۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۲۸
کد خبر: 82117654
T T
۰ نفر

جولان ليمو قاچاق در قطب كشاورزي هرمزگان

۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۲۸
کد خبر: 82117654
جولان ليمو قاچاق در قطب كشاورزي هرمزگان

بندرعباس - ايرنا - درحالي كه فقط 16 روز از آغاز فصل برداشت ليموترش در شهرستان رودان هرمزگان مي گذرد، بازار ليمو اين قطب كشاورزي استان با كاهش شديد قيمت و جولان ليمو قاچاق، دست و پنجه نرم مي كند.

برداشت ليموترش از باغ هاي شهرستان رودان از نيمه دوم خرداد ماه آغاز و در نخستين روزهاي برداشت، هركيلوگرم از اين محصول با قيمت 180 هزار ريال به بازار عرضه شد.
اما ديري نپاييد كه اوضاع خريد و فروش ليموترش به واسطه وجود دلال ها و ليمو قاچاق در بازار، نابسامان و با افت شديد قيمت مواجه شد و اين امر نارضايتي باغداران منطقه را درپي داشت.
باغداران روداني كه هم اكنون درحال برداشت اين محصول هستند و نياز به حمايت دستگاه هايي نظير جهاد كشاورزي و تعاون روستايي دارند، از پايين بودن قيمت ليموترش به شدت گلايه مندند.
كشاورزان روداني كه امسال نيز براي توليد و برداشت محصول ليموترش هزينه هاي زيادي را متحمل شده اند، مي گويند كه هزينه هاي توليد و برداشت ليموترش از قيمت فروش آن پيشي گرفته و آنان را متضرر كرده است.
اين باغداران با اشاره به اينكه بخش قابل توجهي از محصول منطقه بر اثر خشكسالي و بيماري جاروك ليموترش از بين رفته است، ادامه دادند: انتظار مي رفت امسال ليموترش با قيمت خوب و راضي كننده اي به فروش برسد اما وجود ليموي قاچاق و افت محسوس قيمت اين محصول، آب پاكي را روي دست كشاورزان منطقه ريخته و سود آن همچون گذشته، به جيب دلال ها مي رود.
يك باغدار روداني در گفت و گو با ايرنا' با اشاره به قيمت ليموترش در منطقه، افزود: هم اكنون هر يك كيلو گرم ليموترش درجه يك با قيمت 70 هزار ريال و ليموي درجه دو با قيمت 50 هزار ريال از باغداران خريداري مي شود كه اين رقم در مقايسه با هزينه هاي بالاي توليد، بسيار ناچيز بوده و نارضايتي شديد توليد كنندگان منطقه را در پي داشته است.
احمد نجفي با تاكيد بر اينكه افت محسوس قيمت محصول ليموترش كشاورزان منطقه را با مشكلات متعددي روبرو و آنان را متضرر ساخته، بيان كرد: كشاورزان مبلغ قابل توجهي براي توليد محصول ازجمله خريد ، تامين كود ، سموم، آبياري (بهاي آب و برق) و دستمزد در بخش هاي كاشت، داشت وبرداشت هزينه كرده اند، اما با وضعيت كنوني قيمت ليموترش، جز ضرر و زيان، چيز ديگري عايد توليد كنندگان نشده است.
وي اضافه كرد: بهره برداران منطقه در شرايطي بسيار سخت محصولات كشاورزي را توليد مي كنند اما در بيشتر موارد، اين قشر سخت كوش و تلاشگر نه تنها سودي از توليد محصولات نمي برند بلكه حتي محصول خود را زير قيمت تمام شده، به فروش مي رسانند.
كشاورز ديگري با بيان اينكه سود حاصل از فروش محصولات كشاورزي همواره به جيب واسطه ها مي رود، اظهار داشت: دلال ها تنها كساني هستند كه هميشه بيشترين سود حاصل از توليد محصولات كشاورزي را به جيب مي زنند و درآمدي كه بايد كشاورز بعنوان يكي از مهمترين عناصر در توليد محصولات كشاورزي از آن بهره مند شود، نصيب واسطه ها مي شود.
رضا محمدي افزود: برخي از بهره برداران اين توانايي را دارند كه محصول توليد شده را پس از توليد و برداشت به بازارهاي داخلي و حتي بين المللي حمل و عرضه كنند و سود حاصل از فروش، مستقيم به جيب خود آنان مي رود اما در اين ميان متضرران واقعي آن دسته از كشاورزاني هستند كه بعلت نداشتن توان مالي، از سر ناچاري محصول خود را به واسطه ها و دلال ها مي فروشند.
