۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۷:۳۹
کد خبر: 82093438
T T
۰ نفر
43 هزار هكتار از عرصه هاي طبيعي نوك آباد خاش حفظ و احيا مي شوند

زاهدان - ايرنا - افزون بر 43 هزار هكتار از عرصه هاي طبيعي در منطقه سنيب واقع در حاشيه تفتان نوك آباد خاش براي نخستين بار در قالب يك طرح پايلوت و الگوي مديريت جامع منابع طبيعي و در جهت تحقق شعار اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل حفظ و احيا مي شوند.

به گزارش ايرنا مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري سيستان و بلوچستان يكشنبه شب
در كارگروه طرح مديريت جامع منابع طبيعي و آبخيزداري با تشريح اهداف و برنامه هاي اجراي اين طرح كه براي نخستين بار در استان و بصورت پايلوت در حاشيه تفتان نوك آباد خاش اجرا مي شود، گفت: هدف مهم دولت از اجراي اين طرح حفظ و احياء توسعه و بهره برداري اصولي از عرصه هاي طبيعي است.
عبدالباسط پاكزاد ادامه داد: با اجراي اين طرح مي توان به فرهنگ سازي و حفاظت از عرصه هاي طبيعي و جلوگيري از تخريب منابع ملي و رونق بخشيدن به اشتغال و بهره گرفتن از ظرفيتهاي مردمي در جهت بهبود شاخصهاي منابع طبيعي كمك كرد.
وي اظهار داشت: حفظ منابع پايه، بهبود تنوع زيستي، ارتقاء و بهبود معيشت جوامع محلي، كاهش فرسايش و رسوب و جلوگيري از سيلاب، كاهش اثرات خشكسالي، افزايش بهره وري در منابع طبيعي، افزايش سطح پوشش عرصه هاي جنگلي، مراتع و بيابانها و افزايش منابع آب قابل استفاده و بهبود كيفيت آن از ديگر اهداف طرح است.
وي افزود:خوشبختانه مردم منطقه با دولت همكاري نزديك، مطلوب و تنگاتنگي در راستاي حفاظت از گونه هاي جنگلي، مرتعي، بياباني و حفاظت از منابع آبي دارند كه اين امر يك مزيت محسوب شده و قطعا به موفقيت اجراي اين طرح در خاش كمك مي كند.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري سيستان و بلوچستان بيان كرد: افزون بر 100 هكتار گونه گياهي منحصربفرد كشت شده، 28 هزار هكتار اراضي ملي مرتعي و 18 هزار هكتار منابع جنگلي در حوزه نوك آباد خاش وجود دارد.
پاكزاد افزود: اين طرح در سطح بالاي 43 هزار و 850 هكتار با هدف كمك به چهار هزار خانوار ساكن و كنترل و جمع آوري 16 ميليون متر مكعب آب در نوك آباد خاش اجرا مي شود.
به گفته وي با هدف حفظ و احياء منابع طبيعي در حاشيه تفتان خاش 18 طرح مختلف با پيش بيني اعتبار حدود 150 ميليارد ريال توسط دولت مصوب شده كه در راستاي اجراي اين طرح نيز وارد فاز عملياتي شده است.
وي تصريح كرد: طرحهاي خوبي در جهت حفظ و احياي منابع طبيعي در سيستان و بلوچستان انجام شده كه پروژه شاخص مناريد حوزه سيستان يكي از طرحهاي موفقي بوده كه با مشاركت مردم روستايي به اجرا در آمده است.
وي ادامه داد: با اجراي اين طرح افزون بر سه هزار شغل ايجاد و به توانمندسازي افراد و تغيير الگوهاي كشت و توليد گياهان دارويي، پرورش زنبور عسل، توليد محصولات گلخانه اي و صنايع دستي در منطقه سيستان كمك شده است.
مدير كل منابع طبيعي سيستان و بلوچستان گفت: تاكيد ما بر اين است كه مديران و كاركنان و فعالان عرصه حفاظت و مديريت منابع طبيعي با تعامل و همدلي و مشاركت دادن مردم در امورات مختلف علاوه بر حفظ منابع در اختيار به رونق اشتغال و توانمند سازي بهره برداران منابع طبيعي كمك كنند.
فرماندار خاش هم بر ضرورت مشاركت دستگاههاي اجرايي، شوراها، دهياران و اقشار مردم براي اجراي اصولي و دقيق اين طرح تاكيد كرد.
محمداكبر چاكرزهي اظهار داشت: بهره گيري از فرصتها و ظرفيتهاي بارز در خاش عاملي مهم در جهت ارائه خدمات مطلوب به مردم و رفع مشكلات به شمار مي آيد كه با توجه به مشكلات موجود در كشور از وقوع پديده هايي مانند حاشيه نشيني و مهاجرت روستائيان به شهر و از همه مهمتر به مبحث ايجاد اشتغال و درآمدزايي جامعه روستائي كمك و تاثير مثبت خود را بخوبي در جامعه نشان مي دهد.
مهدي جمشيدزهي بخشدار نوك آباد هم با قدرداني از توجه دولتمردان براي اجراي اين طرح در منطقه گفت: افزون بر چهار هزار خانوار در راستاي اجرايي اين طرح از خدمات دولت بهره مند مي شوند.
خاش از توابع استان سيستان و بلوچستان در 185 كيلومتري جنوب زاهدان مركز اين استان و در همسايگي كشور پاكستان واقع شده است.
8005 /6081/7310