۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۴
کد خبر: 82095334
T T
۰ نفر

طلاق، عامل جدايي 25 درصد زوج هاي كردستاني

۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۴
کد خبر: 82095334
طلاق، عامل جدايي 25 درصد زوج هاي كردستاني

سنندج- ايرنا- كارشناسان مسايل اجتماعي طلاق را زمينه ساز بسياري از انحرافات و آسيب هاي اجتماعي در جامعه مي دانند و در همين راستا بر ازدواج آگاهانه و از روي شناخت تاكيد كرده اند.

به گزارش ايرنا بالا رفتن سن ازدواج و آمار طلاق و كاهش ازدواج و زاد و ولد يكي از دغدغه هاي امروز جامعه و خانواده ها است و حتي گريبانگير مسوولان كشور نيز شده است.
امروز طلاق معضل اساسي است كه آثار آن شالوده خانواده ها را مختل مي كند، تفاهم، پويايي، تشريك مساعي يكي از شاخصه هاي اعتلا در روابط زناشويي و روابط خانوادگي است اما در بسياري ازدواج ها معيارهاي ازدواج ناديده گرفته مي شود.
در نظر نگرفتن آموزش هاي مهارتي كارآمد قبل از ازدواج براي زنان، بي شك افزايش آمار طلاق را به همراه خواهد داشت در همين راستا راه اندازي مراكز مشاوره با حضور كارشناسان، روانشناسان و مددكاران مي تواند هدايتگر و كمك خوبي براي زوجيني باشد كه برغم تقاضاي طلاق هنوز راهي براي سازش و ادامه زندگي مشترك دارند.
مهمترين پيامد طلاق براي جامعه فروپاشي نهاد خانواده است و با از ميان رفتن خانواده انواع آسيب هاي اجتماعي به وقوع مي پيوندد اما آموزش و فرهنگسازي نقش مهمي در كاهش طلاق در جامعه دارد.
استان كردستان چند سال پيش از نظر افزايش آمار طلاق و تعداد طلاق در مقايسه با جمعيت سومين استان بود اما با تلاش هاي انجام شده در دولت يازدهم وضعيت اين استان اكنون به مراتب بهتر شده است هر چند وضعيت طلاق در شرايط نامناسبي است.
مديركل ثبت احوال استان كردستان در مورد امار طلاق در استان گفت: سال گذشته چهار هزار و 9 واقعه طلاق در استان به ثبت رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از آن 2.01 درصد افزايش داشته است.
محسن آقايي بيشترين آمار طلاق استان در سال گذشته را مربوط به شهرستان هاي كامياران، قروه و مريوان دانست و گفت: شهرستان هاي دهگلان، سروآباد و بانه كمترين نرخ ثبت طلاق را داشته اند.
وي بيشترين تركيب طلاق ثبت شده مردان در سال گذشته را مربوط به رده سني 25 تا 29 سال به تعداد هزار و 241 واقعه ذكر كرد و افزود: بيشترين طلاق ثبت شده زنان نيز در اين مدت در رده سني 20 تا 24 ساله با رقم هزار و 51 واقعه بوده است.
به گفته وي در سال گذشته به ازاي هر چهار واقعه ازدواج يك واقعه طلاق در استان رخ داده است.
كارشناسان معتقدند طلاق يك پديده چند بعدي است كه عوامل متعددي در بروز آن دخيل است و بررسي علل آن نيازمند بررسي عوامل مختلف است.
آنان منشا طلاق هاي امروز جامعه را متعدد مي دانند و از معضل اجتماعي و آمار روبه رشد طلاق در جامعه به سونامي طلاق نام مي برند.
دكتر احمد اماني مدير مركز مشاوره دانشگاه كردستان در اين ارتباط انسان را موجودي زيستي، رواني، اجتماعي، معنوي و اسطوره اي توصيف كرد و گفت: ازدواج از گهواره شروع مي شود و ويژگي هاي شخصيتي، صفات و منش فرد از دوران كودكي و نوجواني شكل مي گيرد.
اماني با بيان اينكه از نگاه روانشناختي طلاق ريشه در دوران كودكي و نوجواني افراد دارد گفت: فرد با تشكيل خانواده ، ميراث به ارث رسيده از خانواده خود را وارد زندگي زناشويي مي كند.
وي با اشاره به اينكه طلاق ريشه در دوران كودكي افراد دارد افزود: خودشناسي قبل از ازدواج نقش مهمي در شكل گيري ازدواج هاي آگاهانه، سالم و پايدار دارد.
مدير مركز مشاوره دانشگاه كردستان آموزش و مشاوره قبل از ازدواج، فراگيري مهارت هاي زندگي در دوران نامزدي و مشاوره هاي فردي را مهمترين راهكار ازدواج سالم، آگاهانه و پايدار عنوان كرد.
اما دولت از طريق دستگاه هايي مانند بهزيستي ، تلاش هاي خود را براي كاهش امار طلاق در جامعه افزايش داده است و با راه اندازي مراكز كنترل و پيشگيري طلاق به دنبال كاهش امار طلاق در كشور است.
معاون امور اجتماعي بهزيستي استان كردستان در مورد كارايي اين مراكز گفت: هشت مركز كنترل و پيشگيري طلاق در استان وجود دارد و در اين مراكز با اقدامات پيشگيرانه و مداخلات خانوادگي اين مراكز 30 تا 35 درصد اختلافات منجر به سازش و رفع كدورت مي شود.
محسن شجاعي دلايل اصلي طلاق را اعتياد، فقر مالي، دخالت اطرافيان، كمبود مهارت هاي زندگي زوجين دانست.
وي افزود: كارشناسان و روانشناسان در اين مراكز با ارايه مشاوره به زوجين از وقوع طلاق و از هم پاشيدگي خانواده ها پيشگيري مي كنند و منجر به سازش آنها مي شوند.
كارشناس مسايل اجتماعي اداره كل بهزيستي استان كردستان نيز گفت: مهمترين علل طلاق در سال هاي اوليه زندگي زوجين ناشي از فقر فرهنگي، نداشتن شناخت درست از همديگر، انتخاب نامناسب و تلقي نادرست آنها از ازدواج است.
فرهاد عزيزي 50 درصد طلاق ها در استان را ناشي از اعتياد و 50 درصد ديگر را ناشي را فرهنگي دانست و افزود: مهمترين علل طلاق در سال هاي اوليه زندگي زوجين ناشي از فقر فرهنگي، نداشتن شناخت درست از همديگر و انتخاب نامناسب است.
وي با اشاره به مراكز كنترل و پيشگيري طلاق استان گفت: كارگاه هاي آموزشي پيش از ازدواج از سوي سازمان بهزيستي در مناطق شهري و روستايي استان برگزار مي شود و سالانه هزارن نفر از جوانان شيوه هاي چگونگي آشنايي زوجين، چگونگي انتخاب همسر و مهارت هاي زندگي را فرا مي گيرند.
به گفته وي مراكز كنترل و پيشگيري بهزيستي 30 درصد پرونده هايي كه جهت درخواست طلاق به دادگاه ارجاع مي شود را كاهش مي دهد.
براساس آمار ثبت احوال، در سال گذشته 163 هزار و 765 واقعه طلاق در كشور به ثبت رسيده است كه اين آمار در سال 93 حدود 163 هزار و 569 مورد بوده است.
7352/1904
گزارش از شيوا اردلان منش
۰ نفر