۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۰۹
کد خبر: 82104234
T T
۰ نفر

نخستین همایش ملی اسطوره ها در سیستان برگزار می شود

۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۰۹
کد خبر: 82104234
نخستین همایش ملی اسطوره ها در سیستان برگزار می شود

زاهدان- ایرنا- مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: نخستین همایش ملی اسطوره ها بدلیل ظرفیت بالای منطقه سیستان در زمستان سال جاری برگزار می شود.

به گزارش ایرنا كامبیز مشتاق گوهری روز سه شنبه در نشست انجمن میراث فرهنگی در سرسرای فرمانداری زابل افزود: مناطق اسطوره ای سیستان شناسایی و معرفی شوند تا گردشگران و شاهنامه خوانان در حاشیه این همایش از آنجا بازدید داشته باشند.
وی اظهار داشت: نخستین سفر مفاخر و شاهنامه خوانان منطقه سیستان به مزار یعقوب لیث در شهریور ماه سال جاری انجام می شود و این افراد از ابتدای مسیر سفر یعقوب لیث از منطقه سیستان به دزفول را به وسیله اتوبوس طی می كنند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بر تاثیرگذاری انجمن های میراث فرهنگی در سیستان وبلوچستان تاكید كرد و گفت: اعضای این انجمن را مسوولان سیاسی، فرهنگی و دوستداران میراث فرهنگی تشكیل می دهند به طوری كه شخصیت حقوقی و حقیقی این انجمن باعث بقای آن می شود.
وی از برگزاری كارگاه آموزشی میراث فرهنگی ویژه دهیاران منطقه سیستان خبرداد و گفت: این كارگاه با هدف آشنایی دهیاران با اقدامات باستان شناسی، مرمت و گردشگری برگزار می شود.
مشتاق گوهری ادامه داد: این كارگاه ها در حفظ آثار میراث فرهنگی از سوی دهیاران كمك زیادی می كند.
وی از تدوین كتابچه اطلس فرهنگی برای سیستان و بلوچستان خبرداد و گفت: كتابچه اطلس گردشگری منطقه سیستان و منطقه بلوچستان بر اساس تحقیقات و پژوهش ها تدوین می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زابل نیز امضا تفاهم نامه میان این اداره و حفاظت محیط زیست زابل برای همكاری های دو جانبه، برگزاری دوره های ضمن خدمت فرهنگیان در حوزه میراث فرهنگی و كارگاههای توجیهی دهیاران را از جمله اقدامات میراث فرهنگی ذكر كرد.
رضا كیخواه آریا افزود: ساختمان ایران گردی و جهان گردی زابل به زودی افتتاح و كلاس های صنایع دستی و هنرهای سنتی در آن برگزار می شود.
در این نشست احكام اعضای انجمن میراث فرهنگی زابل كه از سوی استاندار سیستان وبلوچستان و رییس انجمن میراث فرهنگی استان امضا شده بود توسط مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان وبلوچستان اعطا شد.
7317/6081