۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۰۶
کد خبر: 82102226
T T
۰ نفر
يافتن ردپايي از صنعت دستي قديمي چلنگري در مازندران

ساري - ايرنا - معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري مازندران از يافتن و شناسايي افرادي فعال در رشته صنايع دستي قديمي چلنگري در استان خبرداد .

رحيم موسوي ساروي روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: پيش از شناسايي اين افراد اين تصور وجود داشت كه اين رشته در مازندران ازبين رفته است .
وي اظهار داشت : تلاش براي شناسايي رشته هاي قديمي صنايع دستي توسط ميراث فرهنگي مازندران باعث شد تا به صورت اتفاقي تعدادي خانوار ساكن در قائمشهر كه در رشته چلنگري فعاليت مي كنند ، شناسايي شوند .
وي ادامه داد : اعضاي پنج خانوار ساكن در روستايي در منطقه چمازكتي قائمشهر به سبك و شيوه گذشته و با كوره و ابزار سنتي ، به فعاليت در اين رشته صنايع دستي مشغول هستند .
معاون اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري مازندران اظهارداشت : اين خانواده هاي چلنگر با توليد ابزار و وسايل آهني ، بازار فروش محصولات خود را در منطقه دارند .
وي از چلنگري به عنوان رشته صنايع دستي قديمي نام برد كه در گذشته افرادي در تمامي نقاط استان به اين صنعت مشغول بودند. موسوي سبك زندگي و شغل مردم مازندران كه غالبا كشاورزي بود را عاملي تاثير گذار براي رونق چلنگري در اين استان برشمرد و ادامه داد : مازني ها براي كشاورزي به ابزار فلزي همچون داس نياز داشتند .
وي گفت : به دليل گسترش ابزار مكانيزه كشاورزي و نبودنياز به استفاده از ابزار سنتي كشاورزي ، رشته چلنگري هم رو به افول رفت .
به گفته معاون اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري مازندران با شناسايي اين آخرين بازماندگان رشته چلنگري تلاش مي شود تا علاوه بر انجام كار تحقيقاتي و پژوهشي و ثبت شيوه فعاليت آنان به صورت فيلم و عكس ، حمايت هايي براي حفظ و احياي اين رشته صنايع دستي اعمال شود .
چلنگري ، نوعي آهنگري محلي است كه در آن اشياء سبك وزن مانند ميخ طويله ، ميخ سركج ، داس ، انبر ، سيخ ، سه پايه ، منقل ، نعل اسب و جوالدوز ساخته مي شد .
براي انجام كار چلنگري فلز بريده شده يا قطع شده به شكل موردنظر را در كوره نهاده تا داغ و كمي نرم شود و سپس تكه آهن را با انبر گرفته و روي سندان مي گذارند و با چكش روي آن مي كوبند تا شكل افزار مورد نظر را بگيرد .
در صورت لزوم بارها تكه ي فلز را در كوره مي نهند تا دوباره نرم شده و روي آن مي كوبند تا بالاخره به شكل مورد نظر و دلخواه در بيايد .
2096/1899