۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۴۴
کد خبر: 82086197
T T
۰ نفر
ساكنان تپه ارسطو مردگانشان را در كنار خود دفن مي كردند

تهران - ايرنا - رييس هيأت كاوش تپه ارسطو در ملارداستان تهران گفت:كشف اسكلت هاي انساني در كف فضاهاي معماري تپه ارسطو از دفن افراد در محل زندگي خود به شيوۀ سنت پيش از تاريخ در دوره انقلاب روستانشيني حكايت دارد.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگي ايرنا از روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، اكبر پورفرج اظهار كرد: كشاورزي، مالكيت خصوصي ، سكونت انساني ، قاچاق و تجارت غير قانوني ، نداشتن درك اقتصادي و هويتي آثار فرهنگي از مهمترين چالش هاي ميراث فرهنگي در بحث حفاظت است و آنچه بيشتر از همه تپه ارسطو را تهديد مي كند كشاورزي است.
وي هدف اصلي از كاوش در تپه ارسطو را كاهش معضلات پيش تر اشاره شده و شناساندن اين محوطه تاريخي و ارزشمند ما قبل تاريخ دانست و افزود : در اين صورت امكان حفظ اين اثر باستاني بيش از پيش مهيا مي شود .
پور فرج نجات محوطه از خطرات و تهديد ها ، ايجاد سايت موزه و داشتن يك نماينده از هزاران محوطه انقلاب توليد غذا و شهر نشيني، كمك به شناخت تاريخ بشريت و... را از ديگر اهداف انجام كاوش در تپه ارسطو اعلام كرد .
او اضافه كرد: در بررسي هاي سطحي و اوليه با توجه به يافته هاي موجود 2دوره اصلي مس سنگي و عصر مفرق براي گروه باستان شناس مشخص شد كه بعد از حفاري ها نيز همين نتايج به دست آمد .
وي نحوه كاوش در اين تپه باستاني را انتخاب محل ترانشه و گمانه زني و تعيين حريم محوطه عنوان كرد و افزود: كاوش در تپه ارسطو به كشف خشت هاي مستطيلي، آثار معماري ، اسكلت هاي انساني ، خمره هاي بزرگ سفالي ،سفال هاي منقوش ، درفش ،ابزارهاي استخواني ، بقاياي اجاق ، سنگ آسياب ، انبار آذوقه، ديوار دفاعي ، سفال هاي كم ياب كورارس و... منجر شد .
پور فرج، يكي از موارد برجسته در اين منطقه تاريخي را حيات فرهنگ يانيك در محدوده ياد شده دانست كه از ويژگي هاي آن سبك معماري خاص است.
به گفته اين باستان شناس، پيرو بررسي هاي انجام شده اين فرهنگ از شمال غرب ايران و منطقه آذربايجان تا فلات مركزي امتداد داشته و از لحاظ وسعت منطقه ايِ اين سبك از معماري تپه ارسطو از نمونه هاي شاخص به شمار مي رود.
وي با اشاره به وجود اسكلت هاي انساني در برخي از اتاق هاي فضاي معماري موجود در اين محوطه گفت: اين اسكلت ها نشان مي دهند اين افراد به سنت هاي پيش از تاريخي در كف تدفين شده بودند.
او گفت: در دوره انقلاب روستانشيني انسانها براي نخستين بار مردگان را در محل زندگي خود دفن مي كردند كه اجساد كشف شده در تپه ارسطو گواه اين مدعا است .
به گفته اين باستان شناس، بين آثار كشف شده در تپه ارسطو ملارد با آثار تپه تاريخیˈ سيلكˈ دركاشان ، تپه ˈگيان ˈدرلرستان و تپه ˈيانيك ˈ در آذربايجان شرقي شباهت هاي ديده مي شود.
كاوش در تپه ارسطو ازاواخر تيرماه امسال در ملارد استان تهران آغاز شد و اكنون مرمت آثار در اين مكان دنبال مي شود.
فراهنگ**3079**1569
۰ نفر