۷ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۱
کد خبر: 82089947
T T
۰ نفر

ام.اچ 370، پازلي كه با پيدا شدن قطعه ها حل نمي شود

۷ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۱
کد خبر: 82089947
ام.اچ 370، پازلي كه با پيدا شدن قطعه ها حل نمي شود

كوالالامپور – ايرنا – قطعات پيداشده مرتبط با پرواز ام.اچ 370 هواپيماي بوئينگ خطوط هوايي مالزي تاكنون نقش مهمي در روشن شدن زواياي تاريك اين سانحه مرموز ايفا نكرده اند و به پازلي شبيه شده است كه حل نخواهد شد.

به گزارش ايرنا، مقامات استراليا اعلام كردند سه قطعه جديد در موريس و موزامبيك يافت شده است كه احتمال تعلق آنها به پرواز ام.اچ 370 مالزي وجود دارد. اين قطعات در حالي پيداشده است كه تا بسته شدن پرونده معماگونه و بي پاسخ اين پرواز چند هفته اي بيشتر باقي نمانده است.
پيش از اين نيز قطعاتي از اين هواپيما كه حركت خود را در يكي از روزهاي اسفند ماه سال 1392 با 239 سرنشين در مسير كوالالامپور به پكن آغاز كرد در قاره سياه كشف شد و تنها اين جمله از سوي مقامات سه كشور استراليا، مالزي و چين تكرار شد كه مسير جستجوها در نزديكي شهر 'پرت' و در اعماق اقيانوس هند در منطقه درست است.
مقامات اين كشورها طي حدود 27 ماه گذشته تاكيد داشته اند كه اين بوئينگ به دلايل نامشخص مسير حركت خود را به سمت پكن تغيير داده و در اين بخش از آب هاي اقيانوس هند و در نزديكي شهر 'پرت' استراليا سقوط كرده و قطعات آن در قاره آفريقا يافت مي شود.
'دارن چستر' وزير حمل و نقل استراليا به نوشته روز جمعه تارنماي شبكه خبر آسيا وابسته به سنگاپور، گفت كه دو قطعه از سه قعط جديد در موريس و ديگري در موزامبيك پيدا شده است.
اين مقام استراليايي گفت كه طبق روند معمول، نياز است مالزي اين قطعات را در اختيار گيرد و براي بررسي بيشتر توسط متخصصان به استراليا انتقال دهد.
جزئيات بيشتري در مورد اين قطعات يافت شده، ارائه نشده است.
سرنوشت پرواز ام.اچ 370 با گذشت حدود 27 ماه از ناپديد شدن آن همچنان مرموز باقي مانده و تلاش تيم امداد و نجات بين المللي تاكنون به نگراني خانواده 239 قرباني اين حادثه پايان نداده است.
پيش از اين پنج قطعه ديگر كه احتمال ارتباط آنها با اين هواپيماي بوئينگ 777 وجود دارد، هزاران كيلومتر دورتر از نقطه فعلي جستجو در سواحل آفريقا يافت شده بود.
دولت استراليا هدايت تيم جستجوي اين هواپيما را در نقاط دور افتاده اقيانوس هند بر عهده دارد و تاكنون از مجموع محيطي به مساحت 120 هزار كيلومتر مربع، بيش از 105 هزار كيلومتر جستجو شده اما موفقيتي به دست نيامده است.
مقامات استراليا، مالزي و چين كه در اين عمليات به طور مشترك فعاليت دارند پيش از اين اعلام كرده بودند، در صورتي كه پس از اتمام جستجو در 120 هزار كيلومتر مربع فضاي تعيين شده، موفق به يافتن اين هواپيما نشوند، به عمليات جستجو پايان مي دهند.
آنگونه كه استراليا اعلام كرده است روند جستجو احتمال دارد تا پايان ماه آگوست سال جاري (10 شهريور) ادامه مي يابد.
اكنون خانواده قربانيان اين حادثه و افكار عمومي جهان و به ويژه مردم مالزي منتظرند در يك فاصله سه ماهه ديگر به پاسخ قانع كننده اي در مورد سرنوشت نهايي پروازي كه به معمايي در عرصه هوايي جهان تبديل شده است، دست يابند.
گزارش ‌ها و فرضيه ‌هاي متفاوتي در باره سرنوشت اين هواپيما در جهان مطرح شد كه باعث شك و ترديدهاي زيادي بين كارشناسان و مردم شده است.
يك كارمند نيوزيلندي كه بر روي يك دكل حفاري در سكويي در نزديكي مسير هواپيما مشغول به كار بود، ادعا كرد هواپيمايي را كه دچار آتش ‌سوزي بوده، ديده است.
برخي مقامات ويتنام نيز پس از ناپديد شدن هواپيما اعلام كردند نامه كارمند نيوزيلندي را دريافت كرده ‌اند.
