۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82119268
T T
۰ نفر

اوقات فراغت و بازي هاي محلي در هرمزگان

۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82119268
اوقات فراغت و بازي هاي محلي در هرمزگان

بندرعباس- ايرنا - گرما و شرجي در هرمزگان منتظر تابستان تقويمي نمي ماند وازهمان اولين روزهاي بهار خود را به رخ مي كشد اما تا مدارس تعطيل نشوند و بحث هميشگي اوقات فراغت دانش آموزان گرم نشود ،انگار يك پاي تابستان لنگ است و چيزي كم دارد.

امسال هم دل مشغولي ودغدغه خانواده ها براي گذران اوقات و فراغت فرزندانشان از سويي وچاره انديشي مسئولان متولي دستگاه هاي اجرايي براي ساماندهي وآموزش و مهارت آموزي جوانان و نوجوانان از سويي ديگر آغاز شد.
به گزارش ايرنا ، تابستان كه به دليل گرماي بالاي 40 درجه آن، به فصل خرماپزان درهرمزگان معروف است اين بار همزمان با ماه مبارك رمضان شروع شده وخانواده ها كه بايد تحمل 16 ساعت تشنگي وگرسنگي را داشته باشند ،براي فرستادن بچه ها به كلاس هاي آموزشي و تفريحي كه سر وصدايشان را در خانه كمتر مي كند،انگيزه قوي تري دارند.
اما خانواده ها سر درگم هستند كه بچه هاي خود را به چه كلاس هايي بفرستند چرا كه اوقات فراغت كودكان امروز همچون گذشته نيست كه بچه ها خود را با بازي هاي مختلف محلي و فوتبال سر كوچه سرگرم كنند و امروز ديگر بازي هاي رايانه اي از جمله پلي استيشن ، لپ تاپ و تبلت و كلاس هاي ورزشي و فرهنگي مختلف وقت گذراني مي كنند.
شوق و اشتياق كودكان امروز به كلاس هاي آموزشي با محوريت هنري ، مهارتي ، اخلاقي و هيجاني و ورزشي بيشتر شده و برخي از كودكان نيز رفتن به لب ساحل و شنا و مجسمه هاي شني را ترجيح مي دهند.
باتوجه به تقارن ماه رمضان با بخشي از تعطيلات تابستاني ، برگزاري كلاس هاي آموزشي ديني با محوريت قرآن ، احكام ، مداحي و سبك زندگي اسلامي در اولويت خانواده ها براي فرزندان خود قرار گرفته كه دارالقران الكريم سازمان تبليغات اسلامي هرمزگان سعي كرده با بهره گيري از ظرفيت بيش از 240 موسسه و خانه قرآن شهري و روستايي به اين نياز پاسخ دهد.
*معاون سياسي ، امنيتي و اجتماعي استانداري هرمزگان در اين راستا با تاكيد بر لزوم برنامه ريزي صحيح و پربار در جهت غني سازي اوقات فراغت جوانان مي گويد: دستگاه هاي متولي از انجام كارهاي تكراري در اين بخش پرهيز كنند.
بهروز اكرمي در نشست ستاد ساماندهي امور جوانان استان هرمزگان اظهار داشت: با توجه به در پيش بودن فصل تابستان بايد از همه امكانات موجود براي غني سازي اوقات فراغت جوانان استفاده كنيم و حمايت لازم را در اين زمينه داشته باشيم.
وي افزود: بايد از ظرفيت بالاي خود جوانان و تشكل هاي مردمي در غني سازي اوقات فراغت استفاده كنيم و از طرح ها و برنامه هاي آنها حمايت لازم را داشته باشيم.
معاون استاندار ادامه داد: ما بايد ببينيم خود جوانان براي پركردن اوقات فراغتشان به چه فعاليت هايي علاقه مند هستند و در همين راستا در برنامه هايمان سه اصل ميل ، مصلحت و نياز جوانان را مدنظر قرار دهيم.
وي در ادامه با بيان اينكه نيمي از جمعيت را جوانان تشكيل مي‌دهند ، بيان ‌داشت: بي‌توجهي به اوقات فراغت جوانان ،سبب تشديد انحراف و آسيب‌هاي اجتماعي مي‌شود.
