۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۰۰
کد خبر: 82113204
T T
۰ نفر
سكونتگاههاي غيررسمي حاشيه شهرهاي كهگيلويه وبويراحمد نيازمند ساماندهي

گچساران - ايرنا - سكونتگاه هاي غير رسمي اطراف شهرهاي كهگيلويه و بويراحمد نيازمند تدبير براي ساماندهي است.

به گزارش خبرنگار ايرنا،كارشناسان سيماي نازيباي شهرها، احداث واحدهاي مسكوني غيرايمن، تهديد جان ساكنان، افزايش مشاغل كاذب ،كاهش توليد و دشواري هاي سكونت در حاشيه شهرها كه از زيرساخت هاي رفاهي كمي برخوردار هستند را از پيامدهاي افزايش روز افزون سكونت در حاشيه شهرها مي دانند.
اين كارشناسان نبود مديريت يكپارچه در شهرها،قديمي بودن طرح تفضيلي مناطق شهري،طولاني بودن روند اجراي كميسيون ماده 100 و جلوتر بودن ساخت و سازهاي غيرمجاز از روند قانوني را از چالش هاي پيش روي مسئولان براي رفع اين معضل ذكر مي كنند.
براساس آمار بيش از 100 هزار نفر هم اكنون در سكونتگاه هاي غير رسمي اين استان زندگي مي كنند.
يكي از ساكنان منطقه مادوان در حاشيه شهر ياسوج گفت: به دليل ارزان بودن قيمت زمين در منطقه خانه ساخته ام اما با مهاجرت از روستا به اين منطقه امكان كشاورزي را از دست داده ام و به كارگري مشغول هستم.
خداداد محمدي افزود: اين منطقه از زيرساخت هاي رفاهي مناسبي مانند فضاي سبز، خيابان،جدول كشي و معابر استاندارد برخوردار نيست.
وي از مسئولان خواست براي افزايش خدمات رفاهي مناطق حاشيه شهرها تلاش كنند.
يكي از ساكنان حاشيه شهر دوگنبدان در محله پربالي گفت: سال ها پيش از يكي از روستاهاي دور دست به شهر آمدم اما اكنون امكانات موجود در مناطق روستايي بيشتر از اين منطقه است.
طاهره كريمي با اشاره به اين كه بسياري از واحدهاي مسكوني اين منطقه با گچ و سنگ ساخته شده و بيش از چهار دهه قدمت دارد، افزود: غيرايمن بودن ساختمان ها،وجود پله هاي زياد، نبود معابر استاندارد، جدول كشي هاي فرسوده زندگي در بافت فرسوده حاشيه شهر دوگنبدان را بسيار دشوار كرده است.
شهردار شهر دوگنبدان گفت:تهديدزا بودن بافت فرسوده حاشيه اين شهر جدي است.
اردلان زينل زاده افزود: 32درصد از جمعيت 100هزار نفري شهردوگنبدان در هشت درصد مساحت اين شهر ساكن هستند كه اين امر نيازمند مشاركت جدي مردم براي نوسازي است.
وي با اشاره به غيرمقاوم بودن، پلكاني و معابر كم عرض كه گاهي كمتر از نيم متر است، بيان كرد: در صورت بروز زلزله يا بارندگي شديد واحدهاي مسكوني بالادست بر روي واحدهاي پايين دست فروخواهد ريخت كه اين امر فاجعه انساني را در پي خواهد داشت.
شهردار دوگنبدان گفت: عقب نشني واحدهاي مسكوني براساس طرح تفضيلي در طرح احياي بافت فرسوده اين شهر هم به لحاظ تسهيل عبور و مرور و هم براي زيباسازي شهر بسيار اثربخش خواهد بود.
زينل زاده افزود: پيش بيني هاي لازم براي فضاسازي جهت ساخت پاركينگ، فضاي سبز،پارك كودك و نوعي وحدت رويه در ساخت واحدهاي مسكوني در طرح احياي بافت فرسوده انجام شده است.
وي اظهار كرد:با توجه به مساحت كم واحدهاي مسكوني و عقب نشيني هايي كه براي بازگشايي معابر در نظر گرفته شده تسهيلات بانكي در نظر گرفته شده پاسخگوي هزينه مورد نياز مالكان براي ساخت و ساز خواهد بود.
وي با اشاره به ساختمان غيرايمن واحدهاي مسكوني بافت فرسوده با عمر 20 تا 50 ساله تصريح كرد: اين نوع سرپناه ها با توجه به قرار داشتن منطقه بر روي گسل زلزله مي تواند فاجعه آفرين باشد.
شهردار دوگنبدان با اشاره به زمان دار بودن بهره گيري از مشوق هاي ساماندهي بافت فرسوده، از شهروندان خواست براي نوسازي واحدهاي مسكوني خود هر چه زودتر به دفاتر بافت فرسوده شهري مستقر در محله ها مراجعه كنند.
فرماندار گچساران هم گفت: ساماندهي بافت فرسوده حاشيه شهر دوگنبدان نيازمند مشاركت جدي مردم است.
عبدالرحيم رحيمي با اشاره به اين كه از شهريور سال گذشته اين طرح شروع شده افزود:تاكنون تنها 400 مالك واحدهاي مسكوني حاشيه شهر دوگنبدان براي نوسازي و تخريب تشكيل پرونده داده اند.
