وجود تابلوهای متعدد شهری كه در سال های اخیر به درآمدهای پایدار برای برخی افراد و ارگان ها در كشور تبدیل شده و تناسبی با فضاهای موجود شهر و نیاز مردم نیز ندارد، برای ساكنان شهرها دغدغه های گوناگون ایجاد كرده است.
مضامین و موضوعاتی كه در برخی از این تابلوها در نظر گرفته شده، بدون ضوابط و قوانین شهری و حتی نادیده گرفتن سلامت افراد جامعه تهیه شده است.
نادیده گرفتن ابعاد و مساحت تابلوهای تبلیغاتی و فضایی كه برای آن در نظر گرفته می شود، از دیگر موضوعاتی است كه توجه شهروندان را به خود جلب می كند.
برخی مواقع زشت و روح آزارشدن سیمای شهری نیز در قالب مافیای تابلوهای تبلیغاتی گرفتار می شود و گاهی دستگاه های متعددی بدون در نظر گرفتن ضوابط و ظرفیت های موجود، اقدام به تهیه و نصب تابلوها و بنرهای مختلف می كنند.
برخی از این تابلوها با شكل و شمایل و رنگ های خیره كننده در مسیر راه ها، جاده ها، خیابان های شهر، بزرگراه ها نصب می شود كه حتی می تواند به حوادث رانندگی نیز منجر شود.
مدیركل ارشاد استان البرز با بیان اینكه محتوای تابلوهای تبلیغات شهری باید به تائید اداره كل فرهنگ و ارشاد استان البرز برسد، می گوید: تابلوهای تبلیغات شهری در استان البرز پلاك دار میشوند تا نظارت بر روی آنها راحت تر صورت گیرد.
سیدموسی حسینی كاشانی بر این نكته تاكید دارد كه تبلیغات شهری باید توسط كانون های آگهی تبلیغاتی صورت گیرد. اما وی معتقد است كه تا كنون این موضوع به نتیجه كامل و مطلوبی نرسیده است.
به گفته مسئولان زیباسازی شهرداری كرج تنها 30 درصد تابلوهایی كه در كلانشهر كرج نصب شده زیر نظر این سازمان است و مابقی آن به دیگر ارگان ها تعلق دارد.
الهام باقری مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهرداری كرج با اشاره به اینكه 30 درصد تابلوهای شهری محل درآمد سازمان زیبا سازی است و به شكل قانونی به اجاره افراد داده شده است، گفت: ما نمی توانیم بر تمام تابلوهای شهری نظارت و اشراف داشته باشیم.
وی افزود:به همین دلیل نابسامانی در این تابلوها زیاد است و در این خصوص طرح جامع ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی در دستور سازمان زیباسازی شهرداری كرج قرار دارد كه به صورت كارشناسی بررسی و بر اساس نتایج این بررسی ساماندهی شود.
باقری خاطرنشان كرد: بر اساس این طرح متولیان تابلوهای شهری مجاب می شوند، تابلوهای شهری را ساماندهی كنند.
این مسئول اظهار كرد: طرح جامع ساماندهی تابلوهای شهری در مرحله بررسی و انتخاب مشاور است تا یك پروسه درست و اصولی و با استفاده از تجریبات كلانشهری مثل تهران كه در گذشته ساماندهی شده است، را طی كند.
وی با اشاره به اینكه تا كنون كار كارشناسی در خصوص زیباسازی و بسترهای شهری صورت نگرفته، گفت: نمی توان در خصوص تعداد كم یا زیاد تابلوهای شهری اظهار نظر كرد.
وی افزود: این طرح مطالعاتی سرفصل های مشخص و گوناگونی دارد و قرار است تا دو ماه آینده اجرایی شود.
محمد طاهری معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره كل ارشاد البرز نیز می گوید: در بحث تابلوها و ساماندهی فضاهای شهری در مجموع جلساتی تاكنون در قالب كمیته ساماندهی تبلیغات شهری كه دستگاه های متعددی مانند،راه وشهرسازی،استانداری، ارشاد سایر مجموعه های فرهنگی البرز عضو آن هستند، برگزار شده است.
وی ادامه داد: در این كمیته تاكید شد تا فضاهای تبلیغاتی در اختیار مراكز دارای مجوز مانند كانون های تبلیغاتی قرار گیرد.
وی با بیان اینكه كانون های تبلیغاتی صلاحیت علمی و حرفه ای و كاری در این خصوص دارند، گفت: این كانون ها توسط مجموعه ارشاد البرز تایید می شوند و دارای تخصص در حوزه تبلیغات هستند و به لحاظ حرفه ای تبلیغات مناسب را اكران می كنند ضمن آنكه مقررات تبلیغاتی را نیز اجرایی می كنند.
