۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۱۰
کد خبر: 82097915
T T
۰ نفر

اختصاص 100ميليارد ريال براي لايروبي خليج گرگان

۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۱۰
کد خبر: 82097915
اختصاص 100ميليارد ريال براي لايروبي خليج گرگان

گرگان - ايرنا- مديركل محيط زيست گلستان گفت: كانال هاي خزيني و چپ اوغلي به عنوان تنها آبريزهاي خليج گرگان با اعتبار 100ميليارد ريال و با هدف جلوگيري از نابودي اين خليج ، لايروبي مي شود.

به گزارش ايرنا ، اسماعيل مهاجر روز چهارشنبه در آستانه فرا رسيدن هفته محيط زيست در نشستي با رسانه هاي گلستان اضافه كرد: در سفر هفته گذشته معاون رييس جمهوري و رييس سازمان برنامه و بودجه به گلستان، با پرداخت 50 ميلياردريال براي آغاز اين طرح موافقت شد كه اميدواريم با اجراي زودهنگام طرح، از وارد شدن و تخريب هر چه بيشتر اين خليج جلوگيري شود.
وي بيان كرد: مابقي اعتبار براي لايروبي اين كانال ها با بهره گرفتن كامل از توانمندي هاي استان در ابعاد ملي و استاني تامين خواهد شد.
مديركل حفاظت محيط زيست گلستان افزود: كانال چپ اوغلي به عرض 3 متر و طول 4 كيلومتر و كانال خزيني به عرض 3 متر و طول 2.5 كيلومتر با اجراي اين طرح لايروبي و مسيرهاي ورود و خروج آب به اين خليج هموار خواهد شد.
مهاجر بيان كرد: تغييرات اقليمي و خشكسالي مداوم سال هاي اخير ،تاثير مخربي بر خليج گرگان گذاشت و آب موجود در آن را تا حد زيادي كاهش داد.
وي اضافه كرد: مسدود شدن ورودي آب از كانال خزيني به دليل افزايش رسوبات ، موجب پسروي فراوان آب خليج تا حدود 10متر شده است.
مديركل حفاظت محيط زيست گلستان گفت: بخش هاي زيادي از خليج گرگان، محل زادآوري و تخم ريزي گونه مختلف جانوران و پرندگان است كه بي توجهي به سرنوشت اين خليج ، علاوه بر احتمال تكرار داستان درياچه اروميه ، آسيب هاي جدي به اكوسيستم منطقه نيز وارد خواهد كرد.
وي بيان كرد: در صورت ادامه خشكي خليج گرگان، بخش هاي زيادي از ظرفيت گردشگري احداث شده در ساحل غرب استان بدون استفاده شده و آسيب جدي به صنعت گردشگري اين مناطق وارد خواهد شد.
مهاجر افزود: وارد شدن انواع فاضلاب به اين خليج ديگر چالش جدي محيط زيست گلستان است كه تلاش مي كنيم با افزايش نظارت ها و بازرسي ها ، از بيشتر شدن دامنه آن جلوگيري كنيم.
مديركل حفاظت محيط زيست گلستان گفت: كميته نجات خليج گرگان در استان تشكيل شد كه اميدواريم با انديشيدن تمهيدات مناسب و اجراي برنامه هاي كوتاه ، ميان مدت و بلند مدت و تخصيص به موقع اعتبارات مورد نياز ، شاهد خروج خليج گرگان از بحران گرفتار شده باشيم.
مهاجر در ادامه بروز آتش سوزي هاي متوالي در فصل گرما را يكي ديگر از مشكلات محيط زيست گلستان دانست و گفت: كمبود نيرو و امكانات، از جمله نارسايي هاي جدي براي عكس العمل به موقع و خاموش كردن آتش سوزي جنگل ها است.
وي اضافه كرد: علاوه بر گردشگران كه با خاموش نكردن آتش پس از پايان تفريحات ، زمينه ساز بروز آتش سوزي در جنگل مي شوند ،برخي كشاورزان هم با بي توجهي در افزايش آمار حريق جنگل ها نقش دارند.
به گفته وي برخي از كشاورزان استان پسماندهاي كشاورزي زمين هاي خود را پس از برداشت محصول آتش مي زنند و با اقدام خود علاوه بر ضرر رساندن به خاك، جنگل هاي حاشيه زمين هاي خود را نيز دچار حريق مي كنند.
مهاجر گفت: پارسال ده ها هكتار از جنگل هاي بكر هيركاني به واسطه همين رفتارهاي بي خردانه دچار حريق و نابودي كامل شد.
وي بيان كرد: همه استان هاي شمالي برخوردار از جنگل با اين مشكل دست و پنجه نرم مي كنند كه براي برخورداري از آمادگي كامل به هنگام حوادث ،مانور اطفا حريق در جنگل با شركت استان هاي گلستان ، مازندران ، گيلان و خراسان شمالي ،24 تيرماه به ميزباني گلستان برگزار خواهد شد.
وي تغيير كاربري اراضي كشاورزي به باغ و ويلا را ديگر چالش محيط زيست گلستان دانست و گفت: اين ميراث نامبارك از مديريت هاي گذشته به ما رسيده است كه تلاش مي كنيم با همكاري دستگاه قضايي، مانع ازتضييع حقوق بيت المال شويم.
مهاجر به اهتمام دولت در اجراي مصوبات سفر استاني به گلستان نيز اشاره كرد و گفت: اجراي طرح هاي گردشگري در آشوراده تنها جزيره ايراني خزر به عنوان يكي از مطالبات جدي مردم گلستان كه در هيات دولت به تصويب رسيده است و به زودي اجرايي مي شود.
وي به تغيير مسير جاده پارك ملي گلستان اشاره كرد و گفت: با مشاركت سرمايه گذاران خارجي، اجراي اين طرح با عنوان بزرگراه نوكنده - آشخانه از سال آينده آغاز مي شود.
مهاجر افزود: با ساخت جاده جديد ، مسير كنوني پارك ملي گلستان به عنوان يكي از جاذبه هاي اكوتوريسم در راستاي جذب هر چه بيشتر گردشگران مورد استفاده قرار خواهد گرفت .
وي به جلوگيري از انتقال آب زرين گل به شاهرود نيز اشاره كرد و گفت: آغاز غيرعلمي اين طرح ، علاوه بر هزينه زياد ، خسارت هاي فراواني به محيط زيست وارد كرد كه پس از انجام شكايت به مراجع قضايي ، از ادامه اجراي طرح جلوگيري و مانع تكميل آن شديم.
مهاجر به برنامه هاي هفته محيط زيست در استان اشاره كرد و افزود: در اين هفته و با مشاركت فعال شهرستان ها بيش از 80 برنامه مانند پاكسازي طبيعت ، معاينه فني خودروها ، برگزاري همايش شهروند دوستدار محيط زيست ، ديدار با خانواده شهدا و جلسه هم انديشي بررسي چالش هاي زيست محيطي استان برگزار خواهد شد.
3091/1648 /1596
۰ نفر