۵ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۲۸
کد خبر: 82087441
T T
۰ نفر

چالش های بازار شیر در گچساران

۵ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۲۸
کد خبر: 82087441
چالش های بازار شیر در گچساران

گچساران - ایرنا - تولیدكنندگان محصول شیر در شهرستان گچساران چشم انتظار حمایت مسئولان برای ساماندهی بازار عرضه این محصول لبنی هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،تناسب نداشتن قیمت نهاده های مصرفی دام نسبت به قیمت فروش،كمبود صنایع تبدیلی و فساد زودرس، تولیدكنندگان شیر را ناچار به فروش این محصول به قیمت غیر واقعی كرده است.
یك تولید كننده شیر گفت: آزاد سازی قیمت شیر خواسته تولیدكنندگان این محصول از مسئولان است.
احمد محمدی افزود: پرداخت یارانه شیر به مردم و عرضه آن به قیمت واقعی راهكاری برای برون رفت از مشكلات كنونی است.
یك كارآفرین و تولید كننده شیر در گچساران با بیان این كه هر گاو شیرده روزانه بیش از 10 كیلوگرم خوراك مصرف می كند تصریح كرد: قیمت هر كیلوگرم جو برای خوراك دام هشت هزار و 500 ریال است كه تامین آن برای تولید كننده بسیار مشكل است.
رضا هادی زاده افزود:تامین هزینه كارگر، غیرواقعی بودن قیمت شیر و وجود افراد سودجو كه از استان های دیگر شیر تهیه می كنند تولید شیر در این شهرستان را غیر اقتصادی كرده است.
وی كه روزانه 300 كیلوگرم شیر تولید می كند از مسئولان خواست تا با ساماندهی بازار تولید و عرضه شیر و ایجاد صنایع بسته بندی تولیدكنندگان این محصول لبنی را حمایت كنند.
یك تولیدكننده شیر كه محصول خود را از روستا برای فروش به بازار مركزی شهر دوگنبدان آورده بود گفت: به دلیل فسادپذیر بودن شیر ناچار به حمل و نقل شیر به مركز شهر و فروش به قیمت غیر واقعی هستیم.
اصغر ناركی با اشاره به این كه قیمت تمام شده هر كیلوگرم شیر بسته بندی 40 هزارریال است افزود: هر كیلوگرم شیر به نرخ 14 هزار 440 ریال است كه هزینه كرایه از روستا را هم تامین نمی كند.
وی بیان كرد: در صورت راه اندازی واحدهای صنایع تبدیلی و بسته بندی شیر در گچساران مشكلات این قشر رفع خواهد شد.
مدیرعامل تعاونی های دامداری گچساران گفت:نبودن مركز متمركز برای جمع آوری شیر تولیدكنندگان و صنایع فراوری و بسته بندی شیر عامل نابسامانی بازار شیر در این شهرستان است.
رحمان خیرمند با اشاره به فساد زود رس شیر در شرایط فله ای و پاستوریزه نبودن تصریح كرد: مصرف كنندگان واحدهای تولیدی مانند بستنی فروشی شیر مورد نیاز خود را از شهرستان های مجاور فراهم می كنند.
وی اظهار كرد: امسال 12 واحد تولیدی گاوشیرده در گچساران با تسهیلات دریافتی از صندوق مهر و كارآفرینی راه اندازی شد ولی به دلیل نبودن بازار فروش این واحدها تعطیل است.
خیرمند تصریح كرد: هم اكنون نیمی از واحدهای صنعتی تولید شیر در این شهرستان غیرفعال است.
وی افزود: گچساران 40 واحد صنعتی و نیمه صنعتی تولید شیر دارد.
وی اظهار كرد: غیرواقعی بودن قیمت شیر، متمركز نبودن بازار فروش این محصول، كمبود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، بالا بودن قیمت خوراك دام و تامین هزینه كارگر از عوامل اصلی غیرفعال بودن این واحدهای تولیدی است.
مدیرعامل تعاونی های دامداری گچساران با اشاره به وجود دلالان شیر كه محصول خود را از شهرستان های مجاور تامین می كنند و روستاییانی كه شیر خود را به صورت خرده فروشی و غیربهداشتی (فله ای) عرضه می كنند تصریح كرد: حمایت از تولیدكنندگان شیر در این شهرستان ضروری است.
خیرمند كاهش سود تسهیلات بانكی تولیدات كشاورزی در دولت یازدهم و روند طولانی اعطای این تسهیلات را یادآور شد و ابراز داشت: شتاب بخشی به پرداخت وام های صندوق توسعه ملی و ایجاد بازار متمركز عرضه این محصول راهكارهای حمایت از این تولیدكنندگان است.
وی میزان تولید واحدهای صنعتی گچساران را روزانه سه هزار لیتر برآورد كرد.
