شینا انصاری در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: سازمان حفاظت محیط زیست متولی پایش آلاینده ها و میزان بنزن در هوا است و آن چیزی كه انجام می دهد با توجه به امكانات و مقدورات این سازمان است كه توسعه آن نیازمند تامین اعتبارات كافی است.
وی افزود: 188 ایستگاه پایش كیفی هوا در سراسر كشور وجود دارد كه از این تعداد 41 ایستگاه در كلان شهرها مجهز به سیستم آنالایزر تركیبات آلی فرار هستند كه می توانند به صورت آنلاین تركیبات را اندازه گیری و ارسال كنند اما چون این دستگاه ها بسیار حساس هستند هزینه نگهداری آنها زیاد است.
وی ادامه داد: اكنون پایش بخش تركیبات آلی فرار دستگاه های موجود در استان تهران در حال راه اندازی است كه این كار می تواند به آنالیز تركیبات معلق در هوا نیز كمك كند.
انصاری با تاكید مجدد بر هزینه سنگین نگهداری این دستگاه ها گفت: اكنون تمام این 41 دستگاه فعال نیستند گاهی مثلا سه ماه فعال است و دوباره متوقف می شود، البته به كلان شهرها اعلام كردیم سعی كنند این سیستم را راه اندازی كنند تا اطلاعات به طور مداوم داشته باشیم اما اولویت كنونی ما اندازه گیری و پایش ذرات معلق كمتر از 2.5 و 10 میكرون است كه تلاش می كنیم این پارامترها غیر فعال نشوند.
انصاری گفت: حداقل اعتباری كه برای هر ایستگاه پایش كیفی هوا نیاز داریم 40 میلیون تومان در سال است در حالی كه رقمی كه اكنون اختصاص داده ایم 15 میلیون تومان است و با توجه به اینكه اولویت ما ذرات معلق هستند تلاش می كنیم آنالایزرهای این ذرات فعال بمانند.
وی در ادامه تاكید كرد:با توزیع سوخت استاندارد و پایش مداوم این سازمان، میزان بنزن موجود در هوا در سال 94 نسبت به سال 90 تا حد محسوسی كاهش یافته است.
انصاری افزود: طبق مصوبه 10/ 2 / 93 هیات دولت، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است هر سه ماه یكبار سوخت را اندازه گیری و پایش كیفی داشته باشد.
وی اظهار كرد: علاوه بر پایش سوخت، طبق همین مصوبه سازمان محیط زیست موظف است میزان بنزن موجود در هوا را نیز اندازه گیری كند كه این كار را به طور مداوم انجام می دهد.
انصاری با بیان اینكه استاندارد بنزن در هوا سالانه و حد مجاز بنزن بر حسب میكروگرم بر متر مكعب است گفت: در ایران برای آن استاندارد ملی تعریف شده كه عدد 5 است اما استانداردی كه سازمان بهداشت جهانی دارد 7 است.
وی افزود: پایش ها نشان می دهد میزان بنزن موجود در هوا در سال 94 نسبت به 90 كاهش بسیار محسوسی داشته است كه به نوع سوخت های توزیعی كه دارای استاندارد یورو 4 است، بر می گردد.
انصاری ادامه داد: به عنوان مثال میزان بنزن در هوا سال 90 در منطقه دهكده المپیك 173 بود كه سال 94 به 3 كاهش یافته است، میدان امام حسین از 313 در سال 90 به 36 در سال 94 رسید و خیابان پیروزی از 353 در سال 90 به 23 در سال 94 كاهش یافت.
مدیر كل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست تاكید كرد: این نمونه گیری ها در اطراف جایگاه های عرضه سوخت و مناطق پرتردد گرفته شده است، این در حالی است كه در این مناطق بخارات بنزین زیاد است.
وی اظهار كرد: قطعا با اجرای طرح كاهش و هدایت بخارات بنزین ( كهاب ) كه متولی آن وزارت نفت است تا حد بسیار زیادی شاهد كاهش میزان بنزن و بخارات ناشی از سوخت در هوا خواهیم بود.
وی در ادامه درباره پایش و اندازه گیری فصلی سوخت در كلان شهرها اشاره كرد و گفت: بر اساس مصوبه 10/2/ 93 هیات دولت سازمان محیط زیست به صورت فصلی سوخت جایگاه ها را اندازه گیری می كند، بررسی ها نشان داده است كه میزان بنزن موجود در سوخت در سال 90 و 91 حدود 6 برابر حد استاندارد بود كه اكنون به حدود یك رسیده است.
انصاری افزود: طبق همین مصوبه سازمان محیط زیست علاوه بر بنزن تركیبات آروماتیك در سوخت را نیز اندازه گیری می كند كه نتایج نشان می دهد این تركیبات نیز به استاندارد نزدیك شده اند، استاندارد بنزن 1 درصد و آروماتیك ها هم 35 درصد است.
علمی 9014**1440
تهران- ایرنا- مدیركل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینكه از 188 ایستگاه پایش كیفی هوا در كشور 41 ایستگاه مجهز به سیستم آنالایزر تركیبات آلی فرار هستند، گفت: هزینه نگهداری یك ایستگاه پایش هوا حدود 40 میلیون تومان است.