وي كوتاه كردن دست دلال ها از بازار عرضه و تقاضا را بزرگترين و مهمترين مطالبه كشاورزان منطقه دانست و گفت: سال هاست كه بهره برداران منطقه با مشكلاتي نظير خشكسالي، جاروك ليموترش و هزينه هاي بالاي توليد دست و پنجه نرم مي كنند و مسئولان همواره از تلاش براي كوتاه كردن دست واسطه ها از بازار عرضه و فروش خبر مي دهند اما اين وعده نيز مانند وعده ايجاد صنايع تبديلي، همچنان عملي نشده است.
باغدار ديگري با تاكيد بر ضرورت كمرنگ كردن نقش واسطه ها از سوي دولت و تشكل هاي صنفي، خاطر نشان كرد: نقش واسطه ها در بخش كشاورزي همچنان پررنگ است و كشاورزان نيز بنا به دلايلي، ناچار به فروش محصولات خود به اين قشر هستند اما همين كشاورزان به شدت اعتقاد دارند كه تنها رنج و زحمت توليد محصولات كشاورزي بر دوش آن هاست و سود اصلي تمام اين زحمات شبانه روزي را دلال ها، به جيب مي زنند.
مهران نجفي با تاكيد بر اينكه در بازار عرضه و فروش محصولات كشاورزي، حرف حرفِ خريدار است، ادامه داد: نداشتن نقدينگي و هزينه هاي بالاي حمل و عرضه محصول به بازارهاي داخلي و خارجي، از جمله عواملي است كه موجب مي شود بهره برداران بخش كشاورزي برخلاف ميل باطني، براي به فروش رساندن محصول به سمت دلال ها گرايش پيدا كنند.
وي اضافه كرد: دسترسي نداشتن به بازار مناسب و ساماندهي نشدن شركت هاي تعاوني براي خريد محصولات موجب شده گرايش به دلال ها از سوي كشاورزان بيشتر شود و از آنجائيكه بيشتر كشاورزان امكان حمل بار به بازار را ندارند، از سر ناچاري محصول خود را با قيمت پايين تر به دلال ها مي فروشند.
نجفي با بيان اينكه هزينه هاي كاشت، داشت و برداشت با وجود افزايش دستمزد كارگر و نهاده هاي كشاورزي، حمايت دولت را مي طلبد، نه حضور واسطه ها را، خاطر نشان كرد: نبود نظارت بر فعاليت دلال ها و نداشتن تعهد واقعي از سوي تعداد پرشماري از اين واسطه ها موجب شده وضعيت عادي بازار دچار مشكل شود و محصولات كشاورزي با قيمت ناچيز از توليدكنندگان خريداري و همان محصول با قيمت بالا به مصرف كنندگان عرضه شود.
كشاورز ديگري برحمايت جدي و بيش از پيش دولت از بخش كشاورزي تاكيد كرد و افزود: دولت بايد با هدايتگري توليد، خريد و توزيع و سامان دهي تشكل ها و تعاوني ها در سيستم عرضه محصولات كشاورزي، دست دلال ها و واسطه ها را از نظام توزيع كوتاه كند و اجازه ندهد اين گروه سودجو، منابع درآمدي كشاورزان را به نفع خود، ضايع كنند.
محمد زارعي با اشاره به نقش تعاوني هاي روستايي در خريد و توزيع محصولات كشاورزي، اظهار داشت: در صورتي كه اين تعاوني ها به درستي مديريت شوند و محصولات كشاورزان را در زمان توليد با قيمت مناسب خريداري كنند، كشاورزي رونق خواهد گرفت.
در ميان موج اعتراض باغداران نسبت به افت قيمت محصول ليموترش، پديده ديگري به نام ليموي قاچاق در بازار ليموترش رودان خودنمايي مي كند، ميهمان ناخوانده اي كه تهديدي جدي براي توليد داخلي محسوب مي شود.
در روزهاي اخير در حاليكه باغداران منطقه در گرماي بالاي 50 درجه مشغول برداشت محصول توليدي خود بودند، خبر كشف ليموي قاچاق در بازار ليموي رودان، همچون بمبي ويرانگر بر بازار خريد و فروش اين محصول آوار شد.
بعد ازجاروك ليموترش ، كابوس تلخ و كشنده اي كه بي رحمانه خواب كشاورزان را آشفته كرده، اكنون نوبت به ليموي قاچاق رسيده تا خواب و آرامش را از توليدكنندگان و باغداران منطقه، سلب كند.
خبرنگار ايرنا در رودان براي پيگيري موضوع و روشن شدن قضيه به سراغ مسئولان در جهاد كشاورزي اين شهرستان رفت.
مديرجهاد كشاورزي رودان با تأييد خبر كشف محموله هاي ليموي قاچاق در رودان، اظهار داشت: ازاسفندماه سال 94 تاكنون، چهار محموله ليموي قاچاق در منطقه كشف وبراي سيرمراحل قانوني به تعزيرات حكومتي معرفي شده است.
