۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۳۷
کد خبر: 82104629
T T
۰ نفر
قرارداد افزایش تولید برق از سد «كجكی» بر روی رودخانه هیرمند  افغانستان امضاء شد

كابل - ایرنا - قرارداد افزایش تولید برق از سد كجكی بر روی رودخانه هیرمند استان هلمند افغانستان روز سه شنبه میان وزارت انرژی و آب افغانستان و یك شركت تركی - امریكایی به امضاء رسید.

به گزارش ایرنا، این قرارداد را «علی احمد عثمانی» وزیر انرژی و آب افغانستان و «سلیمان سیلیو» رئیس هیات مدیره شركت تركی – امریكائی موسوم به كمپانی 77 در حضور «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان، امضاء كردند.
این قرارداد امكان نصب چهار توربین، هر یك با ظرفیت تولید 25 مگاوات برق را فراهم می كند و قرار است مجموع تولید برق از سد كجكی را تا سه سال آینده به 151 مگاوات افزایش دهد. در حال حاضر یك توربین برق بر روی سد كجكی نصب شده است كه 18 مگاوات برق تولید می كند.
«همایون قیومی» مشاور ارشد رئیس جمهوری افغانستان هنگام امضای این قرارداد گفت كه با تكمیل فاز اول سد كجكی، 51 مگاوات برق برای هلمند و قندهار تولید خواهد شد و این میزان برق در پایان فاز دوم، به 100 مگاوات خواهد رسید.
با بهره برداری از فازهای اول و دوم افزایش ظرفیت تولید برق از سد كجكی بر روی روخانه هریرود در استان هلمند، نیازمندی های برق استان های هلمند و قندهار تامین خواهد شد.
وزیر انرژی و اب افغانستان نیز پس از امضای این سند گفت كه زمینه و بستر لازم برای سرمایه گذاری شركت های خصوصی در بخش انرژی افغانستان فراهم شده است و علاوه بر وجود بسترهای حقوقی، حكومت وحدت ملی نیز از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بخش حمایت می كند.
سلیمان سیلیو رئیس هیات مدیره شركت تركی – امریكائی 77 در این مراسم تصریح كرد كه این قرارداد تنها در افزایش تولید برق محدود نخواهد شد و ما ظرفیت ذخیره سازی آب در سد كجكی را برای توسعه آبیاری زمین های كشاورزی این منطقه، افزایش خواهیم داد.
این شركت قرار است 170 میلیون دلار برای افزایش ذخیره اب سد كجكی بر روی رودخانه هیرمند و توسعه ظرفیت تولید برق از این سد سرمایه گذاری كند.
ابتدای این هفته نیز سد «دوستی» هند و افغانستان در استان هرات بر روی رودخانه هیرمند به بهره برداری رسید. این سد به عنوان بزرگترین سد برق آبی افغانستان با هزینه ای معادل حدود 300 میلیون دلار توسط هند ساخته شد.
اساق**1610**1565