۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۱۸
کد خبر: 82117227
T T
۰ نفر

فرش دستباف تركمن و كردی خراسان شمالی ثبت جهانی شد

۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۱۸
کد خبر: 82117227
فرش دستباف تركمن و كردی خراسان شمالی ثبت جهانی شد

بجنورد - ایرنا- مدیركل صنعت معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: با پی گیری این اداره، فرش دستباف تركمن جرگلان و بجنورد و فرش دستباف كردی خراسان شمالی در فهرست سازمان جهانی مالكیت فكری وایپو ثبت شد .

یحیی نیكدل روز شنبه در گفت وگو اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار كرد: پی گیری ثبت این محصولات از دوسال گذشته شروع كه در سال 94 فرش های دستباف تركمن جرگلان و بجنورد و فرش دستباف كردی خراسان شمالی ثبت ملی شد.
وی افزود: با پی گیری های انجام شده یك سال پس از ثبت ملی این محصولات، در 25 خرداد 95 فرش دستباف تركمن جرگلان و بجنورد و فرش دستباف كردی خراسان شمالی در فهرست سازمان جهانی مالكیت فكری به نام ایران به ثبت بین المللی رسید.
نیكدل بیان كرد: 22هزار بافنده فرش دستباف در خراسان شمالی وجودارد كه به طور میانگین 30درصد بافندگان بیشتردر شهرهای بجنورد رازو جرگلان و مناطقی از مانه سملقان به تولید فرش تركمن می پردازند و 70درصد نیز به تولید فرش كردی دراستان مشغول هستند .
محصولات فوق مطابق با معاهده بین المللی لیسبون كه جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال 1380 به آن ملحق شد، به ثبت جهانی نشان جغرافیایی رسیده است .
سازمان جهانی مالكیت فكری (وایپو) یكی از 16 آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است. وایپو در پی امضای توافقنامه‌ای در استكهلم در سال 1967 «برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالكیت معنوی در جهان» تأسیس شد و مقر آن در ژنو سوئیس قرار دارد.
هم‌اكنون 184 كشور عضو وایپو هستند و این سازمان 24 معاهده بین‌المللی را مدیریت می‌كند كه یكی از آنها موافقتنامه لیسبون (ویژه حمایت از اسامی مبدأ و ثبت بین‌المللی آن‌ها) است.
7189/ 6042