سهراب مرشدي از پديده ليموي قاچاق بعنوان معضلي بزرگ فراروي كشاورزي منطقه ياد كرد و ادامه داد: ليموي قاچاق از مبدأ عمان و پاكستان وارد كشور مي شود و شماري از خريداران عمده و خرده پا، بصورت مخفيانه ليموي قاچاق را با محصول توليدي منطقه مخلوط و به بازار مصرف عرضه مي كنند.
وي اضافه كرد: ورود ليموي قاچاق با قيمت نازل، موجب برهم زدن تعادل بازار شده و با توجه به اينكه اين محصول كه بصورت قاچاق وارد كشور مي شود و هيچگونه گواهي بهداشتي از كشور مبدأ ندارد، ممكن است داراي مشكلات بهداشتي باشد و سلامت جامعه را نيز تهديد كند.
مرشدي اظهار داشت: پس از شانكر باكتريايي و جاروك ليموترش كه با از بين بردن باغ هاي منطقه، خسارات جبران ناپذيري را بر اقتصاد و اشتغال منطقه وارد كرده است، اينك نوبت به ليموي قاچاق رسيده تا بار ديگر پايه هاي اشتغال و اقتصاد منطقه را متزلزل سازد.
وي ادامه داد: تا قبل از شيوع جاروك، بيش از 12 هزار و 500 هكتار از اراضي رودان به ليموترش اختصاص داشت و سالانه حدود 200 هزار تن محصول توليد و به بازارهاي مصرف داخلي و خارجي عرضه مي شد و اين شهرستان دو درصد از ليموي مورد نياز جهان را تأمين مي كرد.
مرشدي اضافه كرد: باوجود تمامي تلاش ها و مبارزه با ناقل بيماري و مديريت اين آفت، تاكنون حدود شش هزار هكتار از باغ هاي ليموترش منطقه امحاء شده است.
وي، بدهي هاي معوقه باغداران منطقه به بانك هاي عامل را از ديگر پيامدهاي شيوع بيماري جاروك ليموترش در اين شهرستان برشمرد.
مرشدي ادامه داد: در راستاي حمايت از باغداران و توليدكنندگان و براساس بند 'د' تبصره 11 برنامه بودجه سال 94، اسامي كشاورزان خسارت ديده كه سررسيد باز پرداخت وام هاي آنان سال 94 بود، جهت امهال سه ساله و پرداخت سود و ديركرد تسهيلات آنان توسط دولت، به سازمان مديريت بحران و حوادث غيرمترقبه ارسال شده است.
وي تخصيص اعتبار جهت امحاء باغ هاي آلوده و جايگزيني آن با ارقام ديگر مركبات و ميوه هاي گرمسيري، تخصيص اعتبار جهت تجميع باغ هاي پير و فرسوده، تخصيص اعتبار جهت اجراي سيستم آبياري تحت فشار و خريد و توزيع نهال يارانه اي را از جمله اقدامات دولت در راستاي حمايت از بخش كشاورزي منطقه برشمرد.
مرشدي با اشاره به سطح زيركشت محصول ليموترش در منطقه، اظهار داشت: هم اكنون هفت هزار هكتار از اراضي شهرستان به كشت ليموترش اختصاص دارد كه حدود شش هزار و 500 هكتار آن از نوع مكزيكين لايم و 500 هكتار ديگر نيز از نوع پرشين لايم مي باشد.
وي با بيان اينكه برداشت محصول ليموترش از باغ هاي منطقه آغاز شده، خاطر نشان كرد: پيش بيني مي شود امسال حدود 110 هزار تن محصول از باغ هاي منطقه برداشت و به بازار مصرف عرضه شود ومحصول توليدي پس از برداشت به استان هاي تهران و فارس حمل مي شود.
برداشت محصول ليموترش از 16 خردادماه در اين شهرستان آغاز شده و تا پايان شهريورماه ادامه دارد ،در سال گذشته از هفت هزار هكتار از سطح زير كشت ليموترش بيش از 85 هزار تن محصول برداشت و به بازار مصرف عرضه شد.
شهرستان رودان با بيش از يكصد هزار نفر جمعيت در 90 كيلومتري شرق شهرستان بندرعباس مركز استان هرمزگان واقع است.
رودان يكي از قطب هاي مهم كشاورزي هرمزگان است و اشتغال و اقتصاد آن وابسته به كشاورزي است و هم اكنون 80 درصد از جمعيت اين شهرستان بطور مستقيم و غير مستقيم در بخش كشاورزي، دامداري و صنايع وابسته به آن مشغول فعاليت هستند.
هم اكنون 43 هزار هكتار از وسعت اين شهرستان زير كشت محصولات كشاورزي مي باشد كه از اين ميزان 32 هزار هكتار به محصولات باغي و 11 هزار هكتار به محصولات زراعي اختصاص دارد كه 27 هزار هكتار از سطح زير كشت شهرستان به سيستم آبياري تحت فشار مجهز مي باشد.
7196/6048