خانم ماریا ترتیاكووا مدیر نمایشگاه بین المللی سنگ روسیه موسوم به «ایندوستریا كامنیا» در پایان برگزاری این نمایشگاه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در مسكو، افزود: افزون بر روسیه، تامین نیازهای كشورهای همجوار نیز می تواند یك هدف گذاری دارای بهره وری برای صنعت سنگ ایران باشد.
وی گفت: نمونه های ارائه شده در غرفه های سالن اختصاصی صنعت سنگ ایران در نمایشگاه با كیفیت بالا و زیبایی برای هر خریداری اغوا كننده بود و این مزیت بزرگی برای شركت های ایرانی با هدف دستیابی به بازارهای صادراتی جدید است.
مقام روسی همچنین با بیان اینكه بازار سنگ ساختمانی روسیه بسیار پرمصرف و سود ده است، اظهار كرد: شركت های ایرانی با كارشناسی و بررسی های فنی و بازرگانی لازم می توانند سهم زیادی از این بازار را به خود اختصاص دهند و از موقعیت روسیه نیز برای صادرات به كشورهای همجوار بهره بگیرند.
ترتیاكووا گفت كه اولین حضور شركت های ایرانی در 17 دوره نمایشگاه سنگ روسیه پرقدرت برگزار شد، بگونه ای براساس ارزیابی انجام شده در جمع برجسته ترین شركت كنندگان در نمایشگاه قرار گرفتند،
وی ادامه داد: اكنون با توجه حضور موفق ایرانی ها در نمایشگاه و رایزنی ها و مذاكرات انجام شده، فرصت گسترش همكاری ها در این حوزه بین طرف های ایرانی و روسی فراهم شده است كه نباید در استفاده از آن تعلل كرد.
وی افزود: شركت ها، معماران و طراحان روسی تلاش می كنند تا تولیدكنندگان برتر را بیابند و شركای ایرانی در نمایشگاه سنگ هم فرصت مناسبی برای چنین آشنایی یافتند تا زمینه را برای عقد قراردادهای فروش سنگ فراهم كنند.
مقام روسی در پایان گفت: اكنون تا برگزاری هجدهمین نمایشگاه سنگ روسیه در سال 2017 فرصت زیادی برای شركت های ایرانی فراهم شده تا با طرف های روسی كه تاكنون برای همكاری تجاری ابراز علاقه كرده اند، مذاكرات لازم و كاری انجام دهند و نخستین گام های صادرات سنگ به روسیه را بردارند.
جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این باره به خبرنگار ایرنا در مسكو گفت: انتظار شركت های ایرانی فعال در تولید و تجارت سنگ های ساختمانی برای صادرات به روسیه و كشورهای همجوار سالانه حدود 100 میلیون دلار است و حتی برخی كارشناسان هدف گذاری یك میلیارد دلاری را نیز عملی می دانند.
احمد شریفی دبیر انجمن سنگ ایران نیز به ایرنا گفت: برای عملی شدن 2،5 میلیارد دلار صادرات سنگ در برنامه پنج ساله، تشكیل 50 كنسرسیوم صادراتی در سال 95، شركت در نمایشگاه های بزرگ بین المللی و حضور در بازار روسیه و كشورهای همجوار برنامه ریزی شده است.
ایران با حدود 4،5 میلیارد تن ذخیره انواع سنگ های ساختمانی با مشتریان بسیار در بازارهای خارجی و 150 معدن فعال، فقط سالانه 200 میلیون دلار در هر سال صادرات دارد
11 شركت ایرانی حاضر در هفدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ روسیه كه روز یكشنبه پایان یافت، تولیدات مختلفی از جمله مرمر، گرانیت و تراورتن را در سالن مركزی به مساحت 400 متر مربع عرضه كردند كه مورد توجه بازدید كنندگان قرار گرفت.
در هفدهمین نمایشگاه سنگ روسیه كه با حضور معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه و دبیر كل انجمن سنگ ایران گشایش یافت، 285 شركت از كشورهای مختلف از جمله ایران، چین، ایتالیا، یونان، هند، تركیه و مصر شركت داشتند.
اروپام * 391 ** 1516
مسكو- ایرنا- مدیر نمایشگاه بین المللی سنگ روسیه اعلام كرد: صنعت سنگ ایران با توجه به گوناگونی، كیفیت و زیبایی شگفت آور تولیدات و همچنین توان صادرات در میزان زیاد برای طرح های بزرگ، فرصت بسیار خوبی برای حضور در بازار روسیه دارد.