۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۰۲
کد خبر: 82094540
T T
۰ نفر
اعتباربخشي مهمترين برنامه ساختاري وزارت بهداشت در حوزه بيمارستانهاست

مشهد- ايرنا- معاون اجرايي دفتر نظارت و اعتباربخشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: اعتباربخشي مهمترين، اساسي ترين و جديترين برنامه ساختاري كنوني اين وزارتخانه در حوزه بيمارستانهاي كشور است.

به گزارش ايرنا نادر عسكري روز دوشنبه در نشست توجيهي برنامه اعتباربخشي بيمارستان هاي دانشگاه علوم پزشكي مشهد افزود: اعتباربخشي از طريق ارزيابي كيفيت فرآيندهاي سازماني و عملكرد آن بر طبق استانداردها دنبال مي شود.
وي ادامه داد: اين مهم در همه سازمانها مطرح است اما اين برنامه در بيمارستانها يك واجب قطعي به شمار مي رود.
معاون اجرايي دفتر نظارت و اعتباربخشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: نهادينه شدن مديريت دانش محور در بيمارستانها متكي بر استانداردهاي اعتباربخشي است.
وي افزود: بيمارستانهاي برنامه محور واحدهايي هستند كه در صورت تغيير وضعيت موجود و مديريت دچار بحران و نوسان نمي شوند زيرا برنامه هاي موجود و روشها بطور حرفه اي برنامه ريزي شده است.
عسكري مسئوليت پذيري، رضايت ذينفعان شامل كاركنان و بيماران، اثربخشي و كيفيت ارائه خدمات را از مزاياي اعتباربخشي در بيمارستانها عنوان و بيان كرد: در برنامه اعتباربخشي بيمارستانها نيروي انساني از جايگاه ويژه اي برخوردار است.
وي ادامه داد: برنامه ريزي براي اوقات فراغت، توجه به مشكلات روحي كاركنان، امكانات رفاهي، زيباسازي محيط و معاشرتهاي عمومي نقش مهمي در اين زمينه دارند.
معاون اجرايي دفتر نظارت و اعتبار بخشي وزارت بهداشت در ادامه گفت: حدود 80 درصد از عوامل موثر بر رضايت نيروي انساني در مجموعه هاي كاري نظير بيمارستانها به مباحثي غير از حقوق و پاداش مرتبط است.
عسكري افزود: هم اينك تمام مديران بيمارستانها به جاي اينكه برنامه محور باشند درگير اتفاقات روزمره هستند لذا ساختار اعتباربخشي در سال 1395 مبتني بر همفكري، خردجمعي و مدل مفهومي طراحي شده و به خروجي فعاليتها و پيامدها توجه ويژه اي شده است.
قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي مشهد نيز در اين نشست گفت: سنجش اعتباربخشي اكنون پاشنه آشيل بيمارستانها به شمار مي رود.
دكتر مهين قربان صباغ افزود: با توجه به كارشناسي به عمل آمده در سالهاي اخير شاهد افزايش سنجه هاي كاربردي در حوزه اعتباربخشي هستيم.
قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي مشهد ادامه داد:
گرچه نتايج اعتباربخشي در بيمارستانها اكنون نشانگر درجه بالاي سطح ارائه خدمات است اما تاكنون به معناي واقعي اعتباربخشي نگريسته نشده و اين اعتباربخشيها رضايت واقعي را در گيرندگان خدمت به دنبال نداشته است.
اين نشست با حضور 300 نفر از مديران و مسئولان بيمارستانهاي زير پوشش دانشگاه علوم پزشكي مشهد برگزار شد.
3027/1858/5132
۰ نفر