200 تولیدكننده شیر در این شهرستان فعالیت می كنند.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد گفت: تولیدكنندگان شیر این استان نیازمند حمایت بیشتری هستند.
جعفر طالبیان پور افزود: تناسب نداشتن قیمت نهاده های مصرفی دام نسبت به قیمت فروش،كمبود صنایع تبدیلی و فساد زودرس این محصول، تولیدكنندگان شیر كهگیلویه و بویراحمد را ناچار به فروش شیر به قیمت غیرواقعی كرده است.
وی تصریح كرد: با وجود آن كه دولت قیمت مصوب و تمام شده شیر را 14 هزار و 440 ریال اعلام كرده ولی اكنون این محصول لبنی به قیمتی كمتر از 1000 تومان از دامداران در روستاهای این استان خریداری می شود.
طالبیان پور گفت: پنج واحد فراوری و بسته بندی شیر و لبنیات در كهگیلویه و بویراحمد فعال است كه از این تعداد سه واحد به دلیل مشكلات كنونی راكد است.
وی افزود: در حال حاضر 120 واحد تولیدی گاو شیرده در این استان وجود دارد كه 70 واحد آن راكد است.
رئیس سازمان جهادكشاورزی كهگیلویه و بویراحمد گفت: ایجاد تعامل بین بین تولیدكنندگان و واحدهای تولیدی فراوری و بسته بندی این استان یكی از راهكارهای ساماندهی بازار شیر است.
جعفر گوهرگانی افزود: تولیدكنندگان باید به جای فروش شیر به دلالان به این واحدها عرضه كنند.
وی تصریح كرد: با هدف جلوگیری از نوسانات قیمت فرآورده‌های لبنی به تولیدكنندگان شیر یارانه پرداخت می شود كه محصولات خود را با قیمت پایین به واحد های تولیدی عرضه كنند.
رئیس سازمان جهادكشاورزی كهگیلویه و بویراحمد ابراز كرد: ۳۴ درصد فرآورده‌های لبنی این استان از سایر استان‌های كشور وارد می شود كه افزایش زیرساخت های صنایع تبدیلی و فعال شدن واحدهای فراوری و بسته بندی راكد می تواند گرهگشای مشكلات تولیدكنندگان این محصول باشد.
وی اظهار كرد: بدنبال افزایش واحدهای تولیدی شیر در استان هستیم تا بتوانیم نیاز مردم استان را تأمین و دام سبك را از مراتع كاهش دهیم.
رئیس سازمان جهادكشاورزی كهگیلویه و بویراحمد بیان كرد: دو طرح بزرگ صنعتی یكهزار رأسی و یكهزارو 700 راسی با همكاری سازمان اقتصادی كوثر در این استان ایجاد و راه اندازی خواهد شد.
گوهرگانی عنوان كرد: سالانه ۸۰ هزار تن شیر بصورت سنتی، نیمه صنعتی و صنعتی در این استان تولید می شود.
وی تصریح كرد: سرانه مصرف شیر در این استان بطور میانگین به ازای هر نفر سالانه ۱۰۵ كیلوگرم است.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری كهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اینك 200 تا 300 واحد تولیدی راكد در این استان وجود دارد كه تلاش برای تعیین تكلیف آنها از برنامه های دولت برای رونق تولید است.
مجید محنایی افزود: افزایش دوره پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی و مالیات و تزریق به طور میانگین 10 میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات بانكی از برنامه های دولت برای حمایت از واحدهای تولیدی راكد كهگیلویه و بویراحمد است.
وی با اشاره به حمایت جدی دولت برای بازگرداندن واحدهای تولیدی راكد به چرخه تولید ابرازامیدواری كرد: با رفع موانع تولید واحدهای تولیدی از جمله كارخانه های فراوری و بسته بندی شیر بتوان شاهد كاهش مشكلات این قشر بود.
هم اینك میانگین مصرف شیر و فرآورده های لبنی در جهان بین 350 تا 500كیلوگرم و در ایران یك چهارم این استاندارد است كه این امر حمایت از تولیدكنندگان شیر را ضروری تر كرده است.
به گفته متخصصان مصرف شیر عامل مهم پیشگیری از بیماری های پوكی استخوان، قلبی عروقی و دیابت تیپ دو است.
كارشناسان مصرف شیر را تضمین كننده سلامتی می دانند.
متخصصان مصرف روزانه شیر را برای تامین ویتامین ها و كلسیم ضروری می دانند.
شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی ایران كهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
فرزانه شریفی
8143/6162/1662