۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۱۳
کد خبر: 82113909
T T
۰ نفر
سفارش ساخت شناور به خارج كشور مرگ تدريجي صنعت را در پي دارد

آبادان - ايرنا - مدير عامل شركت شناور سازان صنعت دريا خرمشهر با تشريح توانمندي شركت هاي داخلي براي ساخت انواع شناورهاي مورد نياز صنايع كشتي سازي، گفت:سفارش ساخت شناور به خارج از كشور، مرگ تدريجي اين صنعت را در پي دارد.

اسدالله رحماني چهاشنبه در گفت و گو با ايرنا هزينه ساخت كشتي در كشور را 50 تا 60 درصد كمتر از مشابه خارجي اعلام كرد و افزود:اعتباري كه قرار است به صورت ارزي در اختيار شركت هاي كشتي سازي خارجي قرار داده شود، در اختيار شركت هاي داخلي قرار دهند تا ضمن رقابت با شركت هاي خارجي صنعت دريايي كشور نيز خودكفا شود.
وي اظهار داشت:هم اكنون توان ساخت انواع شناورهاي 20 هزار تني در شركت شناورسازان صنعت دريا خرمشهر و جمعي از شركت هاي كشتي سازي داخلي وجود دارد و براي ساخت شناورهاي با تثاژ بالا نيز به حمايت دولت و كاهش نرخ بهره بانكي نياز داريم.
رحماني بيان داشت: به صورت ويژه امكان ساخت شناورهاي كانتيرنر بر در شركت هاي صنعتي دريايي ايران (صدرا) و شركت مجتمع كشتي سازي و صنايع فراساحل ايران(ايزوايكو) فراهم است به شرطي كه ياردهاي اين شركت ها به شركت هاي كوچك كشتي سازي واگذار شود تا به صورت مجزا و با توجه به تخصص اين شركت ها اقدام به ساخت شناورهاي كانتينر شود.
اين فعال صنعت كشتي سازي در خرمشهر اضافه كرد: در كشور توان طراحي و ساخت انواع شناورها با اتكا به نيروهاي متخصص داخلي وجود دارد.
** لزوم معرفي صنعت دريا به صنعتگران كشور
مدير عامل شركت شناور سازان صنعت دريا خرمشهر در بخش ديگري از سخنانش با انتقاد از برگزاري نمايشگاه صنايع دريايي در جزيره كيش افزود:اين نمايشگاه بايد در مراكز صنعتي كشور از جمله شهرهاي تبريز، اصفهان، شهركرد و شيراز برگزار شود تا صنعتگران كشور با نيازهاي صنايع دريايي آشنا شده و نيازهاي اين صنعت را در كشور بومي سازي كنند.
رحماني با تشريح توانمندي صنعتگران داخلي در طراحي و ساخت قطعات مورد نياز صنعت دريايي، افزود:براي رشد، توسعه و تامين قطعات شناورها نياز است تا صنعتگران را با نيازهاي اين صنعت با برگزاري نمايشگاه مختلف آشنا كرد.
وي بيان داشت:متاسفانه توليد كنندگان قطعات داخلي علي رغم توانايي مورد حمايت قرار نمي گيرند و اين مهم باعث سرخودرگي و ركود آن شده است.
** مشكلات كار توليد در كشور از زبان فعال اين صنعت
رحماني در ادامه سخنانش به مميزي، دريافت ضمانت هاي مختلف و دريافت ارزش افزوده براي ساخت شناور در كشور اشاره كرد و گفت:برخي افراد براي ساخت شناور در داخل كشور كارشكني كرده و با دستخطي و بدون هيچگونه كارشناسي ساخت شناور را به شركت هاي خارجي مي دهند.
وي افزود:در ساخت انواع شناورها و سازهاي دريايي از بسياري از كشورهاي پيشرو نظير چين، مالزي و امارات متحد عربي برتر هستيم و با حمايت دولت مي توانيم بخشي از نيازهاي منطقه را نيز تامين كنيم.
** صنعتگر، پولدار نيست، اهل توليد است
اين فعال صنعت كشتي سازي در ادامه سخنانش به بيش از دو هزار كيلومتر ساحل در خليج فارس و موقعيت ممتاز و استراتژيك ايران در طراحي و ساخت شناورها اشاره كرد و گفت:بدون ترديد، به بهسازي و توسعه صنعت نوپاي كشتي سازي نياز داريم تا بتوانيم جوابگوي نياز خطوط كشتيراني و حضور موثر در عرصه درياها و سهيم شدن در تجارت جهاني باشيم.
وي اظهار داشت:براي رسيدن به اين مهم نياز است، قوانين دست و پاگير در مسير توسعه صنعت برداشته شود و با اجراي مشوق هاي مختلف از صنعتگران در بخش دريا حمايت شود.
وي كمبود نقدينگي را از ديگر مشكلات صنعت كشتي سازي داخلي عنوان كرد و افزود:برخي در مسير توليد بخش خصوصي و به ويژه صنعت كشتي سازي داخلي كارشكني مي كنند ضمن اينكه توان اين بخش براي ادامه راه خود نيز محدود است.
رحماني به اشتغال 200 نفر در شركت صنعت دريا در دو كارخانه خرمشهر و هنديجان اشاره كرد و گفت:اين شركت ساخت انواع يدكش، آتش خواركشتي آتش نشان، مسافربري را در حال ساخت دارد.
3015/6125