۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۳۱
کد خبر: 82095969
T T
۰ نفر

خطرهای نهفته در شهربازی های لرستان را جدی بگیریم

۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۳۱
کد خبر: 82095969
خطرهای نهفته در شهربازی های لرستان را جدی بگیریم

خرم آباد - ایرنا - در حالی كه استقبال از پارك ها، شهربازی ها و مجموعه های تفریحی همزمان با فرا رسیدن فصل تابستان افزایش می یابد ضروری است مسئولان به ایمنی وسایل بازی توجه مضاعفی كنند تا برخی اتفاق های تلخ سال های گذشته تكرار نشود.

به گزارش ایرنا بی توجهی به موضوع استانداردسازی لوازم و تجهیزات بازی و سرگرمی در شهربازی ها و مكان های تفریحی به عنوان یك تهدید می تواند موجب بروز حوادث ناگواری برای استفاده كنندگان شود.
در تابستان ها كه مهدها، مدارس و حتی دانشگاهها تعطیل هستند، خیل عظیم خانواده ها و جوانان شب ها برای تفریح و سرگرم شدن، راهی شهربازی ها می شوند و شاید یكی از دلایل استقبال روز افزون خانواده ها برای حضور در شهربازی ها، اطمینان آنها از استاندارد بودن تجهیزات و تامین ایمنی استفاده كنندگان است.
در همین حال، برخی كم توجهی ها از جانب متولیان و صاحبان این مراكز به موضوع مهم بكار گیری تجهیزات مناسب و استاندارد و كیفی سازی لوازم تفریحی و بازی موجود دراین مراكز، تهدیدی برای خانواده ها در هنگام حضور در شهربازی ها و استفاده كودكان و نوجوانان از وسایل بازی می شود.
درصورت نداشتن معیارهای استاندارد و كیفی در استفاده و بكارگیری لوازم و تجهیزات بازی و سرگرمی در شهربازی ها، می توان گفت مردم در هر سنی با حضور در برخی شهربازی ها، بازی با ارابه های مرگ را تجربه می كنند.
البته شكل و ظاهر برخی وسایل بازی در شهربازی ها به واقع نمایانگر خطرات این وسایل است، اما افراد به ویژه كودكان و نوجوانان چنان غرق در هیجان ناشی از استفاده از این لوازم تفریحی هستند كه توجه به موارد ایمنی و استاندارد بودن این وسایل را كمتر مورد توجه قرار می دهند و از حضور در این مكان ها و هورا كشیدن در این ارابه ها، لذت می برند.
تهران، شاهین شهر، تبریز، اهواز، گناباد و اردبیل در سال های اخیر شاهد حوادث تلخی در شهربازی های خود بوده اند، حوادثی كه شیرینی تفریح و هیجان را به حسرتی همیشگی تبدیل كرده است.
تركیدن سرسره بادی و پرتاب كودكان، افتادن از دستگاه سقوط آزاد به علت قطعی برق، افتادن از دستگاه چرخ و فلك، سقوط سفینه فضایی و شكستن محور رنجر و سقوط ترن از جمله حوادثی بود كه منجر شد بازی با مرگ در شهربازی های ایران رقم بخورد.
در لرستان نیز همانند سایر نقاط كشور، مراجعه به شهربازی ها با فرارسیدن فصل تابستان افزایش یافته كه ضروری است مسئولان مربوطه برای پیشگیری از بروز حوادث ناگوار و جبران نشدنی توجه ویژه ای به این مهم داشته باشند.

***قدمت 30 ساله شهربازی های خرم آباد
مدیرعامل سازمان پارك ها و فضای سبز شهرداری خرم آباد گفت: در حال حاضر سه مجموعه شهربازی در این شهر وجود دارد كه قدمت آنها به 30 تا 40 سال می رسد.
سعید اسداللهی افزود: مجموعه تفریحی خردسالان در پارك معلم و شهربازی كیو در حال حاضر فعال بوده و مجموعه تفریحی پارك دانشجو به دلیل نداشتن استانداردهای لازم تعطیل شده است.
وی موضوع اصلی شهربازی های كشور و استان را ضرورت اخذ استانداردهای لازم برشمرد و ادامه داد: در قرارداد شهرداری با بهره بردار شهربازی ها ، بندی به عنوان ضرورت اخذ استاندارد وسایل بازی قید شده است.
مدیرعامل سازمان پارك ها و فضای سبز شهرداری خرم آباد گفت: پس از این اداره استاندارد وظیفه نظارت و ارزیابی بر وسایل شهربازی را داشته و باید در صورت نبود استاندادرهای لازم از صدور گواهی های مربوطه جلوگیری كند.
اسداللهی همچنین افزود: متاسفانه نظارت و ارزیابی وسایل شهربازی توسط اداره استاندارد برون سپاری و به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی با بیان اینكه در برخی مواقع بخش خصوصی از مجموعه های شهربازی بازدید نمی كند، اظهار كرد: در بعضی موارد، بخش خصوصی طرف قرارداد در خرم آباد حضور نداشته و بدون بازدید و بر اساس تماس تلفنی بهره بردار، نسبت به تایید و یا عدم تایید استاندارد وسایل شهربازی اقدام می كند.
مدیرعامل سازمان پارك ها و فضای سبز شهرداری خرم آباد گفت: هر دستگاه تنها برای یكسال استانداردسازی شده و باید كشیك های رسیدگی و بازرسی از وسایل به صورت ماهانه برقرار شود.

