درخواست حضرتی برای بازگشایی انجمن صنفی؛ تاكید محبیان بر روزنامه نگاری تحقیقی

تهران- ایرنا- نشست رمضانه امسال رئیس‌جمهوری با اهالی رسانه به فرصتی تبدیل شد تا نمایندگان آنها هر كدام گوشه‌ای از دغدغه‌های صنفی و حرفه‌ای فعالان رسانه‌ای كشور را در حضور شخص رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان كنند تا در زمانی محدود پرونده‌ای از مطالبات و یادآوری‌های دلسوزانه رسانه‌ای‌ها پیش روی شخص اول اجرایی كشور قرار گیرد.

نمایندگان گرایش‌ها و حوزه‌های تخصصی مختلف، فرصت بیان این دغدغه‌ها را پیدا كردند. امیر محبیان مدیرعامل خبرگزاری آریا و از فعالان اصولگرا، الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد و فعال اصلاح‌طلب، علی میرزاخانی سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد و ندا عابد مدیرمسئول نشریه تخصصی آزما هر كدام به نمایندگی از جمع بزرگی از روزنامه‌نگاران، همه با رویكردی انتقادی با رئیس‌جمهور صحبت كردند.
از نقد راهبرد رسانه ای دولت تا اعتراض به موضوعاتی نظیر توقیف رسانه‌ها، معطل ماندن بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و الصاق برچسب سیاه‌نمایی بر فعالان رسانه‌ای و ... از جمله صریح‌ترین موضوعاتی بود كه از سوی نمایندگان رسانه‌ای‌ها در این نشست مطرح شد.
امیر محبیان به عنوان اولین سخنران از «تعامل» به عنوان اساس آموزه‌های دینی در زمینه رابطه حكومت، دولت و رسانه نام برد و در ادامه، ابلاغ قانون گردش اطلاعات در دولت یازدهم را گامی بزرگ دانست و خواستار تقویت فضایی قانونی برای گردش آزاد اطلاعات در دست روزنامه‌نگاران محقق شد؛ او از رئیس‌جمهوری خواست تا زمینه لازم برای «روزنامه‌نگاری تحقیقی» كه نقش مقابله با فساد و ایجاد جامعه پالایش شده را بر عهده داشته و دولت را از نقاط ضعف آگاه می‌كند، فراهم سازد.
محبیان در ادامه با انتقاد از آنچه كه تحت عنوان «فقدان راهبرد رسانه‌ای مناسب از سوی دولت برای انتقال عملكردش به جامعه» نامید، پیشنهاد كرد كه دولت نسبت به شناسایی شبهه‌های محتمل و پاسخگویی به شبهات موجود اقدام پیش‌دستانه انجام دهد تا قدرت كاركرد دولت همان‌طور كه هست به نمایش گذاشته شود.
این فعال سیاسی و رسانه‌ای خاطرنشان كرد: به نظر می‌رسد دولت در حوزه رسانه علی رغم وجود نیروهای قدرتمند و توانمند، به دلیل ضعف راهبرد رسانه‌ای یا عدم محوریت این نیروهای توانمند در ایجاد مدیریت ادراك مناسب، در خیلی از امواجی كه در كشور بوجود می‌آید در موضع انفعالی قرار می‌گیرد كه این متناسب با زحمات و دستاوردهای دولت نیست.
سخنران بعدی، الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد و نماینده مردم تهران در مجلس دهم بود كه سخنان خود را با این جمله شروع كرد : «حال اهالی فرهنگ ناخوش است و پر از مشكل». و مهمترین مشكل را در عدم ترتیب فضای گفت‌وگو و تعامل با اهالی رسانه و فرهنگ از سوی دولتمردان دانست.
حضور رئیس سازمان صدا و سیما در نشست رمضانه دكتر روحانی علاوه بر اینكه موضوع بحث بسیاری از اهالی رسانه بود، مورد توجه حضرتی نیز قرار گرفت. حضرتی با لحنی كه گویی ناظر بر انتقاد نسبت به عملكرد روسای گذشته صدا و سیما بود، درباره فعالیت صدا و سیما در دوره ریاست جدید این سازمان گفت:
«خوشحالیم كه امروز آقای علی‌عسگری به صدا و سیما آمد و روزنه‌هایی در صدا و سیما در حال روشن شدن است. همه خوشحالیم كه بعد از مدتی نوه امام را به تلویزیون آورده‌اند و می‌گوییم این نشانه تحول است. بخاطر اینكه گرایش صدا و سیما به سمتی برگشته كه بخش‌هایی از زحمات قوه مجریه را نشان می‌دهد نیز مرتب می‌گوییم كه خوشحالیم.»
حضرتی در بخش دیگر سخنانش با انتقاد از چسباندن برچسب سیاه‌نمایی به روزنامه‌نگاران، خاطرنشان كرد: فرق دیدبانان فكری و فرهنگی با عامه جامعه در این است كه آنها زودتر می‌بینند و زودتر حساسیت‌ها را درك می‌كنند؛ اما به آنها می‌گویند كه نگویید. رسانه‌ها دیدبان‌های صادقی هستند. می‌گویند انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نباید بازگشایی شود. می‌گوییم اگر بر روی افراد این انجمن بحث دارید، آنها را عوض می‌كنیم. می‌گویند الا و لابد نباید باز شود.
این فعال رسانه‌ای با اظهار تاسف نسبت به توقیف رسانه‌ها، گفت: تا زمانی كه تذكر، صحبت و تنبیه‌های مختلفی برای اشكالات ما روزنامه‌نگاران وجود دارد، نباید رسانه‌ای توقیف شود. روزنامه‌نگار نباید زندانی شود. روزنامه‌نگار و مدیرمسئول سابق روزنامه فرهیختگان را زندانی كرده‌اند كه الآن در بیمارستان است. نمی‌دانیم احسان مازندرانی را به چه دلیل دستگیر كردند. یكی به ما توضیح دهد، اصلا به ما هم توضیح ندهند، حداقل به وزیر ارشاد بگویند كه این آقا چه كار كرده است.
در ادامه، علی میرزاخانی سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد، جلوگیری از سقوط اقتصاد به پرتگاه را به عنوان دستاورد بزرگ دولت یازدهم نام برد و متنی را كه عنوان كرد چكیده نظرخواهی مشورتی او با 20 اقتصاددان و 10 روزنامه‌نگار اقتصادی كشور است، در حضور رئیس‌جمهور قرائت كرد.
ندا عابد مدیرمسئول نشریه آزما نیز از رئیس‌جمهور خواست توجه ویژه‌ای نسبت به نشریات تخصصی از جهت همكاری دولت در ارائه اطلاعات به آنها صورت گیرد و از اراده دولت تدبیر و امید برای سپردن امور مطبوعاتی‌ها به اهالی مطبوعات سپاسگزاری كرد.
در این مراسم كه اساتید ارتباطات از جمله یونس شكرخواه، محمدمهدی فرقانی، مجید رضائیان، سید وحید عقیلی و ... حضور داشتند، رئیس‌جمهوری هم در جمع اساتید ارتباطات، مدیران رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران و خبرنگاران حاضر در مراسم، مباحث خود درباره آزادی مطبوعات و آزادی قلم، استقبال دولت از انتقاد منصفانه، تقویت رابطه دولت با رسانه ها و ... سخن گفت.

از: نیما شایان
سیام**9012**1553
۰ نفر