۵ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۳۹
کد خبر: 82088730
T T
۰ نفر
تنديس خلبان شهيد اسدالله بربري در دليجان رونمايي شد

خمين - ايرنا- آيين رونمايي از تنديس خلبان شهيد اسدالله بربري عصر روز چهارشنبه با حضور جانشين فرمانده نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي امير سر تيپ خلبان عليرضا برخور و 40 خلبان نيروي هوايي، استاندار و جمعي از مسئولان استان مركزي در دليجان برگزار شد.

استاندار استان مركزي در اين آيين گفت: ايران اسلامي عرصه ايثار و هدف هاي بزرگ شهيدان است و اين سرمايه معنوي عامل اقتدار و عزتمندي نظام هميشه يرافراز است.
محمود زماني قمي افزود: تجليل از مقام شامخ شهيدان و فرهنگ سازي ايثار و شهادت از راه هاي مختلف تكليف همه اقشار جامعه است و ساخت و نصب تنديس شهيد بربري در زادگاهش كمترين كاري است كه در برابر تفكر والا و منش اين دليرمرد ايران اسلامي انجام شده است.
استانداراستان مركزي ادامه داد: تجليل از سردار سرافراز خلبان اسدالله بربري تجليل از مقام شامخ شهادت و ايثارگري است در واقع برجسته كردن مسيري است كه مردان راه آزادگي و شهادت آگاهانه برگزيدند و با انتخابشان به ما چگونه زيستن را آموختند.
زماني قمي افزود: حافظه ايرانيان به خوبي به ياد دارد كه همافران و خلبان نيروي هوايي در تعيين سرنوشت ايران و مسير تاريخ ايران اسلامي چه نقش برجسته اي را ايفا كرده اند و با شروع جنگ تحميلي مسير تابناك اين كشور را خلبانان ما با تمام توان تغيير دادند و از كيان اسلام دفاع كردند و تجربه و قدرت خود را به رخ دشمن كشيدند.
وي افزود: اگر امروز امنيت پايدار در كشور حاكم است به بركت جوانمردي و پايمردي ايثارگران و شهدا به ويژه رادمردان نيروي هوايي چون شهيد خلبان اسدالله بربري است.
وي با تقدير از مسئولان دليجان به ويژه شهرداري و شوراي اسلامي دليجان از اين حركت معنوي و فرهنگي، گفت: اين اقدام معنوي تجليل و تكريم خانواده شهيد بربري در زادگاهش دليجان است.
شهردار دليجان نيز در اين آيين گفت: ايجاد ميداني در ورودي شهر با هدف اصلاح نواقص ترافيكي و زيبايي در دستور كار شهرداري قرار گرفت كه تنديس اين ميدان با هدف تجليل از مقام شامخ شهيدان به شهيد بربري اختصاص يافت.
مهدي اسماعيلي افزود: وسعت داخلي اين ميدان بزرگ پنج هزار و 500 متر مربع است كه در مركز آن تنديس امير خلبان شهيد اسدالله بربري به همراه ماكت هواپيمايي بمب افكن f-5 نصب شده است.
وي اظهاركرد: اين طرح عمراني ، تسهيل در ترافيك ورودي دليجان را فراهم كرده است و بسياري از معضلات ترافيكي شهر از سمت اصفهان با بهره بردار ي از اين ميدان رفع شده است.
وي توضيح داد: خودروهاي عبوري و شهروندان با ايجاد اين ميدان در ورودي دليجان دسترسي آسان تري به ساير نقاط شهر پيدا كردند.
اسماعيلي افزود: در اين ميدان علاوه بر نصب ماكت جنگنده F-5 و تنديس شهيد بربري، طراحي فضاي سبز، سيماي و نماي بسيار زيبايي براي ميدان ايجاد كرده است.
وي بيان كرد: براي ايجاد اين ميدان در مجموع 12ميليارد ريال اعتبار صرف شده اشت.
در اين آيين فرح شايان همسر شهيد خلبان بربري به بيان خاطراتي از اين شهيد بزرگوار پرداخت و گفت : همسرم هر بار كه به مرخصي مي آمد پاي در دل مردم مي نشست و مردم داري و دلسوزي ويژگي بارز شهيد خلبان اسدالله بربري بود.
اهداي لوح به خانواده شهيد بربري و اهداي لوح ويژه نيروي هوايي به استاندار مركز براي حفظ و نگهداري در موزه دليجان از ديگر برنامه اي اين آيين بود.
خلبان اسداله بربري در سال 1326 در روستاي راونج از توابع شهرستان دليجان ديده به جهان گشود و در آبان 1347 به استخدام نيروي هوايي درآمد و در دانشكده‌ي خلباني مشغول به تحصيل شد.
اين شهيد بزرگوار پس ازپايان دوره‌ي مقدماتي پرواز، براي ادامه تحصيلات هوانوردي به ايالات متحده آمريكا اعزام شد و دوره تكميلي و پرواز با هواپيماهاي جت دو موتوره‌ي (T - 37) و (T – 38) را در سال 1350 به اتمام رساند و موفق به اخذ دانشنامه‌ كارشناسي و نشان خلباني شد.
با آغاز جنگ عراق عليه ايران بلادرنگ به صف رزمندگان پيوست و پس از 18 شبانه روز نبرد هوايي مداوم در هيجدهم مهرماه 1359 در انجام مأموريت استراتژيك هوايي انهدام تأسيسات پالايشگاه و تلمبه خانه نفتي كركوك در شمال عراق هواپيماي او مورد اصابت گلوله ها ضد هوايي دشمن قرار گرفت.
بعد از آن از سرنوشت او خبري در دست نبود تا اين كه پس از گذشت 11 سال از آن واقعه در خرداد 1370 با توجه به مدارك به دست آمده روز 18 مهرماه 1359 زمان شهادت آن شهيد والا مقام به ثبت رسيده است.
شهرستان دليجان در جنوب استان مركزي با 45 هزار نفر جمعيت در هشت سال جنگ تحميلي با تقديم 185 شهيد به نظام جمهوري اسلامي تقديم كرده است.
7277/6199/6013/