۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۳۵
کد خبر: 82116644
T T
۰ نفر

تب مالت، بیماری هزار چهره با قابلیت پیشگیری ساده

۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۳۵
کد خبر: 82116644
تب مالت، بیماری هزار چهره با قابلیت پیشگیری ساده

سمنان- ایرنا- شماری از مسئولان استان سمنان با توجه به شیوع و خطرات بیماری تب مالت كه به خاطر نشانه های بروز، به بیماری هزار چهره شهرت دارد، بر ضرورت اطلاع رسانی درباره روش های ساده پیشگیرانه درباره این بیماری تاكید كردند.

به گزارش ایرنا، تب مالت به عنوان یكی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترك انسان و دام محسوب می‌شود و به دلیل دارا بودن طیف وسیعی از علائم، بیماری هزار چهره نیز به آن می‌گویند، منشاء بیماری تب مالت در انسان، بیماری بروسلوز در بین دام ها است و انسان با مصرف مواد لبنی یا شیر دام های مبتلا به بروسلوز، به تب مالت مبتلا می شود.
به گفته كارشناسان، علائم تب مالت می تواند هر زمانی، از چند روز تا چند ماه پس از ابتلا به عفونت، بروز كند كه این علائم و نشانه ها مشابه آنفولانزا بوده و شامل تب و لرز، تعریق، ضعف، خستگی، كمردرد، مفاصل و عضلات و سردرد است.
علائم تب مالت می تواند پس از چند هفته تا چند ماه، از بین رفته و دوباره بازگردد و در برخی افراد، تب مالت می تواند مزمن باشد و علائم تا چند سال و حتی پس از درمان، پایدار باقی بماند. باید توجه داشت كه علائم و نشانه های بلند مدت این بیماری نیز شامل خستگی، تب، آرتریت و ورم مهره های ستون فقرات است.
با توجه به شیوع تب مالت در ایران، استان سمنان نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای پیشگیری از این بیماری باید تدابیر لازم اخذ شود.
**رئیس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات درمانی سمنان گفت: شیوع بیماری تب مالت از 2 سال گذشته در شهرستان های شاهرود، گرمسار و میامی این استان افزایش یافته است.
مهدی شادنوش افزود : در شهرستان شاهرود در سال 93 تعداد 120 مورد بیماری تب مالت مشاهده شده بود كه این رقم در سال 94 به 202 مورد رسیده است.
وی اظهار داشت : در شهرستان شاهرود بیشترین گزارش بیماری تب مالت ارایه شده است و منطقه مجن با تعداد 40 مورد و در شهرستان میامی، نیك نام با 18 مورد، بیشترین تعداد ابتلا به بیماری تب مالت گزارش شده است.
وی خاطرنشان كرد: در شهرستان گرمسار در سال 93 تعداد 21 مورد تب مالت مشاهده شد كه این رقم در سال 94 به تعداد 38 مورد افزایش یافته است.
وی تصریح كرد: در شهرستان سمنان در سال 92 تعداد 25 مورد تب مالت مشاهده شد كه این رقم در سال های 93 و 94 به ترتیب به 16 و 9 مورد كاهش یافته است.
وی وجود فرهنگ غلط مصرف شیر، فقدان پوشش كامل واكسیناسیون دام ها، گرانی شیر پاستوریزه و روی آوردن مردم به مصرف شیر محلی، نبود غرامت برای دام های سبك مبتلا و ضعف نظارت بر ورود و خروج دام را از جمله علت های شیوع بیماری تب مالت اعلام كرد.
شادنوش، تقویت بیشتر نظام دامپزشكی برای واكسیناسیون و نظارت، توسعه دامداری های صنعتی، نظارت قوی تر بر دامداری های سنتی، توسعه تولیدات صنعتی پاستوریزه را از راهكارها و پیشنهادهای بهداشتی برای مقابله با شیوع بیماری تب مالت عنوان كرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات درمانی سمنان تشكیل كلاس های آموزشی برای تمام كاركنان بهداشتی و كارشناسان مرتبط با سایر اداره ها در 53 جلسه برای هزار و 59 نفر و تشكیل كلاس آموزشی برای مردم شامل 16 هزار و 171 نفر روستایی، 30 هزار و 804 نفر دانش آموز و یك هزار و 296 دامدار كشتارگاه و قصاب را از جمله فعالیت های انجام شده در سال های 93 و 94 در دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان بیان كرد.