وي ابراز كرد:طرح احياي بافت فرسوده شهر دوگنبدان در دو بخش جابه جايي و نوسازي واحدهاي مسكوني با مشوق هاي خوب خدماتي و تسهيلات بانكي در حال اجراست.
وي اظهار كرد: پرداخت 300 ميليون ريال تسهيلات با نرخ چهار درصد و دوره بازپرداخت 15 ساله، 60ميليون ريال وام بلاعوض و 50 ميليون ريال تسهيلات قرض الحسنه بانكي وديعه مسكن براي تامين مسكن در زمان تخريب و بازسازي از مهمترين حمايت هاي دولت در طرح احياي بافت فرسوده اين شهر است.
وي اظهار كرد: انجام عمليات تخريب،تهيه نقشه ساختمان و صدور پروانه ساخت، نظارت برساخت و ساز و هزينه انشعاب هاي آب ،برق و گاز به صورت رايگان از ديگر حمايت هاي دولت براي بازسازي بافت فرسوده شهر دوگنبدان است.
فرماندار گچساران تصريح كرد: اين تسهيلات در شهريور سال 94 تصويب شده و مهلت جذب آن تا پايان سال 95 است.
وي افزود: بيش از چهار هزار واحد مسكوني در بافت فرسوده دوگنبدان وجود دارد.
رئيس اداره عمران و بهسازي شهري استان كهگيلويه و بويراحمد گفت: 600 هكتار بافت فرسوده در حاشيه شهرهاي دوگنبدان، ياسوج و دهدشت وجود دارد.
روح الله دهيم خوب افزود: از اين ميزان بيش از 320 هكتار آن در شهرهاي دوگنبدان و دهدشت است.
وي اظهار كرد: پرداخت تسهيلات بانكي 300 ميليون ريالي با دو سال دوره تنفس و كارمزد پايين از برنامه هاي دولت براي بازسازي بافت هاي فرسوده در كهگيلويه و بويراحمد است.
دهيم خوب بيان كرد: براساس مطالعات ميداني زيرساخت هاي بافت فرسوده حاشيه شهرهاي اين استان مانند فضاهاي آموزشي و ورزشي ضعيف است.
مديرعامل نظام مهندسي كهگيلويه و بويراحمد گفت: ساخت و ساز بيشتر از پروانه معضل مهم ساختمان سازي در اين استان است كه نفس شهرها را به شماره انداخته است.
دانشي افزود: ساخت و سازهاي غيرمجاز افزون بر معضلات اجتماعي باعث غيرمقاوم بودن ساختمان شده است زيرا به دليل ضعف نظارت عناصر ساختمان در آن به خوبي رعايت نمي شود.
وي استاندارد اشتغال زمين در ساخت و ساز را 60درصد بيان كرد و گفت: ساخت و ساز بيشتر از اين ميزان خلاف قانون است.
معاون عمراني استاندار كهگيلويه و بويراحمد روند افزايشي ساخت وسازهاي غيرمجاز در شهرهاي 17گانه اين استان را از چالش هاي مهم در حوزه عمران شهري اين استان ذكر كرد.
پژمان نيك اقبالي افزود: سكونتگاه هاي غيررسمي و ساختمان هاي غيرمجاز بخش قابل توجهي از سازه هاي شهرهاي استان به ويژه در ياسوج را شامل مي شود.
وي با بيان اينكه ارائه خدمات از سوي دستگاه هاي خدمات رسان به ساكنان اين مناطق نيز خود به معضلي مضاعف براي متوليان امر تبديل شده، اظهار كرد: يكي از اولويت هاي مهم در سال جاري مقابله جدي با اين گونه ساخت و سازهاي غيرمجاز و خارج از ضوابط شهرسازي است.
وي فقدان طرح هاي جامع و تفضيلي جديد را از مهمترين عوامل مهم در بروز بسياري از معضلات شهري از جمله ساخت و سازهاي غيرمجاز در سطح شهرهاي استان دانست.
معاون عمراني استاندار كهگيلويه وبويراحمد تاكيد كرد: بازنگري طرح هاي جامع و تفضيلي شهرهاي 17 گانه اين استان در آينده نزديك به اتمام مي رسد.
نيك اقبالي افزود: تصاوير هوايي از شهرهاي مختلف استان در اين راستا نيز گرفته شده است.
وي فعال شدن كميسيون ماده 100و 99 براي مقابله جدي با ساخت و سازهاي غيرمجاز در سطح شهرها و روستاهاي اين استان را نيز از جمله فاكتورها و راهكارهاي مهم براي كاهش تخلفات و مقابله جدي با ساخت وسازهاي غيرمجاز دانست.
وي بيان كرد: رعايت نكردن اصول و ضوابط فني و اجرايي لازم در ساخت ها و سازها در اين شهر هاي اين استان به ويژه ياسوج موجب اختلال در كار خدمات رساني دستگاه هاي خدماتي شده است.
نيك اقبال انتقال خدمات به شهرهاي كوچك و روستاها را تنها راه درمان و كاهش حاشيه نشيني دانست و افزود: تهيه طرح مناسب ساختاري و راهبردي، احداث خانه ارزان قيمت، مقابله با بورس بازي زمين و جلوگيري از تخريب اراضي كشاورزي از وظايف دولت در زمينه جلوگيري از حاشيه نشيني است.
8143/6162/1662