برخي منابع هم از عمدي بودن قطع سيستم ‌هاي ارتباطي هواپيما سخن گفتند.
ادعا شده است هواپيما پس از قطع ارتباطش با مركز كنترل حدود چهار تا پنج ساعت به پرواز خود در مسير پرت ادامه داده و سپس درون آب در اقيانوس هند رفته است.
همزمان با ناپديد شدن هواپيما، اهالي يك جزيرهٔ دور افتاده در مالديو ادعا كردند هواپيمايي كه در فاصلهٔ بسيار كمي از زمين در حال حركت بوده را بر فراز جزيره مشاهده كردند.
از سوي ديگر يك مقام اندونزي اعلام كرده بود پوشش رادار آنها در قسمت غرب اين كشور و منطقه قدرتمند است اما نشان نداده است هواپيمايي وارد محدوده اندونزي شده باشد.
ارتش تايلند نيز 11 روز پس از ناپديدشدن هواپيماي پرواز ام.اچ 370 مالزي از رديابي اين هواپيما توسط رادارهاي اين كشور خبر داد و سخنگوي نيروي هوايي اين كشور گفت ارتش نمي ‌داند آيا اين هواپيماي شناسايي شده در رادارها، همان پرواز گمشده است.
رادارهاي تايلند حركت هواپيما را ساعت يك و 28 دقيقه به سمت كوالالامپور ردگيري كردند و اين سيگنال‌ ها 10 دقيقه پس از قطع ارتباط هواپيما با مركز كنترل ترافيك دريافت شده بود و پرواز اين هواپيما در جهت مخالف مسير هواپيماي بوئينگ مالزيايي بوده است.
البته با توجه به سابقه آمريكا در هدف قرار دادن هواپيماهاي غيرنظامي و مسافربري، گمانه زني هايي در مورد دخالت آمريكا در سرنوشت اين هواپيما نيز مطرح شد.
برخي رسانه ها اين مساله را مطرح كردند اين هواپيما نيز براثر شليك موشك يك ناو آمريكايي سرنگون شده و سازمان جاسوسي آمريكا 'سيا' از سرنوشت آن اطلاع داشته و دستور سكوت صادر كرده است.
'كريس ريچاردز' نويسنده و گزارشگر نشريه انگليسي 'ميرور' منطقي ترين احتمال را در اين ديد كه هواپيماي مسافربري مالزيايي نيز همانند هواپيماي مسافربري ايران در اثر شليك موشك آمريكايي سقوط كرده و اين كشور به خوبي آن را پنهان نگه داشته است.
'جان چاكمن' مدير اجرايي و كارشناس امنيتي شركت هاي نفتي كانادا نيز اعلام كرد موشك هاي جديد آمريكا اين هواپيما را مچاله كرده و بخشي از بدنه هواپيما نيز ممكن است در اعماق غيرقابل دسترسي اقيانوس ناپديدشده باشد.
ناوشكن موشك انداز 'پينكني' آمريكا مجهز به سامانه شناسايي و رديابي قدرتمند و موشك هاي هدايت شونده به اهداف پروازي، پيش از حادثه هواپيماي مالزي براي تمرين نظامي وارد آب هاي خليج تايلند و درياي جنوبي چين در نزديكي محل پرواز هواپيما شده بود.
مدير دايره سوانح شركت بوئينگ نيز در آن زمان اعلام كرد حادثه هواپيماي مالزي ناگهاني و سريع بوده و منفجر شده و از آنجايي كه قطعات بزرگي از آن باقي نمانده انفجار با مواد پرقدرتي صورت گرفته كه تمام حجم هواپيما را متلاشي كرده و قطعات، سوخته يا ذوب شده اند.
سكوت مالزي در قبال انتقادهاي واردشده به اين كشور پس از ناپديدشدن ام.اچ 370، دخالت كمتر شركت بوئينگ در عمليات جستجو و تنها قرار گرفتن كنار تيم آمريكا به عنوان مشاور، عدم ردگيري هواپيما توسط رادارهاي گسترده منطقه و بويژه آمريكا و ورود دير هنگام بلوفين 21 براي رديابي سيگنال هاي جعبه سياه هواپيما همزمان با سكوت اين جعبه اسرار، دلايلي است كه مردم در شبكه هاي اجتماعي در آن دوره به آن پرداختند و تاكيد كردند اين علامت هاي سوال بزرگ بايد پاسخ داده شود وگرنه نشان مي دهد پشت اين حادثه قدرت هاي جهاني قرار دارند.
'هيو دان ليوي' يك مدير ارشد خطوط هوايي مالزي نيز در آن دوره با تاكيد بر اين كه پرواز ام.اچ 370 در جنوب اقيانوس هند از بين رفته است، تاكيد دارد مشخص شدن سرنوشت اين هواپيما ممكن است چند دهه زمان لازم داشته باشد.
اين مواضع و نزديك شدن به زمان پايان جستجوي ام.اچ 370 كه دو مسافر ايراني نيز داشت يعني كامل نشدن پازل پرواز مرموز كه جهان بدنبال روشن شدن ماجرا است.
آساق**241**1611