طاهری ادامه داد: در برخی ازتابلوها و فضاها تبلیغات غیرمجاز صورت می گیرد در حالی كه این فضاها در اختیار كانون های تبلیغاتی نیست و برای ساماندهی آنها پیشنهاد شده كه زیر نظر این مجموعه ها قرار گیرند.
وی با اشاره به اینكه عدم رعایت اجرای قوانین و مقررات تبلیغاتی آسیب های كلی به سیما و منظر شهری وارد می كند، گفت: می بایست ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی از طریق كمیسیون و مزایده ها به كانون های تبلیغاتی واگذار شود تا با اجرای قوانین تبلیغات را داشته باشند.
طاهری اظهار كرد:یكی از مشكلات تبلیغات اجرانشدن قوانین و مقررات تبلیغاتی است و عدم رعایت آن كلی آسیب به سیستم تبلیغاتی این كلانشهر وارد می كند.
به گفته وی، موضوع دیگر كه در كمیته مطرح و تاكید شد، بحث سیما و منظر شهری است كه در استان و بویژه كرج رعایت نمی شود، چرا كه سر هر پل، میدان وچهار راه تابلوهای تبلیغاتی زیبایی بصری شهری را از بین می برد و منظر شهری را مخدوش می كند.
طاهری با بیان اینكه اداره كل ارشاد البرز عضوی از این كمیته است ، گفت: شهرداری می بایست به عنوان دستگاه متولی و مدیریت شهری این موارد را مد نظر و در دستور كار قرار دهد.
وی با اشاره به اینكه شهرداری كرج می گوید 30 درصد سازه های تبلیغاتی شهری در اختیارش است و 70 درصد مابقی به ارگان های دیگر تعلق دارد، افزود: مجوز این سازه ها را می بایست شهرداری صادر كند و تا اجازه احداث از شهرداری نباشد هیچ سازه تبلیغاتی اكران نمی شود، چرا كه هیچ ارگانی نمی تواند خود رسرانه اقدام به احداث سازه تبلیغاتی كند.
این مسئول خاطرنشان كرد: شهرداری كرج باید با این تابلوها برخورد و ساماندهی را هر چه سریع تر انجام دهد.
طاهری با اشاره به اینكه اكنون شرایط غیر روال بر سازه های تبلیغاتی حاكم است، گفت: مجموعه هیات ها و دستگاه هایی كه كار فرهنگی انجام می دهند در ایام غیر پیك فرهنگی كار فرهنگی را با واسطه و از طریق افراد غیر حرفه ای انجام می دهند.
وی بیان داشت: این اداره كل بر محتویات سازه های تبلیغاتی اكران شده نظارت می كند .
نادر ادیبی رئیسی هیات های رزمندگان استان البرز نیز در این باره به خبرنگارایرنا،گفت: شهرداری در توسعه فرهنگی استان و كرج اقدامات موثری انجام نداده است.
وی ادامه داد: اقدامات میدانی شهرداری را رصد كنید تا پی به انجام كارهای فرهنگی و مذهبی از سوی شهرداری ببرید.
ادیبی خاطرنشان كرد: پارك تفرجگاه عمومی است، اما می بایست پیوست های فرهنگی برای این اماكن نیز در نظر گرفته شود.
وی اظهار كرد: اگر تابلوهای هیات رزمندگان جمع آوری شود مردم از چه طریقی در جریان برگزاری مناسبت های مختلف قرار گیرند.
وی با اشاره به اینكه درمناسبت های مختلف درماه های رجب وشعبان گفت: متاسفانه ارگان های دیگر برای این مناسبت ها اكران ندارند كه می بایست این روزهای بزرگ دینی بیشتر از پیش مورد توجه متولیان فرهنگی استان البرز قرار گیرد.
وی با اشاره به تعداد كم تابلوهای تبلیغاتی در اختیار هیات های رزمندگان البرز گفت: آیا فقط تابلوهایی كه در اختیار هیات رزمندگان است، سیما و منظر شهری را دچار خدشه كرده است؟
ادیبی با بیان اینكه هیات های مذهبی رزمندگان استان البرز دارای 30 تابلو تبلیغات شهری است، اظهار كرد: تمام این تابلوهای مذهبی ساماندهی شده و با مضامین فرهنگی، دینی و مناسبت های مذهبی اكران می شود.
7410/1535
كرج-ایرنا- زیبایی محیط و سیمای آرامش بخش شهری یكی از نیازهای شهروندان محسوب می شود كه این روزها در لابلای تابلوهای متعدد بر در و دیوار شهرها نادیده انگاشته شده و در بسیاری از موارد بر رفتار مردم تاثیر می گذارد.