ترانزيت مواد معدني از افغانستان هدف اصلي سرمايه گذاري در مسير ريلي چابهار است

تهران - ايرنا - معاون بهره‌برداري و سير و حركت شركت راه‌آهن با اشاره به اهميت كريدور چابهار براي هند و افغانستان گفت: ترانزيت مواد معدني افغانستان به هند از مسير ريلي ايران و بندر چابهار هدف اصلي سرمايه‌گذاري در اين كريدور از سوي كشورهاي سرمايه‌گذار است.

به گزارش ايرنا از پايگاه خبري وزارت راه وشهرسازي، حسين عاشوري در باره اهميت راه‌اندازي كريدور چابهار، افزود: يكي از موضوعات روز و بسيار با اهميت راه‌آهن در دنيا اتصال شبكه ريلي به شبكه بندري است تا از اين طريق حمل و نقل تركيبي در كشور محقق و تقويت شود.
وي با بيان اينكه عمده كالاهايي كه راه‌آهن در ساليان گذشته جابه‌جا كرده از بنادر خليج فارس به آسياي ميانه و بالعكس بوده است٬ گفت: دسترسي به بندر چابهار به دليل موقعيت استراتژيكي كه دارد براي كشورهاي مختلف نسبت به ساير بنادر از جمله بندر شهيد رجايي راحت‌تر و آسان‌تر است و قطعا حجم بار بالايي را به خود جذب خواهد كرد، علاوه بر اين هزينه‌هاي رسيدن بار به بندر چابهار نيز براي كشورهاي خارجي و صاحبان كالا بسيار كمتر مي‌شود.
معاون بهره‌برداري و سير و حركت شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اينكه بيش از يك دهه است كه اتصال خطوط ريلي به بندر چابهار جزو برنامه‌ها و اهداف قرار دارد٬ اضافه كرد: از سال گذشته عمليات اجرايي احداث خط چابهار- زاهدان آغاز شده و عمليات اجرايي آن نيز با جديت در حال انجام است.
عاشوري با بيان اينكه علاوه بر تبادل كالا با كشورهاي آسياي ميانه٬ چابهار اين ويژگي را دارد كه امكان تبادل كالا با كشور افغانستان را هم فراهم كند٬ اظهار كرد: كشور افغانستان از سرمايه‌هاي بسيار خوب معدني برخوردار است كه به دليل مسائل و مشكلات امنيتي نتوانسته از اين قابليت خود بهره كافي را ببرد.
معاون مديرعامل شركت راه‌آهن يادآورشد: با شرايط جديدي كه نسبت به برقراري امنيت در مرزهاي ايران و افغانستان به وجود آمد٬ اتصال ريلي ايران به افغانستان نيز به صورت جدي دنبال مي شود.
وي اضافه كرد: با اتصال خطوط ريلي ايران به افغانستان دو اتفاق مهم در حمل بار ريلي كشور رخ خواهد داد، نخست اينكه امكان استفاده از اين خطوط براي صادرات بارهاي داخلي به افغانستان فراهم مي‌شود و همچنين مي‌توانيم انتقال بارهاي ترانزيتي را به ويژه از كريدور چابهار انجام دهيم.
عاشوري با بيان اينكه اتصال ريلي ايران به افغانستان از طريق خط آهن خواف به هرات در نقطه مرزي «شمتيغ» برقرار خواهد شد٬ افزود: طبق برنامه ‌ريزي‌هاي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقلي كشور قرار است تا پيش از پايان سال 95 خطوط ريلي كشور به مرز افغانستان متصل شود.
به گفته وي، از مرز شمتيغ تا هرات خط آهن در حال ساخت است و برنامه ابتدايي ما اين است كه بار تا مرز افغانستان با قطار حمل شود و از آنجا از طريق جاده‌ ادامه سير دهد.
اين مقام مسئول در راه آهن يادآورشد: ترانزيت كالاهاي افغانستان كه عمدتا مواد معدني است به ساير كشورهاي مصرف‌كننده مانند هند٬ چين و غيره از مسير ريلي ايران و بندر چابهار هدف اصلي سرمايه‌گذاري در كريدور ترانزيتي چابهار از سوي كشورهاي سرمايه‌گذار است و اين مهم با اتصال خطوط ريلي به بندر چابهار و مرز افغانستان محقق خواهد شد.
عاشوري گفت: البته اين امكان وجود دارد كه در حال حاضر نسبت به جابه‌جايي بار از طريق بندرعباس اقدام شود ولي جابه‌جايي بار از طريق كريدور چابهار براي كشورهاي هند و افغانستان جذابيت‌هاي بيشتري دارد و به همين دليل اين سرمايه‌گذاري‌ها صورت گرفته است.
به گزارش ايرنا، بندرچابهار در جنوب شرق ايران در شمال درياي عمان و اقيانوس هند نزديكترين بندر ايران به آب هاي اقيانوسي است كه مي تواند در توسعه ترانزيت بين كشورهاي ايران - پاكستان - هند و ايران افغانستان - تركمنستان و قراقستان نقش مهمي را ايفا كند.
بدون شك توسعه بندر چابهار در محور شرق، ايران را به كانون سرمايه گذاريها و فعاليت هاي اقتصادي و ترانزيت در منطقه تبديل خواهد كرد تا جمهوري اسلامي ايران پس از سالها بتواند از اين مزيت بزرگ اقتصادي از ياد رفته استفاده كند.
اقتصام**1108 ** 1569