۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۰۲
کد خبر: 82091648
T T
۰ نفر

افزايش سن ازدواج باعث كاهش نرخ باروري شده است

۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۰۲
کد خبر: 82091648
افزايش سن ازدواج باعث كاهش نرخ باروري شده است

كرمان - ايرنا - معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي رفسنجان گفت: يكي از دلايل نرخ پايين باروري در كشور سن ازدواج است كه در خانم ها و آقايان چهار تا شش سال افزايش يافته است.

به گزارش ايرنا احمد جمالي زاده روز شنبه در آيين افتتاح نمايشگاه پويايي، بالندگي و جواني جمعيت در پارك جوان رفسنجان افزود: از طرفي سن اولين فرزند آوري سه تا چهار سال بعد از ازدواج صورت مي گيرد و فاصله سني بين فرزند اول و دوم نيز كه قبلا دو تا سه سال بود در حال حاضر پنج سال است.
وي تصريح كرد: نرخ باروري در شهرستان رفسنجان 1.9 است كه بايد افزايش يابد.
وي گفت: نرخ باروري كشور نيز زير دو است و اگر اين نرخ همچنان پايين باشد، تهديد آفرين است.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي رفسنجان تصريح كرد: اين تهديدات مي تواند شامل تهديدهاي امنيتي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي براي كشور باشد.
وي گفت: با كاهش ازدواج ها ميزان طلاق ها افزايش يافته و بايد رشد جمعيت ثابت باشد به گونه اي كه از هر 10 ازدواج بايد 21 فرزند به دنيا آيد تا رشد جمعيت ثابت باشد.
وي گفت: اگر نرخ باروري زير دو باشد تا 25 سال آينده 50 درصد جمعيت كشور سالمند است و اين تهديدي براي كشورمان است.
جمالي زاده خاطرنشان كرد: ريشه بسياري از آسيب هاي اجتماعي ناپايدار بودن خانواده ها است و اگر به استحكام برسند مشكلات و آسيب ها كاهش مي يابد لذا با استحكام خانواده ها طلاق كاهش و ازدواج افزايش پيدا مي كند و در نتيجه اين امر كشور را به سمت جواني پيش مي برد.
امام جمعه رفسنجان نيز گفت: طلاق منفورترين امر در زندگي است اما اين كار در حال ترويج است و برخي افراد به راحتي زندگي خود را با طلاق از هم مي پاشند.
حجت الاسلام عباس رمضاني پور افزود: سال گذشته نزديك دو هزار نفر براي امر طلاق در استان كرمان مراجعه كردند كه از اين تعداد 9 نفر مرد متقاضي طلاق بودند.
وي تصريح كرد: سن ازدواج در دختران 27 و در پسران 31 سال شده است، سن افراد كه بالا برود حوصله فرزند پروري ندارند لذا زنان و مردان، توانمندي خود را در فرزندآوري غنيمت بشمرند.
اين نمايشگاه به همت معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي رفسنجان و همزمان با دانشگاه هاي سراسر كشور به مدت سه روز برپا شده و در آن مشاوره هاي قبل و بعد ازدواج، مهارت هاي زندگي، تست بيماري هاي غير واگير و ... به طور رايگان براي مردم انجام مي شود.
7433/3028