اكرمي بيان داشت: ستاد ساماندهي جوانان استان بايد كارگروه هاي ويژه اي را در دستور كار خود قرار دهد تا با بهينه سازي اوقات فراغت جوانان جامعه اي پويا و بانشاط داشته باشيم.
*مديركل آموزش و پرورش هرمزگان نيز در اين باره مي گويد: ساماندهي مناسب برنامه هاي اوقات فراغت دانش‌آموزان در فصل تابستان جداي از همكاري دستگاه هاي مختلف ، به همكاري والدين نيز نياز دارد.
علي كرمپور بيان كرد: جامعه دانش‌آموزي استان هرمزگان ظرفيت‌ هاي فرهنگي و اجتماعي خوبي دارد كه برنامه ‌ريزي براي غناي هر چه بيشتر اين ظرفيت‌ها و به فعليت رساندن آن‌ها در قالب برنامه‌هاي اوقات فراغت امكان ‌پذير است.
وي با اشاره به تلاش‌هاي دستگاه‌هاي مختلف فرهنگي در استان هرمزگان براي برگزاري مناسب طرح‌هاي اوقات فراغت دانش‌ آموزي ، عنوان كرد: افزايش محتواي اين برنامه‌ها و فراگيري برگزاري كلاس‌ها از دغدغه‌هاي اين بخش است.
كرمپور افزود: هدف برنامه‌هاي اوقات فراغت در استان هرمزگان پوشش كامل جمعيت دانش‌آموزان باشد و اگر بتوانيم برگزاري كلاس‌هاي پايه را براي دانش ‌آموزان شهرها و مناطقي كه مشكل در اين زمينه دارند ، فراهم كنيم ، تاثير آن را بر كيفيت سال تحصيلي آينده نيز شاهد خواهيم بود.
وي گفت: بيش از 340 هزار دانش آموز در استان هرمزگان تحصيل مي‌كنند كه با پايان يافتن سال تحصيلي به برنامه‌هاي مناسب براي اوقات فراغت نياز دارند و همكاري ديگر دستگاه‌ها با آموزش و پرورش در اين زمينه ضروري است.
مديركل آموزش و پرورش هرمزگان تاكيد كرد: برنامه‌هاي ورزشي ، اردوهاي علمي و تفريحي ، آموزش قرآن در رشته‌هاي مختلف و آموزش زبان‌هاي خارجي از بيشترين برنامه‌هايي است كه دانش ‌آموزان در اوقات فراغت به آنها مشغول هستند.
* معاون پرورشي و فرهنگي اداره كل آموزش و پرورش هرمزگان نيز گفت: سال گذشته 25هزار دانش‌آموز در 259 پايگاه كلاس‌هاي اوقات فراغت شركت كردند و امسال نيز،بيش از 270 پايگاه اوقات فراغت در سراسر استان ويژه نوجوانان و جوانان هرمزگاني تدارك ديده شده است.
احمد مهراني بيان داشت: نام نويسي كلاس‌هاي اوقات فراغت اداره كل آموزش و پرورش هرمزگان از پايان خردادماه در رشته‌هاي ورزشي، قرآني و فرهنگي، اخلاق و احكام آغاز و به مدت هفت هفته برگزار مي‌شود.
وي گفت: با توجه به گرماي طاقت فرسا و فعاليت هاي تابستاني، مركز اصلي پايگاه‌ها در كانون‌هاي تربيتي فرهنگي با محوريت اردوهاي مختلف برگزار مي‌شود و در كنار اين كانون‌ها كارگاهاي ورزشي، هنري و احكام نيز برپاست.
مهراني با اشاره به اجراي طرح‌هاي هجرت و ولايت در تابستان امسال اظهار داشت : امسال 500 دانش آموز دختر و پسر در دوره متوسطه در كلاس هاي طرح ولايت شركت مي‌كنند وبيش از 2 هزار دانش آموز داراي مهارت نيز در طرح هجرت براي انجام كارهاي عمراني در مدارس مناطق مختلف استان اعزام مي‌شوند.
