۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۵
کد خبر: 82125369
T T
۰ نفر

شب قدر، شب اظهار بندگی و فرصت آمرزش

۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۵
کد خبر: 82125369
شب قدر، شب اظهار بندگی و فرصت آمرزش

سمنان- ایرنا- مردم سمنان در نخستین شب از لیالی قدر در نقاط مختلف این استان، با نجوای «الهی العفو» شب زنده داری و اظهار بندگی كردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آئین های شب زنده داری شب نزول قرآن كریم كه در فضایی روحانی و معنوی برگزار شد، از نخستین ساعت های جمعه شب با حضور مردم مومن در اماكن مذهبی با خواندن سوره قدر و ادعیه ویژه این شب از جمله جوشن كبیر، مجیر و ابوحمزه ثمالی و به سر گرفتن قرآن، تا بامداد امروز ادامه داشت.
در تمام اماكن مذهبی، زیارتی و مساجد سمنان، آئین احیای شب قدر، این آیین پر بركت قرآنی، گرامی داشته شد و مردم دست ها را به سوی آسمان گشوده و مروارید اشك از دیدگان جاری ساختند.
مداحان خاندان عصمت و طهارت(ع) در اولین شب قدر ماه مبارك رمضان، اشعار و مرثیه‌هایی در غم شهادت علی مرتضی (ع) اولین امام شیعیان جهان، سردادند و اشك‌ها بر گونه‌های پیروان آن حضرت جاری شد.
مردم با فریاد «العفو، العفو» از پروردگار غفار و بخشنده، طلب مغفرت كرده و از درگاهش خواستند كه تقدیرشان را با نیكی ها همراه سازد و در مسیر صلاح و ثواب رقم بزند.
مردم نقاط مختلف استان سمنان در آئین احیای اولین شب قدر ماه رمضان، با ندای یارب، یارب از بارگاه حق تعالی در این شب پر فیض كه از هزاران ماه برتر است، استجابت اعا، آمرزش، سرنوشت و تقدیر خیر و سرانجام نیك الهی طلب كردند.
در این شب های احیاء، یاد شب زنده دار بزرگ مرد تاریخ ، حضرت علی(ع)، همای رحمت، صفای معنویت، نماد شجاعت، الگوی معرفت و نشانه عبودیت كه شهید محراب عبادت است، بر دل های شب زنده داران سوزها زده و ندای آسمانیش را كه گفت: «فُزتُ و ربِّ الكعبه» در گوش ها طنین انداخت.
شب زنده داران سوگوارند كه علی(ع) آن امام عشق در چنین شبی از زمین خاكی بر بال ملائك پركشید و زمینیان از بركت او بی آنكه بهره شایسته ببرند ، بی‌بهره شدند.
در شب های قدر در جای جای سمنان سراسر عشق است و اشك، سراسر معنویت است و عارفان و شب زنده داران، به یاد علی، او كه فقط شب از اسرارش آگاه بود، برای اظهار بندگی به درگاه الهی به احیا نشستند و اشك از دیدگان جاری ساختند.
شب نوزدهم ماه رمضان، شبی از شب های قدر و شب ضربت خوردن مولی الموحدین علی(ع) است.
آئین‌های ویژه شب‌های احیا و نخستین شب از شب های پرفضیلت قدر، جمعه شب در مساجد، بقاع متبركه واماكن زیارتی و مذهبی استان سمنان برگزار شد و مومنانی كه روزها در گرمای تابستان با روزه، پیرو راستین و بندگانی شایسته برای پروردگار خود بودند، ارزش شب های قدر را با اظهار بندگی خالصانه و سوگواری برای حضرت علی(ع) با حضور در این اماكن به راز و نیاز پرداختند.
پخت حلیم و توزیع غذای نذری در مناطق شهری و روستایی سمنان هم در عصر و شب جمعه در این استان همانند دیگر نقاط كشور به عنوان تبرك، انجام شد.
7339/6103