۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۰۵
کد خبر: 82082156
T T
۰ نفر
350 بناي تاريخي كشور با مشاركت مردم مرمت شد

انزلي- ايرنا- معاون سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري گفت: تاكنون 350 بناي تاريخي در كشور با مشاركت مردم مرمت و احياء شد.

محمد حسن طالبيان بعد از ظهر جمعه در حاشيه گشايش نمايشگاه اسناد تخصصي در رودبار در مصاحبه با خبرنگار ايرنا اظهار كرد : از اين تعداد 280 بناي تاريخي مسكوني بوده كه 50 درصد از هزينه هاي مرمت آنها توسط دولت و مابقي هزينه ها توسط مردم تامين شده است .
وي با اشاره به فرارسيدن يكصدمين سال ايجاد گنجينه ملي در ايران افزود : بيش از 500 موزه در كشور وجود دارد كه 250مورد آن درحوزه هاي مردم شناسي، اسناد و غيره در اختيار اين سازمان قرار داشته و مابقي دراختيار دستگاه هاي دولتي و بخش خصوصي است.
طالبيان خاطرنشان كرد: استفاده از بخش مردمي و خصوصي و دخالت دادن آنها در موضوعات مربوط به حفاظت از ميراث و توسعه موزه از اولويت هاي سازمان ميراث فرهنگي در سال جاري است.
معاون سازمان ميراث فرهنگي يادآوردشد: 70 بناي تاريخي نيز با اخذ مجوز با كاربري هتل ، رستوران سنتي و غيره مورد استفاده قرار مي گيرند.
وي با بيان اينكه بهره برداري و كاربري درست از بناها موجب حفظ آثار خواهد شد خاطرنشان كرد: در سال گذشته بيش از 600 اثر در فهرست آثار تاريخي به ثبت ملي رسيده و تعدادي از آثار نيز در فهرست آثار تاريخي جهاني ثبت خواهند شد.
طالبيان با اشاره به ثبت حدود 32 هزار اثر تاريخي در فهرست آثار ملي بيان كرد: حدود 70 پايگاه ثبت اثر ملي و 19 پايگاه ثبت آثار تاريخي جهاني در كشور وجود دارد.
وي به وجود 12 موزه منطقه اي در سطح كشور اشاره و خاطرنشان كرد : علاوه بر تبديل مجموعه هتل ايران رشت به مركز فرهنگي فاخر، پرونده شهرك تاريخي ماسوله و برخي قلعه هاي تاريخي گيلان در دست بررسي و در مرحله آماده سازي و نگارش است .
طالبيان تاكيد كرد: مي بايست سازهاي ناهمگون و غير قانوني در شهرك تاريخي ماسوله جمع آوري شده تا شرايط لازم براي تبديل آن به مقصد گردشگري جهاني فراهم شود.
وي با اشاره به آمادگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در راستاي اجراي طرح هر خانواده ايراني يك موزه، خاطر نشان كرد: 80 درصد از موارد احياء و مرمت بناهاي تاريخي به مشاركت هاي مردمي و بخش خصوصي برمي گردد و تنها 20 درصد از تحقق اهداف ميراث فرهنگي مربوط به تخصيص بودجه است.
نمايشگاه تخصصي اسناد گيلان با حضور معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور مشتمل بر بيش از 400 فقره سند شخصي و دولتي قديمي تجار ، در شهر رودبار گشايش يافت .
7471/6030/6070
۰ نفر