معاون پرورشي و فرهنگي اداره كل آموزش و پرورش هرمزگان ، از برگزاري اردوي طرح علوي در تابستان امسال براي دانش آموزان مناطق محروم خبرداد و افزود: پارسال در اين اردو 481 دانش‌آموز در هفت منطقه محروم هرمزگان به استان تهران اعزام شدند كه امسال نيز حدود 500 دانش آموز براي فراگيري مهارت‌هاي اجتماعي و شيوه‌هاي زندگي به اين اردوها اعزام مي‌شوند.
*مديركل كانون پرورش فكري كودكان ونوجوانان هرمزگان نيز گفت: برگزاري طرح اوقات فراغت در كانون با هدف پرورش خلاقيت ، نوآوري و تقويت حس اعتماد به نفس در كودكان ونوجوانان برگزار مي شود كه پيش بيني مي شود 2 هزار كودك و نوجوان (پنج تا 17 سال) در استان در اين كلاس ها شركت كنند.
ناهيد سليماني افزود: كلاس‌هاي طرح اوقات فراغت در زمينه‌هاي علمي ، فرهنگي ، هنري ، ادبي ، اسلامي و رباتيك در 15 مركز ثابت كانون و يك مركز پستي در استان خدمات فرهنگي و آموزشي را به دانش آموزان استان ارائه مي دهد كه اين كلاس ها تا پايان شهريور ماه ادامه دارد.
وي بيان داشت: شهرستان‌هاي بندرخمير، رودان، بشاگرد و پارسيان كانون پرورشي فكري كودكان و نوجوانان ندارد كه براي ايجاد كانون در اين شهرستان‌ها بايد فرمانداري ها از محل اعتبارات خود مكاني را براي ساخت كانون پرورشي و فكري اختصاص دهند.
اين مسئول با انتقاد از نبود اعتبار جهت تامين ميني بوس واحد سيار كانون ابراز داشت: براي بهره‌مندي همه كودكان مناطق محروم استان از خدمات كانون پرورشي و فكري نياز است فرمانداري‌ها و نيكوكاران در شهرستان‌ها ميني بوس براي حمل و نقل كتاب و امكانات كانون در اختيار مديريت استان قرار دهند.
سليماني يادآورشد: طرح تابستاني در مراكز كانون ، علاوه بر پر كردن اوقات فراغت با هدف پرورش خلاقيت ، نوآوري و تقويت حس اعتماد به نفس در كودكان و نوجوانان انجام مي شود.
وي افزود: كانون تنها نهادي است كه به منظور پر كردن اوقات فراغت كودكان و نوحوانان در تمامي ايام سال فعاليت‌هاي متنوعي را برگزارمي‌كند و در فصل تابستان نيز با برگزاري كلاس‌هاي ويژه،همواره به دنبال كشف و شناسايي استعداد در كودكان ونوجوانان مي‌باشد.
سليماني خاطرنشان كرد: دركانون سعي مي‌كنيم با ايجاد فضايي شاد، جذاب و هدفمند بستر مناسبي را جهت رشد و شكوفايي استعداد و تفكر در كودكان و نوجوانان ايجاد كنيم و ضمن ايجاد زمينه براي تربيت كودك و نوجوان موفق ، به ترويج فرهنگ كتابخواني بپردازيم.
وي با اشاره به اين موضوع كه تمامي فعاليت‌هاي كانون ، كتاب ‌محور است ، گفت: كتاب اصلي‌ ترين ابزار در فعاليت‌هاي كانون است و تمامي فعاليت‌هاي فرهنگي ، هنري و ادبي كانون هم‌ سو با اين مهم برنامه‌ ريزي مي‌شود.
مديركل كانون هرمزگان اضافه كرد: مربيان در كانون با توجه به تجربه هاي پيشين و اهداف پيش بيني شده براي بهره‌مندي هرچه بيشتر اعضا با برنامه‌ريزي مناسب ، روند خلاقيت و رشد استعداد در كودك و نوجوان را رصد مي كنند و اميدواريم با تلاش و همراهي والدين تابستاني سرشار ازشور ، شوق و نشاط را براي كودكان و نوجوانان استان رقم بزنيم.
سليماني همچنين گفت: توجه به كيفيت و اثربخشي در فعاليت‌هاي كانون باعث شده است كه هر ساله با توجه به بررسي نيازهاي كودكان ونوجوانان فعاليت‌هايي جديدي را عرضه كنيم كه كلاس‌هاي هنرهاي بومي ، خلاقيت در شيمي ، زيست شناسي و تشريح ، مهندسي خلاقيت ، كارآفريني كودك ، هوافضا و فيلم سازي از جمله اين فعاليت‌ها است.
