۱۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۰۶
کد خبر: 82098694
T T
۰ نفر

توليد سوخت از دي اكسيد كربن موجود در اتمسفر

۱۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۰۶
کد خبر: 82098694
توليد سوخت از دي اكسيد كربن موجود در اتمسفر

تهران- ايرنا- يك شركت سوييسي در حال راه اندازي اولين نمونه تجاري كارخانه اي است كه قرار است گاز دي اكسيد كربن را مستقيما از جو زمين جذب كرده و با انجام عملياتي، آن را به يك محصول تجاري تبديل كند.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از ساينس، اغلب راهبردهاي فعلي به دنبال راهكارهايي براي كاهش توليد گازهاي گلخانه اي از طريق كاهش مصرف سوخت هاي فسيلي يا توليد انرژي پاك هستند. اما هنوز براي رهايي از گازهاي گلخانه اي كه در اثر فعاليت هاي صنعتي و مصرف سوخت هاي فسيلي تاكنون در جو كره زمين انباشته شده، راهكار مناسب و كاربردي ارايه نشده است.
فناوري هاي جذب و ذخيره كربن، فناوري هاي نسبتا جديدي هستند كه با هدف جذب مستقيم آلودگي از هواي زمين، ايجاد شده اند.
شركتي سوييسي به نام Climeworks در حال راه اندازي اولين نمونه تجاري از اين فناوري ها در قالب يك كارخانه واقع در زوريخ است. قرار است اين كارخانه گاز دي اكسيد كربن را مستقيما از جو زمين جذب كرده و با انجام عملياتي، آن را به يك محصول تجاري تبديل كند. براي اين منظور، هوا از طريق مكش وارد دستگاه هايي مي شود كه مجهز به نوعي فيلتر اسفنج مانند هستند. اين فيلترها به تركيبات شيميايي آمونياك آغشته شده اند و گاز دي اكسيد كربن را به دام مي اندازند. سپس اين گاز از طريق گرمايش، از درون فيلترها استخراج مي شود.
اين كارخانه ظرفيت استخراج روزانه 2 تا 3 تن دي اكسيد كربن را از اتمسفر دارد. با وجود اين كه به نظر مي رسد اين كارخانه ظرفيت بالايي دارد، اما ظرفيت سالانه آن معادل دي اكسيد كربن توليد شده توسط 200 دستگاه خودرو (معادل 900 تن دي اكسيد كربن) است. لازم به يادآوري است كه سالانه 40 ميليارد تن گاز دي اكسيد كربن در اثر فعاليت هاي انسان به اتمسفر كره زمين وارد مي شود.
هدف اين كارخانه، فروش گاز دي اكسيد كربن به اشخاص ثالث از جمله گلخانه ها و شركت هاي توليد نوشابه است.
براي اين كه پاكسازي جو از دي اكسيد كربن به روش شركت Climeworks تاثير مناسبي داشته باشد، بايد اين كار در مقياس وسيع انجام شود و براي اين منظور بايد هزينه آن كاهش يابد. در حال حاضر هزينه استخراج هر تن گاز دي اكسيد كربن از جو معادل 600 دلار است كه مبلغ نسبتا زيادي است، بنابر اين چاره اي نيست جز اينكه منتظر راه اندازي كارخانه در ماه سپتامبر بمانيم تا عملكرد اين نمونه اوليه از فناوري پاك سازي محيط زيست و پيامدهاي آن را در عمل ببينيم.
علمي (6) ** 9259**2017
۰ نفر