگ توسعه اي به استان سيستان و بلوچستان ستودني و قابل تقدير است
مولوي عبدالحميد اسماعيل زهي اظهار داشت: دولت در طول دو سال گذشته طرح هاي بزرگي مانند راه آهن، توسعه بنادر چابهار، آبياري تحت فشار، ساخت راههاي ارتباطي و دهها طرح ديگر آغاز كرده است.
مدير حوزه علميه دارالعلوم اهل سنت زاهدان افزود: با تكميل طرح هاي در دست اجرا بخشي از مشكلات اين استان مرتفع مي شود.
وي گفت: با همت دولت گاز به مركز سيستان و بلوچستان و ساير شهرها خواهد رسيد و مردم از اين نعمت بهره مند مي شوند.
وي ادامه داد: براساس اعلام مسئولان بزودي مرحله نخست طرح توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار تكميل و قابليت پهلوگيري كشتي هاي اقيانوس پيما را در اين بندر اقيانوسي ميسر مي كند.
امام جمعه مسجد مكي اهل سنت زاهدان خاطر نشان كرد: نگاه مثبت مسئولان در هر منطقه تاثيرگذار است و اين نگاه رهبر معظم انقلاب بود كه با تاكيد فراوان ايشان طرح هاي توسعه سواحل مكران در حال اجراست و نگاه سرمايه گذاران دنيا به اين منطقه معطوف شده است.
مولوي اسماعيل زهي افزود: برگزاري اجلاس آيورا براي نخستين بار در ايران و بازتاب رسانه اي آن نگاههاي سرمايه گذاران را به بندر چابهار و استان سيستان و بلوچستان جلب مي كند.
وي ادامه داد: مسئولان براي رسيدن به اهداف اقتصاد مقاومتي در سيستان و بلوچستان بايد توجه جدي به كشاورزي داشته باشند و مهمتر از آن براي خريد محصولات توليدي آنان برنامه ريزي كنند.
وي گفت: مردم سيستان و بلوچستان از برنامه هاي دولت تدبيرواميد حمايت مي كنند و پشتيبان آن هستند.
اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري روز پنجشنبه به اتفاق وزراي دفاع، راه و شهرسازي و صنعت، معدن و تجارت براي شركت در اجلاس آيورا به چابهار سفر كرده است.
شهرستان چابهار با 13هزار و 161 كيلومترمربع وسعت از شمال به شهرستانهاي نيكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به درياي عمان(مكران) و از غرب به بندر كنارك متصل است.
بندر زيبا و اقيانوسي چابهار در قلب منطقه مكرانِ بلوچستان از 2 شهر به نام هاي چابهار و نگور، سه بخش مركزي، دشتياري و پلان، شش دهستان و 549 آبادي داراي سكنه تشكيل شده است.
چابهار از توابع استان سيستان و بلوچستان در 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز اين استان و در ساحل درياي عمان (مكران) قرار دارد.
3043 / 6081
۰ نفر