وي بيان كرد: همچنين با توجه به راه اندازي مركز تخصصي سفال خدمات ارزنده‌اي شامل ، سفالگري با چرخ ، كارگاه لعاب زني ، آموزش صورت مي پذيرد.
كلاس‌هاي نقاشي ، خوشنويسي ، سفالگري تخصصي ، نمايشنامه نويسي ، گريم صورت ، مهارت‌هاي زندگي ، منبت ، پويانمايي ، نمد دوزي ، چرم دوزي ، كاردستي ، جواهر سازي ، معرق ، سازه‌هاي ماكاراني ، كلاس‌هاي نوشتن خلاق از ديگر عنوان هاي فعاليت‌هاي است كه در كانون برگزار خواهد شد.
سليماني همچنين با توجه به رويكرد برنامه‌هاي استان مبني بر توجه به برگزاري كارگاه‌هاي نو ،خلاق وكاربردي ، ارتباط و تعامل با مراكز علمي و پژوهشي ، دعوت ازمحققان و پژوهشگران ، شناسايي علايق و استعدادهاي شركت كنندگان را در دستوركار برنامه‌هاي طرح اوقات فراغت امسال دانست.
وي افزود:كلاس‌هاي طرح اوقات فراغت در استان هرمزگان از شنبه 22 خرداد در قالب 2 ترم 12 جلسه‌اي به هم پيوسته آغاز شده است.
فرماندار بندرعباس نيز گفت: امسال همه امكانات دستگاه هاي اجرايي براي غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان با محوريت آموزش و پرورش شهرستان بكار گرفته مي شود.
احمد پويافر بيان داشت: دستگاه هاي اجرايي با امكانات خود بايد براي رشد تعالي دانش آموزان دركنارآموزش و پرورش باشند زيرا اين كار موجب شكوفايي و پيشرفت جامعه مي شود.
وي اضافه كرد: درصورت برنامه ريزي مناسب آموزش و پرورش مي تواند عالمانه و با هدف گذاري مشخص تربيت و تعليم را به نحو مطلوبي انجام داده و كمك بيشتري براي توسعه و تعالي كشور داشته باشد.
رئيس شوراي آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس بيان كرد: آموزش و پرورش از حوزه هاي مهم اجتماعي و فرهنگي كشور محسوب مي شود كه توجه ويژه به مسائل و مشكل هاي آن جزء مهم ترين وظايف همه مسوولان است.
مديركل اوقاف و امورخيريه هرمزگان هم در خصوص برنامه هاي اوقات فراغت دانش آموزان در روزهاي تعطيلي مدارس وهمزماني آن با ماه مبارك رمضان گفت: به مناسبت ماه رمضان رمضان طرح نشاط معنوي در 21 بقعه متبركه استان درحال برگزاري است كه در قالب اين طرح دانش آموزان در محيط هاي معنوي جمع مي شوند و براي آنها كلاس هاي آموزشي برگزار مي شود.
حجت الاسلام منصور هاشمي افزود: اين طرح در بقعه متبركه امامزاده سيد مظفر (ع) و سيد كامل (ع) بندرعباس ، شاه ركن الدين حاجي آباد ، سيد سلطان محمد (ع) رودان ، سيد محمد عالم بندرلنگه و بي بي شناس بشاگرد با استفاده از مبلغان اعزامي قم ، روحانيان بومي و دانشجويان دانشكده علوم قرآني بندرعباس برگزار مي شود.
وي برگزاري دوره هاي حفظ قرآن كريم ، احكام ، تفسير قرآن ، اردوهاي درون استاني و كلاس هاي ورزشي را از مهم ترين برنامه هاي طرح نشاط معنوي براي دانش آموزان برشمرد و گفت: تاكنون بيش از شش هزار و 800 نفر در كلاس هاي حفظ قرآن ثبت نام كرده اند و پيش بيني مي شود اين تعداد به هشت هزار نفر برسد.
گزارش از رقيه غلامي زاده خبرنگار ايرنا در هرمزگان ( بندرعباس)
7195/2094