***وجود بیش از 40 مركز تفریحی و بازی در لرستان
مدیركل استاندارد لرستان نیز گفت: در حال حاضر بیش از 40 مركز تفریحی شامل شهربازی، پارك و زمین بازی در استان وجود دارد كه اطلاعات تمام آنها در سامانه مراكز تفریحی ثبت شده است.
مرضیه قنبریان اضافه كرد: تمامی مراكز شهربازی و تفریحی سال گذشته توسط شركت های تایید صلاحیت، بازرسی شده كه گزارش ها نشان داد بیش از 90 درصد فاقد مجوزهای استاندارد بوده و یا حتی صاحبان آنها با این مقوله آشنا نیستند.
وی افزود: در این راستا با اطلاع رسانی مناسب و برگزاری جلسات متعدد با حضور رابطان شهرداری ها، بسترهای لازم برای استانداردسازی فضای های بازی فراهم شد.

***40 درصد فضاها و تجهیزات شهربازی ها استاندارد شد
قنبریان ادامه داد: با اقدامات انجام شده 40 درصد مجموعه های شهربازی و فضاهای بازی استاندارد شده و استاندارد سازی مابقی نیز در مراحل پایانی است كه انتظار می رود تا پایان امسال انجام شود.
مدیركل استاندارد لرستان گفت: همكاری شهرداری ها در خصوص استاندارد سازی شهربازی ها بسیار مهم بوده كه در این راستا شهرداری بروجرد عملكرد بسیار مطلوبی دارد.
قنبریان خواستار همكاری بیش از پیش شهرداری خرم آباد در این زمینه شد و اظهار كرد: در مجموع هشت شهربازی در استان وجود دارد.
وی گفت: پارك های بازی سطح استان نیز كه وسایل منفرد و یا چندگانه دارند متعلق به بهره برداران بوده كه حدود 50 درصد آنها استانداردهای لازم را دریافت كرده و یا در حال دریافت هستند.
وی افزود: در خصوص زمین های بازی، وسایل تفریحی و بدنسازی پارك ها نیز اعلام نقص شده كه در این راستا بسیاری از وسایل فلزی و غیراستاندارد جمع آوری و توسط وسیله های پلی اتیلن جایگزین شده است.

***ضرورت اصلاح فرآیند انعقاد قرارداد شهرداری با بهره برداران
مدیر كل استاندارد لرستان تاكید كرد: در صورت همكاری و حمایت شهرداران، اجرای توصیه های قانونی و اصلاح فرآیند انعقاد قرارداد با بهره برداران ، انتظار می رود تا پایان امسال تمامی شهربازی های استان استاندارد سازی شود.
قنبریان همچنین در خصوص عدم حضور شركت های ناظر بر استاندارد شهربازی ها در استان گفت: این شركت ها انحصاری بوده و در تمام كشور فعالیت می كنند.
مدیركل استاندارد لرستان ادامه داد: بازرس های دوره ای و ادواری از شهربازی ها هر سه ماه یكبار انجام می شود و اعتبار مجوز استاندارد نیز به مدت یكسال خواهد بود.
به هرحال در وضعیت كنونی شهرداری تا حدودی استاندارد را به كم كاری و سوری بودن بازرسی ها متهم كرده و استاندارد نیز معتقد است در تنظیم قراردادهای ثبت شده در شهرداری ها توجهی به استاندارد سازی نشده و این نهاد باید همكاری بیشتری داشته باشد.
باید دقت داشت در پاسكاری نهاد ها و مسئولان، سلامت مردم به ویژه كودكان و نوجوانان در خطر بود، خطری كه هم اكنون 60 درصد وسایل شهربازی ها در دل خود نهفته دارند.
6060/7269/6001
۰ نفر