***مدیر كل دامپزشكی استان سمنان گفت: بروسلوز یكی از مهمترین و شایع ترین بیماری های مشترك بین انسان و دام است و میزان شیوع تب مالت در انسان به طور مستقیم به شیوع بروسلوز در دام ها بستگی دارد، از این رو كنترل بیماری بروسلوز در بین دام سبك و سنگین برای جلوگیری از خسارات اقتصادی و مخاطرات بهداشتی آن، اجتناب ناپذیر است.
وی تصریح كرد: سعیدی گفت: باكتری بروسلا در انواع مختلف شیر، خامه و پنیر تازه برای دوره های زمانی متغیر زنده باقی می ماند و پنیر سفید نرم غیرپاستوریزه تهیه شده از شیر بز منبع متداول باكتری بروسلاملی تنسیس است كه به مدت هشت تا 10 هفته در این فراورده‌های لبنی زنده می ماند.
وی اظهار كرد: بیماری بروسلوز در بسیاری از نقاط جهان دیده می شود و تنها 17 كشور به طور رسمی عاری از بروسلوز اعلام شده اند.
مدیر كل دامپزشكی سمنان گفت: چهار نوع واكسن بروسلوز در دام ها استفاده می شود كه در سال 1394 در استان سمنان تعداد 538 هزار و 607 رأس دام سبك و تعداد 15 هزار و 162 رأس دام سنگین علیه این بیماری واكسینه شدند.
سعیدی با بیان اینكه 25 دوره آموزشی مرتبط با این بیماری در استان سمنان تا به حال برگزار شده است، افزود: تعداد 715 نفر در این دوره های آموزشی حضور یافتند كه از این تعداد 287 نفر زن بودند.
وی، پایش و مراقبت بیماری به صورت فعال در گاوداری ها زیر پوشش و در واحدهای پرواری گوسفند به صورت غیرفعال با انجام خونگیری و آزمایش بر روی سرم ها، بررسی میزان بروز بیماری در گاوداری های زیر پوشش با تكیه بر مبانی علم آمار و شیوع بیماری، مطالعه لازم بر روی جنین های سقط شده، ارزیابی فیلدی و پایش سرمی برای بررسی تاثیر واكسن های مورد استفاده ، پایش از طریق آزمایش شیر در مراكز جمع آوری شیر، واكسیناسیون و آموزش، از نظارت های دامپزشكی استان سمنان عنوان كرد.
سعیدی افزود: مسئولان دامپزشكی با سازمان جهاد كشاورزی و دانشگاه علوم پزشكی همكاری لازم را دارند كه نتایج آن مانند آموزش به زنان روستایی، برگزاری دوره های آموزشی در مراكز بهداشت، و توزیع دفترك آموزشی ویژه تب مالت به مراكز بهداشت استان در سال 94 از جمله اقدامات انجام شده است.
وی با بیان اینكه پیشگیری از این بیماری با واكسیناسیون دام ها و ریشه كن كردن بیماری در دام ها صورت می گیرد، افزود: بهترین راه پیشگیری برای انسان، اجتناب از مصرف شیر نجوشیده یا غیرپاستوریزه، پنیر محلی و به خصوص بستنی های غیرپاستوریزه و متفرقه است.
مدیر كل دامپزشكی استان سمنان افزود: رعایت اصول امنیت زیستی و مهار زیستی شامل دفن و سوزاندن جنین های سقط شده و ترشحات مربوطه و ضدعفونی كردن جایگاه دام، رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه ای در كنترل و پیشگیری از بیماری موثر است.
وی افزود: 12 راس گوسفند و بز و 2 رأس گاو و گوساله مبتلا به بیماری بروسلوز در سال 95 در استان شناسایی و معدوم شدند.
مدیر كل دامپزشكی استان سمنان گفت: تعداد 72 رأس گوسفند و بز و تعداد 37 رأس گاو و گوساله مبتلا به بیماری بروسلوز در سال 94 در استان سمنان شناسایی و حذف شده بود.
یك میلیون و 604 هزار و 296 رأس دام سبك و 97 هزار و 918 رأس دام سنگین در استان سمنان وجود دارد.
7342/6103
۰ نفر