۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۸
کد خبر: 82091013
T T
۰ نفر
بی برنامگی ، زنگ خطر ورشكستگی صنعت مرغداری مازندران

ساری-ایرنا- نوسان قیمت ناشی از نبود برنامه ریزی برای تنظیم بازار و صادرات ، فرسودگی مرغداری ها و افزایش قیمت تمام شده ، در تنگنای ركود اقتصادی و كاهش نقدینگی ، زنگ ورشكستگی مرغداران مازندرانی را به صدا درآورده است .

مازندران با داشتن دو هزار و 300 واحد مرغدارای دارای مجوز و تولید 150 تا 160 هزار تن گوشت سفید(مرغ) حدود 10 درصد از نیاز كشور به این مواد پروتینی را تامین می كند كه با ظرفیت های در اختیار توانایی تولید 30 تا 40 درصد نیاز كشور را دارد.
اگرچه در روزهای اخیر تا حد زیادی قیمت مرغ افزایش داشته و به قیمت 40 تا 45 هزار ریال درب مرغداری ها رسید، ولی همچنان این گونه نوسان قیمتی ، سرمایه گذاری جدید برای این صنعت را با ابهام مواجه می كند.
مرغداران مازنی نبود برنامه ریزی مناسب برای تنظیم بازار، قرار نگرفتن تولید گوشت مرغ در سبد كالاهای صادراتی و كاهش تقاضا برای خرید در برابر افزایش عرضه را دلیل اصلی نوسان قیمتی و رو به ورشكستگی رفتن این صنعت می دانند.
دراین استان افزون بر 40 هزار نفر در مرغداری ها به كار اشتغال دارند.
استاندارمازندران گفت كه این استان 11 درصد تولید مرغ كشور را برعهده دارد و با ظرفیت های موجود می تواند 20 تا 25 درصد نیاز ملی را تامین كند.
ربیع فلاح افزود : صنعت مرغداری در این استان از صنایع راهبردی است كه نوسان قیمت آینده این صنعت را با خطر مواجه می كند.
استاندارمازندران مهم ترین مشكل در حوزه صنعت مرغداری در این استان را افزایش قیمت نهاده ها، كموبد نقدینگی و كاهش قیمت گوشت سفید در بازار اعلام كرد.
وی اضافه كرد : در این استان كارگروه ساماندهی تولید، عرضه و صادرات مرغ تشكیل می شود تا بتواند بخشی از مشكلات مرغداران را رفع كند.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران هم نوسان قیمت مرغ را ناشی از افزایش میزان تولید و كاهش تقاضا دانست و راهكار غلبه بر این نوسان را صادرات گوشت مرغ اعلام كرد.
عبدالله مهاجر گفت كه دولت با پرداخت یارانه برای صادرات مرغ ، می تواند با كاهش قیمت تمام شده عرصه را برای ورود گوشت مرغ به بازارهای صادراتی بخصوص روسیه باز كند.
به گفته وی در شرایط فعلی به دلیل گرانی قیمت مرغ تولیدی در كشور امكان صادرات این محصول به روسیه با وجود حذف تركیه از بازار این كشور امكان پذیر نیست.
وی قیمت هركیلوگرم گوشت مرغ را در كشور روسیه به پول رایج كشورمان حدود 45 تا 50 هزار ریال اعلام كرد.
مدیركل جهادكشاورزی مازندران هم گفت كه این استان ظرفیت تامین 40 درصد از نیاز كشور به گوشت سفید را دارد و زیرساخت برای این بخش وجود دارد. دلاورحیدرپور افزود : در شرایط فعلی مرغداری های مازندران با نصف ظرفیت خود فعالیت دارند و نوسان قیمت نیز فشار بر مرغداران را افزایش داد.
وی راهكار برون رفت صنعت مرغداری از وضعیت فعلی را پرداخت یارانه به مرغداران دانست و گفت اگر دولت اعتباری را كه برای تنظیم بازار مرغ در كشور در اختیار شركت پشتیبانی امور دام قرار می دهد به مرغداران پرداخت كند، این صنعت می تواند با صادرات مشكلش را حل كند.
براساس آمار رسمی ، دولت در سال گذشته دو هزار میلیارد ریال برای خرید مرغ مازاد در بازار در اختیار شركت پشتیبانی امور دام وزارت جهادكشاروزی قرار داد.
رئیس هیات مدیره مرغداران ایران هم بالا بودن قیمت نهایی تولید مرغ را دلیل اصلی خروج مرغ از سبد صادراتی دانست.
عطاء الله حسن زاده گفت كه مرغداران برای اجرای طرح صادرات گوشت سفید به خارج ،نیاز به دریافت مشوق های صادراتی از سوی دولت دارند كه رایزنی برای این كار درحال انجام است.
وی میزان پرداخت مشوق صادراتی را برای هر كیلوگرم گوشت مرغ را بین چهار تا پنج هزار ریال اعلام كرد و گفت دولت اگر یك سال مشوق صادراتی به مرغداران پرداخت كند ، آنان می توانند با كاهش هزینه های جانبی ، قیمت ها را برای صادرات تنظیم كنند.
رئیس هیات مدیره مرغداران ایران افزود : دولت در شرایط فعلی حداقل دو هزار میلیارد ریال اعتبار در سال صرف تنظیم بازار مرغ می كند ، در حالی كه با پرداخت این اعتبار در قالب تسهیلات بانكی ارزان قیمت و بلند مدت به صنعت مرغداری می تواند مشكل این صنعت را رفع كند.
بر اساس آمارهای رسمی 24 هزار واحد مرغداری دارای مجوز رسمی با تولید سالانه دو میلیون تن گوشت سفید در كشور فعالیت دارد كه ظرفیت نهایی این واحد تا دو میلیون و 500 هزار تن قابل افزایش است.
گزارش از حسین فلاحتی
6982/1654
۰ نفر